Highlights

  • met 1.0 turbomotor
  • zakelijke uitstraling
  • nieuwe veiligheidsgadgets 

Opel begrijpt dat niet iedereen staat te springen bij teveel automobiele losbandigheid. Daarom gooit de nieuwe Corsa het over een andere boeg met zijn ingetogen en herkenbare voorkomen. Zo is er wat te kiezen in de Opel-showroom, met de Corsa als serieus gezelschap naast de trendy Adam.

Hoe nieuw is die nieuwe Opel Corsa nu eigenlijk? Het uiterlijk is een feest der herkenning maar toch is elk paneel nieuw. Ook onderhuids is er het nodige aangepakt, zoals de ophanging. Het belangrijkste nieuws is misschien wel de komst van de 1.0 turbomotor.

Bekijken

De grootste verandering ten opzichte van de vorige generatie Corsa is de nieuwe neus met rechtopstaande grille, die de familiebanden met de Adam benadrukt. De nieuwe voorzijde geeft de Corsa een iets zelfbewuster voorkomen dan voorheen. In deze grijsblauwe outfit gaat de kleine Opel onopvallend en zakelijk verantwoord door het verkeer: het automobiele equivalent van jasje-dasje. Liever een clownspak? Je kan ook kiezen voor knalgeel of appeltjesgroen.

Voor opgroeiende kinderen biedt de achterbank van de Corsa genoeg ruimte.

Zitten

De stoelen zitten prima, ook tijdens langere ritten. Fijn ook dat het stuurwiel zowel in hoogte als in diepte verstelbaar is.

In een vijfdeurs Corsa loopt de daklijn traditiegetrouw horizontaal door naar achteren, in plaats van schuin omlaag zoals bij de driedeurs. Dat zorgt ervoor dat je ook als passagier op de achterbank veel hoofdruimte hebt. De beenruimte is iets krapper, die voor volwassenen althans. Voor een gezin met opgroeiende kinderen is de Opel ruim genoeg.

Bedienen

In het interieur van de Corsa geen overbodige glimmers, vouwen, hoeken of knoppen. Degelijkheid is hier het toverwoord, de afwerking van het dashboard is netjes en het geheel is overzichtelijk vormgegeven. Knoppen en schakelaars voelen lekker zwaar aan. Een sterk punt is dat je nergens ‘lege’ knoppen tegenkomt. Als je een extra optie bestelt, gebruikt Opel de ruimte van één grote schakelaar voor twee kleinere.

Over opties gesproken: je kunt de Corsa helemaal volhangen met rijassistenten. De testauto is voorzien van een achteruitrijcamera in combinatie met automatische inparkeerfunctie. Een leuke maar ook ietwat overbodige gadget in een auto van 4 meter lengte, want je draait de Corsa net zo makkelijk zelf in een vak, maar het systeem werkt prima.

De achterlichten van de Opel Corsa benadrukken de familiebanden met de Astra.

In het interieur van de Corsa geen overbodige glimmers, vouwen, hoeken of knoppen. Degelijkheid is hier het toverwoord

Rijden

De éénliter driecilinder turbomotor is een prettig blok. Hij maakt nauwelijks geluid, trilt niet en trekt goed. Je kunt de 1.0 Turbo ook met 115 in plaats van 90 pk krijgen, maar ik heb dat extra vermogen nooit gemist. Opvallend is hoe weinig toeren de motor maakt (zelfs bij 130 km/uur tikt hij de 3.000 tpm nog niet aan) en hoeveel trekkracht (170 Nm bij 1.800 tpm) er dan telkens aanwezig is. Heel fijn.

Ook fijn is de zesversnellingsbak. Het pookje werkt erg licht en secuur, zodat je hem zonder de minste moeite in een andere versnelling prikt. Koppelen en sturen gaat, net als in zoveel compacte auto’s, ontzettend licht en zonder veel gevoel. Op snelheid komt er merkbaar meer gewicht in de besturing zodat je de Corsa op de snelweg niet telkens hoeft te corrigeren. De ophanging van deze nieuwe Opel is aan de stugge kant.

Betalen

Qua prijs loopt de Corsa keurig in de pas met gelijkwaardig gemotoriseerde en uitgeruste concurrenten. De Corsa heeft altijd minimaal 90 pk, met de geteste 1.0 Turbo-motor levert dat een lagere CO2-uitstoot op die goed is voor 20 procent bijtelling. Een driedeurs Corsa is er vanaf 13.995 euro in de vrij basic uitgeruste ‘Selection’-uitvoering, maar wel voorzien van de fijne 1.0 turbomotor. De instapprijs van de vijfdeurs ligt met dezelfde turbomotor ruim 2 mille hoger voor de completere ‘Business+’-uitvoering, op 16.095 euro. Voor particulieren is er de 500 euro voordeligere 1.4 beschikbaar, die eveneens 90 pk sterk is maar 40 Nm minder trekkracht levert en een vijfbak (in plaats van een zesbak) heeft. De turbomotor lijkt z’n bescheiden meerprijs daarom zeker waard. Hij springt bovendien redelijk zuinig met brandstof om. De boordcomputer spiegelde 1 op 19 voor, maar het werkelijk testverbruik van 1 op 17,5 bij aftanken is evengoed netjes te noemen.

De hier geteste Edition-uitvoering (16.595 euro) zit in elk geval ruim in de veiligheidssystemen en ook voor audio, airconditioning, afstandsbediening op de portiersloten en elektrisch bedienbare ramen en spiegels hoef je niet bij te betalen. Voor 395 euro heb je een optiepakket met de afgebeelde lichtmetalen wielen, cruise control en mistlampen in de voorbumper. Dat is het overwegen meer dan waard.

De 1.0 turbomotor is zonder twijfel het sterkste punt van de nieuwe Opel Corsa.

Samenvatting en conclusie

De nieuwe turbomotor is het sterkste punt van de nieuwe Corsa. Die bewijst zich in de praktijk als een prettige krachtbron met genoeg kracht en een gunstig verbruik. Het Adam-snoetje staat de auto goed en het interieur steekt goed in elkaar en je vindt er eenvoudig een fijne zitpositie. De wat hogere vanafprijs (voor een vijfdeursuitvoering) rechtvaardigt de Corsa met zijn uitrusting en degelijkheid.

Opel heeft behoedzaam aan de Corsa geschaafd. Door juist die zaken aan te pakken die verbetering konden gebruiken, blijft de Corsa actueel en concurrerend.