Audi kwam in 1996 als eerste van de Duitse luxemerken met een in serie geproduceerde sportieve topsedan: de S8. Mercedes-Benz volgde pas vijf jaar later met een S 55 AMG, terwijl BMW ons tot de dag van vandaag nog steeds laat wachten op een M7. Het bijzondere aan de S8 was dat hij – naast een potente achtcilinder – ook onderhuids veel aanpassingen had aan onderstel en besturing. Dat geldt onverminderd voor de onlangs gefacelifte Audi S8, die op z’n carrosserie na onvergelijkbaar is met de reguliere A8. Onderscheidend vermogen komt van een V8 met 520 pk, vierwielaandrijving en een design waar mensen van dromen.

Als je dacht dat je een grijze S8 kan bestellen om minder op te vallen, dan heb je het mis. Dikke wielen, grote remklauwen en vier uitlaten doen menig autohart sneller kloppen. Je kunt geen straat rustig doorkruisen, omdat je de achtcilinder altijd wel licht hoort gorgelen. De vele chroomkleurige delen aan de bumpers, spiegelkappen en grille vallen met deze grijze lak minder op maar zullen door de liefhebber altijd herkend worden. Die spotten de S8 al van veraf aan zijn veel dikkere voorbumper.

De vergrote luchtinlaten zijn er niet alleen voor de sier, ze dienen er ook voor om de twinturbo 4.0 V8 van rijwind te voorzien. Dit is ook een van de opvallendste visuele wijzigingen van de facelift, de voorbumper komt in combinatie met de nieuwe full-LED koplampen helemaal tot zijn recht. Het mooie van deze koplampen is dat ze ’s nachts heel nauwkeurig de lichtbundel afregelen, zodat je altijd een optimaal lichtbeeld hebt. Dit was natuurlijk al bij meerdere auto’s als optie leverbaar, maar zo goed als bij deze Audi heb ik het nog niet eerder gezien. Daarnaast zijn de achterlichten nu ook een bijzondere attractie om naar te kijken, een strookje knipperlichten ‘golft’ in de aangegeven richting.

Als je dacht dat je een grijze S8 kan bestellen om minder op te vallen, dan heb je het mis

Zelf achter het stuur

De grootste reden om voor de S8 te kiezen is omdat je ook graag zelf achter het stuur kruipt, in plaats van dat je achterin zit en je laat rijden. Met 520 pk en 650 Nm onder je rechtervoet is iedere kilometer een groot plezier. De achttraps automaat doet precies wat je wilt, schakelt zeer vloeiend en snel door de verzetten heen. Daarbij maakt het niet uit of je de automatische of manuele stand gebruikt. Desgewenst kun je met het multimediasysteem in het menu ‘Car’ de rijdynamiek volledig op smaak brengen. Je kunt in de stand ‘Individual’ de aandrijflijn op ‘Dynamic’ zetten, maar het onderstel en (motor)geluid in ‘Comfort’. Net als in sommige andere Audi-modellen gaat ook in deze S8 een deel van het (artificiële) motorgeluid over de speakers. Zo lijkt de S8 het inwendig nog harder uit te brullen dan buiten de auto het geval is. Over het originele motorgeluid val overigens niets te klagen, de V8 heeft een lekkere sound.

Dankzij de Quattro-vierwielaandrijving heb je altijd maximale tractie, wat de S8 bij sprintjes met sportwagens tot 100 km/u vaak sneller maakt. Het is jammer dat de top op 250 km/u begrensd is, want daar loopt ‘ie namelijk met speels gemak naartoe. Hierdoor kun je andere sportwagens dus ook leuk richting topsnelheid pesten. De grootste sensatie bij de S8 is het wegtrekken vanuit stilstand, je wordt werkelijk gelanceerd. Op hogere snelheden gaat het nog steeds hard, maar is de echte sensatie weg omdat rijgeluiden keurig worden weg gefilterd. Je hoort enkel de motor (of het geluidsysteem) zijn werk doen, maar niet meer dan dat.

Met een grijze Audi S8 val je echt niet minder op.

Daar waar de normale A8 behoorlijk gevoelloos en vooral indirect stuurt, is de S8 (voor z’n formaat) lekker scherp en communicatief. Je hebt helemaal niet het gevoel met een slagschip op pad te zijn, hoewel de vering in alle standen comfortabel genoeg is. De luchtvering filtert nare oneffenheden goed weg, terwijl de S8 in bochten weinig overhelt. Daarnaast kun je met een lichte rechtervoet nog redelijke verbruikswaardes halen, die schommelen rond de 1 op 9. Dat komt met name omdat bij constante snelheden tot 120 km/u vier cilinders uitgeschakeld kunnen worden. Je merkt hier niets van, behalve dan dat een indicator tussen de tellers dit aangeeft en uiteindelijk aan de pomp. Enig geluidsverlies wordt slim over de speakers opgevangen. Een statement dat zelfs bij dit soort auto’s de uitstoot telt.

Huiselijke ambiance

Binnenin de S8 word je verwend met heel veel luxe en moderne technologie. Het interieur ziet er prachtig uit met het donkerbruine leder uit de Audi Design Selection. De kruislingse stiksels in combinatie met de zwarte accenten geven het interieur een huiselijke ambiance, alsof je in je eigen designstudio bent beland. Het meubilair zit – zoals je mag verwachten – heerlijk en de zetels zijn uitgebreid verstelbaar, werkelijk ieder deel kun je met een knop instellen. Achterin zit je ook vorstelijk, er is geen gebrek aan hoofd- en beenruimte. Mocht je na het nuttigen van te veel alcoholische versnaperingen tijdens een gala door je chauffeur naar huis gebracht moeten worden, dan kun je desgewenst de bijrijderstoel volledig naar voren zetten. Je hebt dan een zee aan beenruimte.

Je hebt helemaal niet het gevoel met een slagschip op pad te zijn

Aan het dashboard is met de facelift niets gewijzigd, het ziet er nog steeds modern en verzorgd uit. Het afwerkingniveau bij Audi staat op een hoog niveau, de delen sluiten nauwkeurig op elkaar aan en zijn uit hoogwaardige materialen vervaardigd. Een mooi detail is de carboninleg op het dashboard, het geeft een hightech tintje aan het huiselijke geheel. Het grote inklapbare multimediascherm werkt perfect, doormiddel van de centrale MMI-knop. Een leuke gadget is dat je in de S8 ook kunt beschikken over een eigen Wifi-netwerk, ideaal als je met je laptop op de achterbank aan de slag gaat. Voor een mooi stukje muziek hoef je ook niet thuis te blijven, hoewel deze testauto niet voorzien is van Bang & Olufsen doet het Bose-systeem ook uitstekend zijn werk. Mooie volle klanken vullen het prachtige interieur met muziek.

Extra traktatie

De vernieuwde Audi S8 is een bijzondere auto. Hij is een zeer geschikte chauffeursauto en tegelijkertijd een snel speeltje voor als je zelf achter het stuur kruipt. Iedere kilometer is een plezier, of je die nou volgas of op de cruise control aflegt. De S8 kent een betere rijdynamiek dan de reguliere A8 en dat maakt een upgrade zeer de moeite waard. Het prijsverschil tussen de S8 en A8 is overkomelijk als je toch al een dikker gemotoriseerde en rijk aangeklede A8 overweegt. Je komt aan comfort niets te kort en als je de wielen op een ‘ingetogen’ 20 inch houdt, rijd je er niet overdreven mee te koop. Uiteindelijk zal je met een normale A8 ook genoeg opvallen, dus waarom zou je jezelf niet de extra traktatie op deze veelzijdig inzetbare droomlimousine gunnen?