Highlights

  • 7 procent bijtelling

  • plug-in hybride

  • leverbaar als sedan en Estate

Mercedes-Benz legt zijn belangrijkste model, de C-Klasse, aan de stekker en doet dat direct goed. Zowel de Limousine als de Estate profiteren als plug-in hybride van 7 procent bijtelling, waarmee de auto direct favoriet is bij veel zakelijke rijders. Mercedes-Benz zet vol in op intelligente techniek, waardoor de auto extra efficiënt belooft te zijn. Hoe de C 350 e dat precies doet lees je in deze test.

Voorin de Mercedes-Benz C 350 e ligt de 211 pk sterke viercilinder tweeliter turbobenzinemotor uit de C 250. Deze heeft gezelschap van een 82 pk sterke elektromotor, de twee motoren produceren samen een systeemvermogen van 279 pk en een al even indrukwekkend koppel van 600 Nm. De elektromotor wordt gevoed door een bescheiden 6,2 kWh accupakket onder de kofferbakvloer.

De lamellen in de grille kunnen geopend en gesloten worden.

Bekijken

De plug-in C-Klasse valt vooral op door zijn enorme, gesloten grille, waarvan de lamellen openen als er meer koeling nodig is. Is de grille geopend, dan herken je de auto alleen aan het laadklepje rechts in de achterbumper: een ideale plek. Zonder meerprijs kun je overigens ook voor het sportievere  Avantgarde-exterieur kiezen: dan zit er een grote ster in de - niet meer actieve - grille verwerkt.

Het ‘Exclusive’ uitgevoerde interieur wordt gekenmerkt door een chique, houten middenconsole en diverse elementen die rechtstreeks uit de S-Klasse lijken te komen. Ook van buiten lijkt de C-Klasse erg op zijn grote broer en dat is niet alleen dankzij de duur ogende zwarte lak...

Zitten

Het dashboard ziet er, net als in alle andere C-Klasse uitvoeringen, goed uit en zit doordacht in elkaar. In de middentunnel vind je een groot opbergvak en ook de portiervakken zijn bovengemiddeld ruim.

De zitpositie in de C 350 e is erg goed. De stoelen, waarvan de zittingen zijn te verlengen, zijn behoorlijk stevig. Dat staat in dit geval garant voor veel zitcomfort, ook op lange ritten. Voor de achterpassagiers biedt de C-Klasse verrassend veel ruimte, met name voor hun benen. Het (optionele) panoramadak snoept wat hoofdruimte weg, desondanks zullen de meeste mensen er goed zitten.

Het achterste deel van de bagagevloer is enkele centimeters verhoogd om ruimte te bieden aan het accupakket. De 335 liter bagageruimte die overblijft is 145 liter minder dan in een normale C-Klasse, maar nog erg goed bruikbaar vanwege de regelmatige vorm. De achterbank is om te klappen voor extra laadruimte.

Het interieur ziet er niet alleen mooi uit, het is ook doordacht.

Nader je een langzamere voorligger, dan geeft het gaspedaal twee tikjes als teken dat je de auto uit mag laten rollen. 

Bedienen

De testauto is voorzien van het Comand Online-systeem á 2.420 euro. Dit systeem laat zich gemakkelijk bedienen met de centraal geplaatste sneltoetsen, het touchpad en de draaiknop. Typisch Mercedes is de multifunctionele hendel links van het stuur. Die went erg snel (voor vreemd-merkrijders), net als de stengel voor de cruise control daaronder. Rechts van het stuur vind je de automaatpook, die veel ruimte bespaart en fijn werkt.

Het meest opvallend aan de Plug-in Hybrid is de grote keus aan instellingen. De aandrijflijn kent er al vier (Hybrid, E-mode, E-save en Charge), naast nog eens vijf rijstanden (Eco, Comfort, Sport, Sport+ en Individual). Deze zijn te selecteren met de Agility-knop naast het touchpad, daaronder zit de knop voor de aandrijflijnstanden. Onder de Individual-stand kun je je eigen voorkeuren programmeren. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een op zuinigheid afgestemde aandrijflijn met een sportief onderstel.

Rijden

De besturing van de C-Klasse voelt niet erg precies aan, maar stuurt wel zo. Die directheid neemt nog verder toe in de sportstand, waarbij ook de luchtgeveerde achteras wat stugger wordt. Daardoor voelt de auto erg vertrouwenwekkend aan en kun je er lekker mee sturen. In de stand Comfort deint de achteras wat meer, op glooiend asfalt komt de koets daardoor niet tot rust. Het zal je dus ook niet verbazen dat de auto vooral uitnodigt tot rustig cruisen, een onthaastende ervaring. Vergis je echter niet, de C is écht snel – met een in 6,3 seconden geklokte 0 naar 100 km/u-sprint.

Het samenspel tussen benzine- en elektromotor verloopt meestal soepel en verfijnd. De automatische versnellingsbak laat nog wel eens een schokje voelen en valt van P naar D of R wat traag in de versnelling. Daar moet je, met name bij in- en uitparkeren, rekening mee houden.

Bijzonder is de Eco-modus, die gecombineerd met een ingestelde navigatieroute alle intelligentie gebruikt om de auto zo schoon mogelijk te laten rijden. Zo laadt ‘ie al rijdend op de snelweg de batterij op om binnen de bebouwde kom weer volledig elektrisch en emissievrij te kunnen rijden. Ook de radar aan boord kijkt met je mee en remt de auto zo nodig sterker af om extra stroom te regenereren. Nader je bijvoorbeeld een langzamere voorligger, dan geeft het gaspedaal twee tikjes als teken dat je de auto uit mag laten rollen. Een bijzondere gewaarwording en wanneer je de aanwijzingen netjes opvolgt dan zijn ze zeker effectief.

Aan de buitenkant van de C 350 e is nauwelijks te zien dat het om een plug-in hybride gaat.

Betalen

Met een testverbruik van 1 op 16,1 scoort de C-Klasse ronduit netjes, zeker gezien het feit dat ik de auto niet vaak heb kunnen opladen. Hoe vaker je oplaadt, hoe lager het brandstofverbruik zal zijn. Het elektrisch bereik valt met 16 kilometer in de praktijk wat tegen, gezien de fabrieksopgave van 31 km. De intelligente eco-modus zorgt voor een optimale benutting van de elektrokracht.

De C 350 e is alleen verkrijgbaar als luxe Lease Edition en de Limousine kost minimaal 57.995 euro. Voor 2.000 euro extra rijd je de Estate. Let op bij het bestellen: kruis niet het panoramadak of een trekhaak aan op de optielijst, omdat 7 procent bijtelling dan vervalt. De standaarduitrusting is omvangrijk: zaken als automatische klimaatcontrole, stoelverwarming en sleutelloos starten zitten er allemaal op.

Samenvatting en conclusie

De C 350 e is Mercedes-Benz’ belangrijkste stekkermodel tot nu toe. In de praktijk is het een soepele, comfortabele cruiser die snel is wanneer je wil. Het testverbruik is netjes maar het elektrische bereik blijft beperkt. Aan boord is het goed toeven: de C-Klasse maakt indruk met een mooi en praktisch interieur en een uitstekend ruimte-aanbod. De eco-assistentie op basis van radar- en navigatiegegevens is bijzonder en werkt in de praktijk goed.

De Mercedes-Benz C 350 e is een soepele, verfijnde auto die een onthaastende rijervaring biedt. De vanafprijs lijkt hoog, maar de Lease Edition is standaard erg compleet en je betaalt slechts 7 procent bijtelling. De C 350 e is dus niet alleen een intelligente auto, maar ook een slimme keuze.