Highlights

  • Auto van het Jaar 2015
  • Lager gewicht, meer ruimte
  • 20 procent bijtelling

Op de Autosalon Genève is bekend gemaakt dat de nieuwe Volkswagen Passat de hoogste onderscheiding van de vakjury van 58 journalisten uit 22 Europese landen heeft verdiend. Hij mag zich Auto van het Jaar 2015 noemen. Waar de Passat die eer aan te danken heeft testen we in deze typisch Hollandse uitvoering: de praktische ‘Variant’ met 1.6 TDI dieselmotor en 20 procent bijtelling.

De 1.6 TDI-motor is een zakelijk verantwoorde keuze voor wie veel rijdt en weinig wil tanken, maar het lijkt wel alsof half Nederland aan het wachten is op die andere Passat: de plug-in hybride GTE met slechts 7 procent bijtelling. Die komt in september en testen we later dit jaar. Ook zonder plug-in hybride aandrijflijn valt er genoeg te vertellen over de nieuwe Passat.

Bekijken

Het meest in het oog springende kenmerk van de nieuwe Passat is de brede neus, waarvan de chromen grille optisch doorloopt in de koplampen. Het geeft deze Volkswagen een bijzonder chique en modern aangezicht. Aan de zij- en achterkant is alles wat meer bij het oude gebleven en herken je duidelijk de vorige Passat. Grotere wielen (de testauto staat op 17 inch lichtmetaal) en een lekker kleurtje zouden ‘m nog fraaier maken.

Het nieuwe dashboard geeft een knipoog naar de nieuwe neus. Hier zijn het de luchtroosters waarvan de chromen lamellen optisch met elkaar zijn verbonden. Een chique analoog klokje in het midden voegt wat extra cachet toe aan de tijdsaanduiding. De afwerking is onberispelijk, zowel ogen als vingertoppen vernemen de hoogwaardige materiaalkwaliteit.

De stoelen hebben fraaie bekleding met witte stiksels.

Zitten

Achter het stuur van deze Comfortline-uitvoering zit je uitstekend op verrassend comfortabele voorstoelen. De zwarte stoffen bekleding is verfraaid met contrasterende witte stiksels op de wangen en de zijdelingse ondersteuning is bijzonder goed. Net als in alle andere Volkswagens zijn stoelen en stuurwiel over grote lengte en hoogte verstelbaar, waardoor je met ieder postuur de juiste zitpositie kunt vinden. Achterin hebben de passagiers riante hoofd- en beenruimte en beschikken ze zelfs over een eigen klimaatregeling.

De bagageruimte groeide ten opzichte van de vorige Passat Variant met 47 liter naar een segmentleidende 650 liter, onder het afdekzeil. Met de in ongelijke delen neerklapbare achterbank is de laadruimte zelfs tot een immense 1.780 liter te vergroten. Terecht dat de jury de Passat prees voor z’n bovengemiddelde binnenruimte.

Bedienen

De bediening van de multimedia, klimaatregeling en knoppen op het stuurwiel heeft dezelfde logica als in de Golf. De ergonomie is dus prima, de functies laten intuïtief bedienen. Rondom de versnellingspook zit een batterij lege knoppen, een showcase van de uitgebreide optiemogelijkheden. De nieuwste veiligheidsfeatures, een volledig digitaal instrumentenpaneel en zelfs inparkeerondersteuning voor een aanhangwagen – het is allemaal leverbaar. Met deze lange lijst van innovaties gaat de nieuwe Passat opzichtig de concurrentie aan met de duurdere premiummerken.

Aan de zijkant en achterkant heeft de nieuwe Passat een vertrouwd design.

De nieuwe Passat is een echte allemansvriend die weinig gewenning vraagt van de bestuurder. 

Rijden

Hoewel de nieuwe Passat dus groter en ruimer is geworden, is ‘ie met dank aan het nieuwe MQB-platform tóch lichter dan voorheen. De testauto weegt slechts 1.391 kg en dat is gunstig voor de prestaties, het verbruik en de rijdynamiek. De nieuwe Passat stuurt prettig direct en voelt lichtvoetiger aan dan de vorige. Wel helt ‘ie redelijk over. Als je kiest voor het sportonderstel dat de testauto heeft dan krijg je een ‘Duits stevig’ veercomfort, dat met name voor de achterpassagiers iets té stevig is. Als je meer comfort wilt, kies dan voor de standaardafstelling. Dat past eigenlijk ook beter bij het verder comfortabele karakter van de Passat.

De bediening van pedalen en versnellingsbak gaat met voldoende gevoel en trefzekerheid, je rijdt er eenvoudig en soepel mee weg. De nieuwe Passat is een echte allemansvriend die weinig gewenning vraagt van de bestuurder. Het motorkarakter van de 1.6 TDI is door de vermogenstoename naar 120 pk prettig. Vooral in het toerental net boven stationair is ‘ie soepeler en sterker geworden, waardoor ‘ie ook bij een zuinige rijstijl zonder morren oppakt. Dit betaalt zich dan ook uit aan de pomp met een gemiddeld testverbruik van 1 op 17,5. Wie meer van doorrijden houdt wordt ook bediend, deze BlueMotion voelt niet meer ‘geknepen’ aan. Van 0 naar 100 km/u in 11 tellen en een top van 204 km/u zijn uitstekende prestaties die je niet direct verwacht van een bescheiden dieselmotor in zo’n grote auto.

Het navigatiesysteem is onderdeel van het Executive-pakket.

Betalen

Met 20 procent bijtelling is de 1.6 TDI een gunstige keuze voor de kilometervreters. Hoewel sommige concurrenten meer motorvermogen hebben, mis je dat in deze Passat niet. En mocht je toch meer vermogen willen met 20 procent bijtelling dan kan dat, tot 190 pk zelfs! De leaseprijzen van de Passat liggen op het niveau van dat van zijn belangrijkste concurrenten. De instapprijs voor deze Variant in Comfortline-uitvoering is met 36.290 euro vrij hoog. De testauto kost, inclusief de LED-verlichting en multimedianavigatie in het Executive-pakket (1.995 euro), het 15 mm verlaagde sportonderstel met 17 inch lichtmetaal (1.165 euro), de premium boordcomputer (144 euro) en getinte ramen achter (321 euro) 40.052 euro. Een lange optielijst met innovatieve, luxe- of veiligheidsverhogende zaken lonkt, maar drijft de Passat op naar een premium prijs.

Samenvatting en conclusie

De nieuwe Volkswagen Passat heeft een chiquere uitstraling, zowel van buiten als binnenin. De afwerking, bediening en rijdynamiek liggen op hoog niveau. Doordat de nieuwe Passat een stuk lichter is, blijkt de 120 pk sterke 1.6 TDI voldoende krachtig en tegelijkertijd spaarzaam met diesel. Dankzij 20 procent bijtelling is deze Variant zakelijk aantrekkelijk, zolang de lijst met opties niet te lang wordt.

Deze nieuwe Volkswagen Passat heeft het applaus van de ‘Auto van het Jaar’-jury eerlijk verdiend. Het is een auto die in alles beter is geworden: ruimer, lichter, zuiniger en naar wens met een batterij van premium technologieën aan boord. Dat heeft een premium prijskaartje, maar ook de hier geteste ‘bescheiden Variant’ heeft de kernkwaliteiten van een prijswinnaar aan boord.