“Mooie auto, is het een 735i ofzo?” De man die zich zojuist nog kenbaar maakte als BMW-fan, blijkt 'mijn' 518d iets te hoog in te schatten. Eigenlijk ook niet zo vreemd, want deze 5 ís een grote auto en met z'n chique zwarte lak en bruine leren bekleding absoluut een imposante verschijning. BMW heeft deze instapper uitgerust met maar liefst 20 mille aan opties. Alleen het typeplaatje verraadt dat er onder de fraaie koets een vernieuwde instapdiesel die goed is voor 20 procent bijtelling schuilgaat. Is dit het ultieme stille genieten?

Laat ik deze review eens op zijn Hollands beginnen met de vraag: wat kost dat, die nieuwe 518d met 20 procent bijtelling? Nou, 69.385 euro om precies te zijn. Een flinke smak geld (om bijtelling over te betalen), zeker als je bedenkt dat de BMW 518d een vanafprijs van 48.515 euro heeft. Een snelle blik op de prijslijst leert me dat je voor dat geld precies een 530d xDrive kunt rijden, een heerlijk smeuïge zescilinder diesel met 258 pk en vierwielaandrijving op de koop toe. Met een 0-100 km/u-tijd van 5,7 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. In plaats daarvan moet ik me behelpen met een tweeliter viercilinderdiesel met ‘slechts’ 150 pk, 0-100 km/u in 9,4 seconden en een top van 216 km/u. Het belangrijkste nieuws is dat ik maar 20 procent hoef bij te tellen en dat ik er ten opzichte van het vorige modeljaar 7 hele pk's bij heb gekregen.

Upgraden of downsizen?

Eigenlijk heb je in Nederland helemaal geen zwaardere motor nodig dan deze 18d. Je zit vlot genoeg op 130 km/u en even inhalen is dankzij het riante koppel van 360 Nm een fluitje van een cent. Klein minpunt is de dieselbrom die daarbij soms te nadrukkelijk aanwezig is. Deze viercilinder moet toch wat harder werken om de 1.600 kg zware limousine voort te bewegen dan de eerder genoemde zescilinder. De 518d is vlot genoeg, maar heeft niet veel over. Voor 2.822 euro upgrade je naar de 520d, die eveneens als automaat met 20 procent bijtelling leverbaar is. Deze variant is 190 pk sterk en stoot ‘op papier’ nog een grammetje minder CO2 uit. De vraag is of je wil donwsizen of upgraden? De hier geteste 518d is behoorlijk zuinig met diesel dankzij z’n zijdezacht schakelende achttrapsautomaat en Efficient Dynamics-technologie. Ik haalde met gemak een testverbruik van 1 op 16,7 en wie écht zijn best doet kan nog wel wat verder komen op een liter brandstof.

Freude am Fahren, geldt deze slogan van BMW eigenlijk nog wel?

Hoewel 150 pk allerminst behelpen is, nodigt deze BMW niet echt uit tot een sportieve rijstijl. Dat ligt overigens ook aan het onderstel en de besturing. Het veercomfort is verrassend comfortabel en de besturing niet erg direct of bijzonder scherp. Meer dan ooit gaat BMW voor de gulden middenweg met de 5 Serie, het is niet meer het sportiefste jongetje van de klas. Freude am Fahren, geldt deze slogan van BMW eigenlijk nog wel? Ik kan die vraag met een volmondig ‘ja’ beantwoorden, maar niet op de manier zoals het Beierse merk het ooit bedoelde. Deze 5 Serie heeft z’n sportieve Adidasjes ingeruild voor een paar poepchique Santoni's. Dat zie je trouwens ook aan de wielen, die maximaal 17 inch groot mogen zijn op de bijtellingsvriendelijke diesels.

Displays in overvloed

Het binnenste van de BMW verwelkomt je met een luxe die ik nog niet vaak gezien heb in deze klasse. De prachtige Dakota-bruine bekleding steekt mooi af tegen de zwarte pianolak van de sierlijsten en de antracietzwarte hemelbekleding. Maar de luxe beperkt zich niet tot mooie materialen en fijnzinnige kleurstellingen, ook de hightech apparatuur aan boord draagt zijn steentje bij. Het begint al bij het digitale klokkencluster (optie) achter het stuur. Naar gelang de gekozen rijstand (EcoPro, Comfort of Sport) verandert de weergave van de klokkenwinkel. Wie sportief wil rijden krijgt rode wijzers en een toerenteller, wie wil besparen op diesel krijgt blauwe wijzers en een 'power-meter' in plaats van een toerenteller. Zo kun je precies bijhouden hoeveel procent van het vermogen je verbruikt en hoeveel energie je terugwint uit regeneratie tijdens het afremmen.

Decadent, maar o zo fijn

Een stukje rechts van de digitale klokken huist nog een groot kleurenscherm. Deze is zelfs zo fors dat BMW een handige splitscreenfunctie heeft toegevoegd. Zo kun je tweederde van het scherm gebruiken voor navigatie, terwijl de kleinere rechterhelft de weersverwachting voor de komende dagen weergeeft. Jazeker, deze auto is voorzien van een internetverbinding. En het wordt nog mooier, want zelfs een persoonlijke assistent is inbegrepen. Niet eentje die de deur voor je openhoudt of je een paraplu aanreikt als het regent, maar een Nederlandse callcentermedewerker die je bijvoorbeeld kan vertellen waar in Den Haag een goede sushibar te vinden is. Zelf de bestemming intoetsen hoeft ook niet meer, je persoonlijke assistent zet deze voor je in het navigatiesysteem. Een tikkeltje decadent, maar wel erg handig als je zelf in alle haast vergeten bent iets uit te zoeken.

Alleen het typeplaatje van de BMW 518d verraadt dat er onder de fraaie koets een instapdiesel schuilgaat.

Toch zijn het niet deze twee grote kleurendisplays waar ik het meest naar kijk, het is het briljante head-up display dat het meeste van mijn aandacht opeist. En dat is positief want terwijl ik mijn ogen op de weg kan houden zie ik niet alleen mijn snelheid, ook de aanwijzingen van de navigatie en de geldende snelheidslimiet worden in de voorruit geprojecteerd. De BMW kan borden langs de weg lezen maar maakt regelmatig fouten door borden op afritten te tonen (een limiet van 50 km/u op de snelweg) en matrixborden niet in alle gevallen te herkennen. In theorie een mooi systeem, maar na enkele dagen heb ik het uitgeschakeld omdat het voor meer verwarring dan verduidelijking zorgde. Adaptieve cruise control is in deze klasse ondertussen gemeengoed, al werken niet alle systemen zo goed als in deze BMW. Bijzonder is de filehulp, waarbij de auto zichzelf tot 60 km/u binnen de wegbelijning houdt. In combinatie met de actieve cruise control hoef je zelf eigenlijk niets meer te doen, als is een krantje lezen er nog net niet bij. Je moet je handen aan het stuur houden, zo maakt de 5 Serie mij met een duidelijke waarschuwing duidelijk.

Laat de rest maar jakkeren

Door je leasebudget niet stuk te slaan op een dikke motor maar in plaats daarvan los te gaan op de optielijst, krijg je een heerlijke reiswagen waarmee je in alle rust en stilte kunt genieten van de nieuwste, comfortverhogende snufjes en heerlijkheden die de auto-industrie op dit moment te bieden heeft. De 518d is vlot genoeg, de 520d biedt wat extra punch maar kost ook meer. Laat de rest maar jakkeren, ik vraag mijn persoonlijke assistent wel waar ik nog even heerlijk kan dineren voordat ik naar huis rijd.