Highlights

  • leuke Jeep-verwijzingen
  • veel binnenruimte
  • moderne turbomotor

De Jeep Renegade is net een westernfilm van Sergio Leone: alles lijkt Amerikaans, maar hij is toch echt in Italië in elkaar gezet. Een moderne turbomotor van Fiat, het platform van diens 500X en de onverzettelijke looks van een Amerikaanse Jeep zijn de ingrediënten voor deze spaghettiwestern. Dat levert een rijke smaaksensatie op.

De prachtige, weidse vergezichten in Leones films lijken zo mooi het Wilde Westen weer te geven, maar zijn in werkelijkheid in Italië en Spanje geschoten. Geen enkele scène in bijvoorbeeld The Good, the Bad and the Ugly is daadwerkelijk in de V.S. of zelfs in Mexico gefilmd. En zo is het ook met de Jeep Renegade, die weliswaar in alles ‘Americana’ uitademt, maar in het Zuid-Italiaanse Melfi geproduceerd wordt. De Renegade is dan ook bedoeld om ons Europeanen te overtuigen.

Het kruisje verwijst naar de benzineblikken op oude legerjeeps

Bekijken
Jeep is een merk met historie en het design van de Renegade is in meerdere opzichten een knipoog naar die geschiedenis. Het front met die voor Jeep zo typische grille is daarvan een voorbeeld. Maar ook binnen en buiten kom je veel grappige details tegen: het ‘kruisje’ in de achterlichtunits is een verwijzing naar de benzineblikken op oude legerjeeps, er ‘rijdt’ een Willys Jeep over de zwarte rand om de voorruit, en werkelijk overal tref je die zevenstrepige grille aan. Leuk gedaan!

Het dashboard heeft al net zo’n robuuste vormgeving als de buitenkant. Midden bovenaan het dashboard lees je dat Jeep al ‘Since 1941’ auto’s bouwt. Rechts op het dashboard bevindt zich een kloeke handgreep om de bijrijder houvast te geven tijdens het ruigere terreinwerk. Tijd om plaats te nemen.

Zitten
Doordat de Renegade vrij vierkant is opgezet, is de ruimte behoorlijk. Met de hoofdruimte zit het sowieso wel snor dankzij de hoge bouw van de Jeep. Ook met de beenruimte voor de achterpassagiers heeft Jeep het uitstekend voor elkaar. De stoelen zijn goed verstelbaar en zitten prettig. Grappig op deze Longitude-uitvoering is dat de verstelmogelijkheid van de lendesteun als enige elektrisch is uitgevoerd.

Rechts op het dashboard bevindt zich een kloeke handgreep om de bijrijder houvast te geven tijdens het ruigere terreinwerk

De kofferbak is eveneens lekker groot: niet zozeer in absolute liters (dat zijn er 351) als wel in bruikbare ruimte. Je kunt niet alleen de achterbank, maar ook de rechter voorstoel platleggen, voor extra laadruimte en -lengte.

Bedienen
De Renegade heeft vrij grote knoppen op het dashboard en op het stuurwiel. Zo profileert Jeep dit model als nuttig werktuig in ruige omstandigheden. Los daarvan zorgt het ervoor dat je nooit misgrijpt.

Standaard krijg je op een Renegade twee infoschermpjes om mee te spelen: eentje tussen de klokken van het instrumentenpaneel, en een van het infotainmentsysteem midden op het dashboard. De navigatie is niet standaard; in plaats daarvan zit er – naar goed Amerikaans gebruik – wel een kompasfunctie op.

Hoewel de Renegade lekker vierkant is, is hij niet heel overzichtelijk met zijn dikke ruitstijlen en hoge neus. Gelukkig krijg je op de geteste Longitude-uitvoering parkeersensoren in de achterbumper standaard, een parkeercamera is een optie.

Rijden
Ga je voor een benzinemotor in je Renegade, dan is de kans groot dat je bij de 1.4 MultiAir uitkomt. Met zijn 140 pk levert deze moderne, Italiaanse turbomotor meer dan voldoende vermogen voor dagelijks gebruik. Er zit bovendien een fijn schakelende zesversnellingsbak aan vast. De Renegade is zowel op papier als in de praktijk geen zuinigheidswonder, maar het testgemiddelde van 1 op 12,5 (dat is 8 l/100 km) is acceptabel. De Jeep kan een aanhangwagen trekken. Houd er echter rekening mee dat als je meer dan een ton wilt sjouwen, je de tweeliter diesel bestelt; die mag 1.500 kg trekken.

Je kunt ook de rechter voorstoel platleggen voor extra laadruimte en -lengte

Zogeheten cross-overs zijn in het algemeen zwaarder en hoger dan hatchbacks, en de Renegade is daarop geen uitzondering. Dat heeft Jeep gecompenseerd door de ophanging relatief stug te maken. Daardoor gaat de Renegade niet ‘hangen’ in bochten en slaat de auto niet door op drempels. Het maakt dat het rijgedrag prima is, zelfs dynamischer dan je zou verwachten. De keerzijde is uiteraard dat je die stugge ophanging soms ook merkt op momenten dat je er juist geen voordeel van hebt – op slecht wegdek bijvoorbeeld.

Betalen
Met een knipoog naar die andere spaghettiwestern kun je voor iets meer dan A Fistful of Dollars de instapversie Renegade Sport (met 1.6 motor) meekrijgen: vanaf 22.990 euro. Wie een ruim assortiment aan opties en lakkleuren wil kan beter de Latitude (met 1.4 MultiAir) kiezen, of nog beter, deze Longitude. Cruise control en lichtmetalen wielen – het oog wil immers ook wat – zijn dan gewoon standaard. Voor de Longitude zijn bovendien extra’s leverbaar die je niet op de lagere twee uitrustingsniveaus kunt bestellen, zoals automatische klimaatregeling op de airco.

De Longitude kost slechts 3.500 euro meer dan de instapper en is aanzienlijk sterker en completer. Daarmee is de Renegade geen koopje, maar je krijgt er een kwalitatief nette auto voor terug met bovendien veel uitstraling.

Doordat de Jeep Renegade vrij vierkant is opgezet, is de ruimte behoorlijk

Samenvatting en conclusie
De eerste punten scoort de Jeep Renegade al voordat je er een meter mee gereden hebt: met de uitstraling zit het wel goed. Door alle kleine details die je zowel in als op de auto tegenkomt, zie en merk je dat er met veel plezier aan deze Europese Jeep is gewerkt. Onder die speciale vormgeving gaat bovendien een heel bruikbare auto schuil met een aantrekkelijk grote interieurruimte.

De techniek van de Fiat Chrysler-groep presteert in deze Renegade uitstekend. Wie echt alle snufjes wil die Jeep voor de Renegade ontwikkeld heeft, moet wat hoger in de uitrustingsladder klimmen om ze te kunnen bestellen. Vierwielaandrijving, een automaat en dikke dieselmotoren zijn eveneens leverbaar. Gelukkig blijft deze Jeep Renegade ook in een minder uitbundige uitvoering een smakelijke auto.