De nieuwe Volvo V40 is een razend populaire auto in ons land. De importeur heeft er al bijna 20.000 aan de Nederlandse bevolking kunnen slijten en is niet van plan om het daarbij te laten. Met de nodige aanpassingen komt de nieuwe D4 Business met 190 pk in aanmerking voor 14 procent bijtelling, waarmee Volvo een stormloop naar de dealers veroorzaakt. Er zijn er al duizenden ‘blind’ besteld, zonder proefrit. Hoog tijd dus voor een uitgebreide proefrit naar een van Nederlands’ favoriete vakantiebestemmingen: Frankrijk.

Het voordeel van 14 procent bijtelling is voor de Volvo V40 niets nieuws, de lichtere D2 met 115 pk had dit vorig jaar al. Dat was blijkbaar nog niet goed genoeg, dus werd er een D4 met 190 pk ontwikkeld. De grote aanpassingen zitten ‘m in andere versnellingsbakoverbrengingen en een actieve grille met lamellen die automatisch sluiten, voor een gunstigere stroomlijn. Aan de auto zelf zie je verder niets van het ecokarakter, de D4 heeft een dubbele uitlaatpijp met chromen sierstukken en je kunt desgewenst ook nog het sportieve R-design pakket bestellen. Officieel mag de V40 niet op grotere wielen dan 16 inch staan, maar daar heeft Volvo een mooie ‘dealeroplossing’ voor bedacht. Als accessoire kan je de V40 voor een paar honderd euro voorzien van 17 of 18 inch wielen.

Een lekker ding

De belangrijkste vraag van deze test is natuurlijk: hoe rijdt dat nou? De V40 is van zichzelf al een heel prettige auto, maar met 190 pk vermogen en 400 Nm koppel wordt het echt een lekker ding. De dieselmotor heeft bij weinig toeren al veel kracht door het gebruik van een grote en een kleine turbo, waarbij de kleine de lage toerentallen bedient. De krachtsopbouw is behoorlijk lineair, waardoor je niet direct het idee hebt dat je in 7,5 tel naar 100 km/u sprint. In de bergen heb je amper het idee dat je aan het klimmen bent, moeiteloos schiet de D4 Business op de cruise control door het heuvelachtige Franse landschap. De V40 versnelt gemakkelijk naar hoge snelheden, maar bij 199 km/u op de teller grijpt de begrenzer in. Dit heeft te maken met onder meer de speciale (eco)banden met lage rolweerstand waar de V40 standaard op geleverd wordt en de beperkingen van de eco-versnellingsbakolie.

De D2 met 115 pk had vorig jaar al 14 procent bijtelling maar dat was blijkbaar nog niet goed genoeg.

Het verbruik blijft op een keurige 1 op 20 steken, onder zeer afwisselende rijomstandigheden. Voor een auto van dit formaat en vermogen is dat erg netjes. De dieselmotor laat zich nauwelijks horen in het interieur, alleen bij de koude start ‘nagelt’ ‘ie er op los. De zesversnellingsbak laat zich soepel en trefzeker bedienen. Gelukkig maar, want als je een automaat wilt rijden betaal je 20 procent bijtelling over een aanzienlijke hogere prijs.

Door de achteraf gemonteerde 18 inch wielen en het optionele sportonderstel (455 euro) is deze V40 wat harder geveerd. De D2 had standaard dit verlaagde onderstel maar bij de D4 Business heb je de keuze. De testauto rijdt lekker strak, zonder echt oncomfortabel te worden. Zelfs op slechte wegen heb je weinig last van het hardere onderstel, want ‘Dynamic’ is bij Volvo nooit hardcore. De grote wielen met brede banden komen de besturing ten goede. De V40 stuurt weliswaar niet zo fijn en precies als een BMW 1 Serie, maar biedt zeker voldoende gevoel. Iets wat op de mooie kronkelwegen langs de Franse Côte d’Azur goed heb kunnen testen, met uitzicht op de Middellandse Zee.  De besturing voelt lekker neutraal. De Volvo biedt genoeg stuurgevoel om goed door bochten te gaan, terwijl bij lagere snelheden - in de stad - de besturing precies goed is. Het algehele rijgevoel laat zich omschrijven als solide en vertrouwd.

Rust en comfort

Het interieur van de Volvo V40 straalt rust en comfort uit. De stoelen zitten werkelijk fantastisch, ze ondersteunen goed op alle plekken en zijn zo ontworpen dat ze voor ieder postuur lekker zitten. Tijdens de rit richting Zuid-Frankrijk werd dit weer bevestigd.

De Volvo V40 D4 is voor een paar honderd euro te voorzien van 18 inch wielen als dealeraccessoire.

De gekozen kleurencombinatie van beige leder met houtinleg en donkerbruine toplaag is erg smaakvol en straalt een natuurlijke rust uit. Daarnaast is deze V40 voorzien van een panoramadak (1.160 euro) dat voor veel lichtinval zorgt, maar helaas niet open kan. Het navigatiesysteem toont mooie kaarten, maar de bediening ervan is voor verbetering vatbaar. Het gaat niet altijd even snel en een centrale knop zoals bijvoorbeeld Audi en BMW monteren zou de bediening gemakkelijker maken. Het kleine scrollwieltje aan het stuurwiel is als alternatief voor zo’n draaiwiel niet ideaal. Het nieuwe optionele Harman Kardon audiosysteem klinkt fantastisch en is absoluut zijn meerprijs van 695 euro waard.

Wat binnenruimte betreft gooit de V40 geen hoge ogen, achterin kan je alleen zitten zolang je niet bovengemiddeld lang bent. Evenals de voorstoelen zit ook de achterbank erg lekker. Voorin heb je aan ruimte geen gebrek, evenals aan opbergvakjes. De kofferruimte is met 335 liter zo’n 50 liter kleiner dan die van zijn concurrenten, maar door de hoekige vormen is ‘ie wel praktisch. Als je de bank neerklapt dan kun je gebruikmaken van 1.032 liter bagageruimte, waarmee je bij de bouwmarkt een heel eind komt.

Het segment buiten spel

De nieuwe Volvo V40 D4 Business is het nieuwe snoepje van de leasemarkt. Hij ziet er mooi uit, rijdt fijn en presteert bovengemiddeld.  Enkel bij het tanken komt z’n ecovriendelijke kant naar voren, maar een hot hatch is het niet. Met 190 pk en 400 Nm heeft de V40 gewoon een flinke krachtsreserve, maar die brengt ‘ie heel beschaafd op het asfalt. Met een vanafprijs van 27 mille is de D4 Business een stuk gunstiger geprijsd dan zijn concurrenten. Voor een vergelijkbaar gemotoriseerde Audi A3, BMW 1 Serie of Mercedes A-Klasse betaal je meer bijtelling over een hogere prijs. Andere hatchbacks met 14 procent bijtelling - zoals de Peugeot 308 en Volkswagen Golf - hebben een lagere catalogusprijs en dus minder maandelijkse bijtelling, maar moeten het ook doen met z’n 70 pk minder vermogen. Met andere woorden: de Volvo V40 zet het hele segment buitenspel.