Kia laat zich niet kisten door de wat lauwe respons op zijn grote Optima en past de auto binnen 2,5 jaar lichtjes aan. Vooral in de hoop de aandacht van de leaserijder vast te houden, want een lage bijtelling is alles - en laat de Optima Hybrid daar nu een gunstig verhaal hebben.

Tenminste, voor zolang de pret duurt, want de Optima Hybrid kan alleen dit jaar nog bogen op 20 in plaats van 25 procent bijtelling. De auto valt net (en dan ook echt maar net) binnen de gestelde CO2-grens, dus voor 2015 moet Kia opnieuw aan de bak, want dan is de grenswaarde alweer lager.

Maar alleen 20 procent bijtelling is geen garantie voor succes, zeker niet in deze regionen van de zakelijke markt - waar status zwaar telt. Dan kan Kia met nog zoveel Red Dot-designawards, tevredenheidstrofeeën en garantievoorwaarden aankomen, zo werkt het helaas niet. Wat wel enig gewicht in de schaal legt, is dat Kia een aantal jaar geleden een talentvolle ontwerper bij Volkswagen heeft weggekocht, die zijn daar opgedane ervaringen vrolijk toepast bij zijn Koreaanse werkgever.

De Hybrid heeft 16 inch wielen in een aerodynamisch ‘komkommersnijder’-design.

Lampenwinkel

Dat zie je duidelijk terug in het design van de Optima. Het is misschien geen klassieke schoonheid, met zeker aan de achterkant wat te veel plaatwerk en te weinig glas, maar het model heeft wel die zelfverzekerde uitstraling die bijvoorbeeld een Audi A4 ook heeft. Voor 2014 heeft de Optima een paar kleine uiterlijke wijzigingen ondergaan: de lampenwinkel aan de voorzijde is wat veranderd, met als grootste blikvanger de LED-mistlampen. In de voorschermen is nu een groene Hybrid-badge aangebracht (bij de Diesel zit daar een soort luchtrooster) en de achterlichten zijn, specifiek voor de Hybrid, uitgevoerd in rookglas. De Hybrid heeft verder  16 inch wielen in een aerodynamisch ‘komkommersnijder’-design zoals de Volvo C30 DRIVe dat een paar jaar geleden ook had.

De geteste Optima heeft echter 18 inch wielen. Dat is geen fabrieksoptie maar een accessoire à 2.249 euro inclusief banden, zodat je er geen BPM en ook geen bijtelling over betaalt. Af-fabriek valt er verder ook niets te bestellen voor de Optima Hybrid: je kiest een kleur en dat is het dan. Voor de Hybrid is er keuze uit vijf verschillende lakken. Die leveren gek genoeg altijd een meerprijs op, waarbij de goedkoopste kleur 450 euro kost. Waarom is die prijs dan niet gewoon in de catalogusprijs verrekend? Je moet er immers toch voor betalen, en het is bovendien een ‘fabrieksextra’ waarover de Belastingdienst BPM en ook bijtelling berekent.

Tutti lampioni

Kiezen doe je verder alleen tussen de uitvoeringen BusinessLine en ExecutiveLine. Die laatste is echt ‘tutti lampioni’ met navigatie, leer, glas in het dak en zo’n beetje alles elektrisch verstelbaar. Je moet er wel 6.500 euro extra voor uittrekken ten opzichte van de basisuitvoering, en dat is wellicht een beetje gortig als je bijvoorbeeld alleen in dat navigatiesysteem geïnteresseerd bent. Maar je voelt je de koning te rijk in deze Optima, met zalige extra’s als stuurwielverwarming en stoelen die zich niet alleen laten verwarmen, maar ook ventileren. Het interieur verraadt net als de buitenkant de ‘Duitse invloeden’: het is allemaal netjes afgewerkt. Ook des Audi’s is Kia’s eigen lettertype dat consequent in het interieur gebruikt wordt: op de knoppen, in de tellers, in de schermen van de boordcomputer en het navigatiesysteem… allemaal heel netjes voor 35.995 euro. Een smak geld, maar probeer eens een (premium) Duitser samen te stellen voor dat bedrag.

De achterlichten van de Kia Optima zijn specifiek voor de Hybrid uitgevoerd in rookglas.

De echt hippe snufjes als een dodehoekassistent zijn overigens voorbehouden aan de Optima dieseluitvoering. Een achteruitrijcamera is wel standaard, en dat is ook wel fijn: vooral de achterkant laat zich moeilijk inschatten en het overzicht is maar matig met die hoge taillelijn en dat vele blik.

De bestuurdersstoel heeft geen buitenissige verstelmogelijkheden zoals een verlengbaar zitvlak, maar je kunt er een goede zitpositie in vinden, en ook het stuur laat zich ruimhartig verstellen. Het standaard panoramadak snoept vooral de hoofdruimte van de voorste inzittenden af, achterin merk je er niets van. Ook achter een lange chauffeur heb je als passagier nog zeeën van ruimte over; de Optima scoort hier echt punten. De kofferbak is wat kleiner dan in non-hybride Optima’s (381 in plaats van 505 liter) en ook vervalt de mogelijkheid om de boel neer te klappen voor extra ruimte, omdat het accupakket precies achter de bank is gemonteerd. In een skiluik, dat niet echt te gebruiken is als zodanig, is wel voorzien.

Mooie technieken

Aan de hybride aandrijflijn van de Optima liggen heel mooie technieken ten grondslag, zoals een lithium- in plaats van een nikkelbatterij, volgens het principe dat je ook in smartphones en dergelijke vindt. Je kunt zelf geen knoppen indrukken om de Kia naar jouw wensen elektrisch te laten rijden, dat regelt de techniek helemaal zelf. Wel zie je dankzij een groen ‘EV mode’-vignetje in het instrumentenpaneel dat je elektrisch rijdt. Je moet echt de prinses op de erwt zijn om het spel van de techniek te kunnen voelen, want de Optima maakt nauwelijks geluid en het in- en uitschakelen van de benzinemotor gaat zo goed als ongemerkt.

Je moet echt de prinses op de erwt zijn om het spel van de techniek te kunnen voelen.

Let wel: zolang je rijdt op de manier waarvoor de hybride Optima bedoeld is, namelijk alsof je je eigen privéchauffeur bent. Wil je echt het onderste uit de kan, dan reageert de Kia eigenlijk altijd te traag, dan schakelt de zestraps automaat niet zo fris meer, dan is er ineens motorlawaai dat je anders niet hebt. Tegelijkertijd gaat ook de afstandelijke besturing je tegenstaan, die soms zo merkwaardig terugkeert naar de middenstand dat het lijkt alsof er iemand aan de andere kant van de stuurkolom aan het tegensturen is. Laat de Optima lekker in de Eco-stand staan en probeer die maximale Eco-score in het display te halen - dat is de sport in deze auto. Ook al was de uiteindelijke echte score aan de pomp 6,7 l/100 km (1 op 14,9): niet slecht, maar ook geen heel bijzonder verbruik, zeker niet gezien de 1 op 20 die Kia opgeeft.

Het snelheidsbereik waarbinnen de Optima geheel elektrisch kan rijden is opgerekt naar 120 km/uur. Lange afstanden puur elektrisch rijden doet de Kia niet. Op het instrumentenpaneel is te zien dat de accu zeer snel leeg raakt om dan ook weer heel snel bij te laden, waarna het proces zich regelmatig herhaalt.

Grotendeels gelukt

Al met al ben ik redelijk onder de indruk van Kia’s middenklasser, die zeker in deze hybrideversie met heel mooie techniek voor de dag komt - zolang je er maar een ‘duurzame’ rijstijl op na houdt. Hoewel de Optima een model is dat voornamelijk in andere markten de winst moet halen (de V.S. bijvoorbeeld) is er toch veel moeite gedaan om de auto ook voor ons Europeanen een aantrekkelijk te maken. Dat is grotendeels gelukt: het is een compleet uitgeruste, mooi afgewerkte, zeer ruime en comfortabele auto. Maar als dat genoeg was, dan waren er al veel meer verkocht. Dan gaan toch weer zaken als merkimago tellen, en het feit dat je de Optima Hybrid maar heel beperkt naar eigen smaak kunt samenstellen. De Optima laat als geen andere Kia zien wat het merk allemaal in huis heeft, maar ik denk dat dit niet het antwoord is op de vraag die de Europese consument stelt. Misschien komt dat met de volgende generatie Optima.