14 procent bijtelling. Veer-tien pro-cent bij-telling. Hallo leaserijder, ben je er? Deze magische woorden zijn genoeg om in ieder geval je aandacht te trekken. En als ik zeg ‘stationwagon’ in combinatie met de voorgaande woorden? Begin je dan te glimlachen? Mooi, maar we zijn er nog niet. Zorgt de toevoeging ‘Peugeot 308’ voor een big smile?

Had ik al gezegd dat de Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi 14 procent bijtelling heeft? De keuze is namelijk beperkt in het zogenaamde C-segment, als je een stationwagon in combinatie met dat gunstige bijtellingspercentage wilt. Naast de Peugeot zijn er nog de Skoda Octavia Combi, Seat Leon ST en de hybride Toyota Auris Touring Sports. Met dit uitgangspunt ga ik eens bekijken wat de 308 SW te bieden heeft.

Veel ruimte in ieder geval, de 308 is een ruime en praktische SW. Met een inhoud van 610 liter is de kofferbak exact even groot als die van ruimtekoning Octavia Combi. Als de achterbank omlaag gaat, wat heel handig kan met de hendels in de bagageruimte, ontstaat er 1.660 liter bagageruimte. Hier moet de Peugeot het wel afleggen tegen de Octavia, die maximaal 1.740 liter kan verstouwen. Beide overtreffen overigens met gemak de Leon ST en Auris TS. In de kofferbak van de 308 SW zijn rails aangebracht, waarop je ogen kunt bevestigen om bagage vast te zetten. Voor het afdekzeil is er een mooie uitsparing gemaakt onder de laadvloer.

Overhouden

Op de achterbank houdt de ruimte niet echt over. Natuurlijk, kinderen en niet al te grote volwassenen kunnen hier prima zitten, maar de bewegingsruimte is beperkt. Voor langere passagiers is zowel de hoofd- als beenruimte (te) krap, al komt dat deels door het hoofdruimte verslindende panoramadak in de test-308. De achterpassagiers komen er toch al bekaaid vanaf, want er zijn geen ventilatieroosters achterin, de rugleuning van de bank staat teveel rechtop voor een comfortabele zit en de hoofdsteunen kunnen voor lange mensen niet ver genoeg omhoog.

Mocht je aangemoedigd worden om het gaspedaal nog wat dieper in te drukken: doe het niet.

Voorin is het allemaal een stuk beter voor elkaar. Comfortabele stoelen, met een prettige ondersteuning in de rug, bieden een fijne zit. Stuur en stoel zijn voldoende te verstellen voor een goede zitpositie. Net als in de 208 en 2008 kijk je over het stuur heen naar het instrumentarium. In tegenstelling tot die auto’s zit de stuurrand hier niet deels voor de tellers. Volgens Peugeot hoef je door de hoge plaatsing minder te focussen met je ogen. Mooi verhaal, maar in de praktijk is het niet beter of slechter dan wanneer je de tellers door het stuur heen afleest. Wel anders, niet vreemd. En dat is eigenlijk ook wel eens leuk. Het gevolg van deze opzet is bovendien dat het stuur lekker klein is, wat sportieve associaties oproept – en daar blijft het ook bij, maar daarover later meer.

Langs de dealer

De motor die zorgt voor de lage CO2-uitstoot van 85 g/km en daarmee 14 procent bijtelling, is een nieuwe 1.6 BlueHDi. Deze dieselmotor is voorzien van een SCR-systeem (Selective Catalytic Reduction). Bij het roetfilter wordt een additief ingespoten, dat de schadelijke NOx-deeltjes zo goed als elimineert. Dat additief moet om de 20.000 kilometer bijgevuld worden, wat betekent dat de dieselende veelrijder ook buiten de jaarlijkse onderhoudsbeurten om naar de dealer moet – om de 17 liter grote tank te laten vullen.

De HDi-diesel is een prettige motor, beschaafd qua geluid en trillingen en krachtig genoeg. 120 pk is meer dan voldoende voor de 1.300 kilogram zware 308 SW. Onder de 1.500 tpm gebeurt er bijna niks, maar zolang je het toerental daarboven houdt verrast de BlueHDi met vlotte acceleraties en soms zelfs een duw in je rug. Mocht je daardoor aangemoedigd worden om het gaspedaal nog wat dieper in te drukken: doe het niet. This is it, meer zit er niet in. En dat is helemaal niet erg, want juist in de dagelijkse omgang is de Peugeot-diesel een fijne motor om mee onderweg te zijn. En redelijk zuinig ook, met een testverbruik van 1 op 17,5. Niet onbelangrijk verder is dat de 308 SW een aanhanger van 1.300 kilogram mag trekken, daar waar de zuinige Leon en Octavia slechts 1.000 kilo ‘aan de haak mogen slaan’.

17 inch wielen zijn niet mogelijk op de Peugeot 308 SW, als je 14 procent bijtelling wilt.

Leren ze het dan nooit?

Schakelen gaat niet heel erg verfijnd, met een lange pook en lange schakelwegen. Leren die Fransen het dan nooit? Nou ja, de 308 schakelt niet slap of vaag, dus er is vooruitgang. De versnellingsbakverhoudingen staan op ‘standje zuinig’, wat bijvoorbeeld betekent dat de motor bij 70 km/u in de vijfde versnelling slechts 1.200 tpm draait. Je moet dus een beetje slim ‘poken’ om de gang erin te houden. Gevolg is wel dat de motor op de snelweg weinig toeren draait en lekker stil is. Net als de rest van de auto trouwens, wat een belangrijk pluspunt is.

De Peugeot rijdt verder comfortabel, drempels verslindt de SW met gemak en ook minder grote oneffenheden worden goed weggepoetst. Peugeot weet dit comfort niet te combineren met een dynamisch weggedrag. Pak gerust een keer een klaverblad op snelheid, dat kan ‘ie best, maar korte uitwijkmanoeuvres zijn minder zijn ding. De voorbanden glijden dan al snel weg, terwijl de besturing vager wordt.

Comfortabel, dus

De besturing past prima bij dit weggedrag en is vrij licht, redelijk direct en niet erg communicatief. Comfortabel dus, niet sportief. Prima, maar iets meer feedback over wat de voorwielen doen zou van de 308 een fijner sturende auto maken. Iets grotere wielen met plattere banden zou ook helpen, maar vanwege de hogere CO2-uitstoot die geldt voor uitvoeringen met 17 inch wielen is dat niet mogelijk – als je tenminste 14 procent bijtelling wilt houden. Jammer, want ook voor het ontwerp doet een setje knappe wielen veel goeds. De 16 inch exemplaren ogen wat magertjes onder de SW. Tip voor een andere upgrade, mocht het leasebudget het toelaten: kruis de optie full-led-koplampen aan, die geven de 308 een veel chiquer aanzien dan de halogeen-exemplaren die op de testauto zitten.

De 308 SW mag een aanhanger van 1.300 kilogram mag trekken, daar waar de zuinige Leon en Octavia slechts 1.000 kilo ‘aan de haak mogen slaan’.

Het dashboard van de 308 is lekker opgeruimd, op de middenconsole zitten slechts zes knoppen en ook het stuur is niet bezaaid met schakelaars. De meeste functies worden bediend via het aanraakscherm. Dat werkt goed, alleen moet je bij sommige functies een extra handeling verrichten, omdat er geen directe knop is. Verder is de menustructuur van het systeem eenvoudig, iets dat ook van de lay-out en graphics gezegd kan worden – en dat is niet alleen positief. Zo ogen de kaarten en visuele aanwijzingen van het navigatiesysteem gedateerd. Wel grappig is dat je kunt kiezen tussen een mannen- en een vrouwenstem voor de gesproken instructies, al klinkt de mannenstem een tikje depressief.

Weekje geen wijn

Het dashboard ziet er verder erg mooi uit met z’n vloeiende vormen. Het oogt ook hoogwaardig, de toplaag is van mooi, zacht materiaal. De afwerking is op het eerste oog heel netjes, maar in de loop van de testweek vielen er toch een aantal missertjes te betreuren. Zo voelt de stoelverstelling gammel aan, vertonen de kunststof panelen op de middenconsole speling, hangt het hemeltje van het panoramadak slap en zijn er op de bekleding van de armsteunen al lichte slijtageplekken te zien – na slechts 3.000 kilometer. Geen heel schokkende dingen allemaal, maar ook niet echt nodig. Een weekje geen wijn bij de lunch lijkt me een passende straf voor de verantwoordelijke medewerkers in de fabriek in Frankrijk.

De 308 wordt standaard geleverd zonder cd-speler. Mocht je gehecht zijn aan dit overblijfsel uit het stenen tijdperk, let dan goed op bij het bestellen. De ‘sleuf’ die naast de volumeknop op de middenconsole zit is namelijk dicht. Zoals dat gaat anno 2014 kun je via Bluetooth (of een kabeltje) eenvoudig muziek afspelen vanaf je telefoon of mp3-speler. Het infotainmentsysteem beschikt daarnaast over een kalender en een rekenmachine. Dan kan je zelf uitrekenen hoeveel bijtelling je op jaarbasis bespaart ten opzichte van een auto met 20 of 25 procent bijtelling – zo blijf je lachen.

Net als in de 208 en 2008 kijk je bij de Peugeot 308 SW over het stuur heen naar het instrumentarium.

Speciaal voor zakelijke rijders heeft Peugeot aantrekkelijke BlueLease-uitvoeringen met een gunstige catalogusprijs in de prijslijst opgenomen. Deze zijn rijk uitgerust en de lagere prijs, die begint bij 24.400 euro (standaard met navigatiesysteem en airconditioning) betekent minder bijtelling. Daarmee zet de 308 zichzelf op voorsprong. De eerder genoemde Octavia, Leon en Auris staan voor minimaal 1.000 euro meer in de boeken. Op jaarbasis scheelt dat bijna 100 euro bijtelling. De leaseprijzen van de 308 SW BlueHDi (vanaf 483 euro per maand bij Leaseplan, uitgaande van 4 jaar en een jaarkilometrage van 25.000) liggen wel enkele tientallen euro’s hoger dan die van de Octavia en Auris, maar lager dan die van de Leon.

Om blij van te worden

En? Krijg je als leaserijder een big smile van de Peugeot 308 SW? Redenen om te lachen zijn er genoeg, naast het feit dat je slechts 14 procent bijtelling over een gunstige catalogusprijs betaalt. Het aangename veer- en geluidscomfort, de krachtige en beschaafde motor en het opgeruimde en mooi vormgegeven dashboard zijn de belangrijkste pluspunten. Er zijn dus meer redenen dan alleen een lage bijtelling om voor de 308 SW te kiezen. Van het tegenvallende comfort achterin, de iets te gevoelloze besturing en enkele afwerkingsmissertjes word je dan weer niet zo blij. Maar met een maandelijkse bijtelling van zo’n 130 euro ga je daar niet over klagen, toch? Wat de 308 vooral toevoegt is keuze, want met een hybride en twee auto’s uit de Volkswagen-stal was die beperkt in het segment van stationwagons met 14 procent bijtelling. Nu kun je ook een vleugje flair en Frans comfort krijgen voor zo’n 130 euro bijtelling per maand. En dat feit alleen al is iets om blij van te worden.