Je onderscheidt de e-tron van de andere Audi's A3 aan de chromen spijlen in de grille.

Highlights

  • 7 procent bijtelling

  • elektrisch rijden mogelijk

  • 204 pk vermogen

Een Audi A3 Sportback met dik 200 pk en 7 procent bijtelling, welke zakelijke rijder wil dat nou niet? De A3 e-tron is op papier al een schot in de roos. De combinatie van een brandstof- en elektromotor zorgt voor een laag verbruik en weinig uitstoot, zonder dat dit ten koste van het rijplezier gaat.

De Audi A3 Sportback is een populaire auto in ons land. Het zakelijk verantwoorde en tegelijkertijd sportieve uiterlijk met de fijne rijeigenschappen zorgen ervoor dat je de auto vaak tegenkomt op straat. Het succes is mede te danken aan de g-tron-uitvoering op aardgas en TDI e, die vorig jaar van 14 procent bijtelling genoten. Zo mooi als nu werd het nooit, met de e-tron waarmee je slechts 7 procent hoeft bij te tellen. Logisch dat deze nieuwkomer met open armen wordt ontvangen.

Bekijken

Je zult aan de A3 e-tron niet snel zien dat het een plug-in hybride betreft, de stekkeraansluiting zit namelijk achter het Audi-logo in de grille verstopt. Je herkent de e-tron alleen aan zijn opvallende grille, waarvan alle spijlen chroomkleurig zijn. Een ander leuk detail zijn de led-koplampen en achterlichten, die standaard zijn op de e-tron. Als je kiest voor de Ambition-uitvoering krijg je bovendien mooie 18 inch lichtmetalen wielen.

Op de achterbank biedt de A3 voldoende ruimte.

Zitten

De sportstoelen (standaard op de Ambition-uitvoering) zitten perfect, zijn uitgebreid verstelbaar en bieden goede steun. In de Sportback kom je aan interieurruimte niets tekort, met vier personen comfortabel reizen is geen enkel probleem.

Als e-tron-rijder heb je 280 liter bagageruimte, 100 liter minder dan in de normale A3 Sportback. Het is een praktische kofferruimte, die bovendien geen tildrempel heeft en daardoor eenvoudig te beladen is. Door het accupakket is de bagagevloer hoger. Laadkabels liggen in een speciale tas ‘los’ in de kofferruimte.

Bedienen

Het interieur van elke Audi A3 ziet er strak en opgeruimd uit, dus ook dat van e-tron. Er is geen knopje teveel gebruikt. De afwerking en het materiaalgebruik zijn van bijzonder hoog niveau, alle naden sluiten keurig aan en het geheel maakt een solide indruk. Via de grote centrale knop van het MMI-multimediasysteem bedien je eenvoudig alle functies, je kunt via dit scherm ook de laadtijd en accuvulling zien. Deze gegevens kunnen ook doorgestuurd worden naar een smartphone, zodat je op afstand het laadproces en de batterijstatus in kan zien als de auto is ingeplugd. In de tellerunit heeft de e-tron een extra meter voor de acculading en op de plaats van de toerenteller zit een vermogensmeter.

De testauto is uitgevoerd met mooie 18 inch wielen.

Met 204 pk en 350 Nm koppel is rijden met de e-tron allesbehalve saai

Rijden

Met 204 pk en 350 Nm koppel is rijden met de e-tron allesbehalve saai. In 7,6 seconden sprint de A3 e-tron van 0 naar 100 km/u en hij haalt een top van 222 km/u. Dat zijn mooie theoretische cijfers, die je in de praktijk duidelijk voelt. Dankzij de elektromotor heb je vanuit stilstand direct maximaal koppel waardoor je de eerste meters rap van je plek schiet. In de hybridemodus werken benzine- en elektromotor vloeiend samen (of wisselen elkaar af), met hulp van de zestraps S-tronic versnellingsbak. De 1.4 TFSI benzinemotor levert 150 pk en 250 Nm koppel, maar wordt altijd ondersteund door de elektromotor. Zelfs als ‘ie bijna leeg is. Dan laadt de accu zich tijdens het rijden weer op en regenereert de auto energie bij het afremmen of uitrollen.

Als de accu vol is kun je de ‘EV-mode’ inschakelen, om elektrisch te rijden. Dat kan ook op de snelweg, tot zelfs 130 km/u. Als je dat doet dan is je accu na 20 kilometer leeg, op een meer gevarieerd traject haalde ik een actieradius van gemiddeld 40 kilometer op een volle accu. Je kunt ook kiezen voor ‘battery hold’ waarbij je acculading wordt bewaart zodat je de emissievrije elektrische kilometers op een later moment (in de stad bijvoorbeeld) kunt benutten. Opladen via het stopcontact duurt 3 uur en 45 minuten, via de laadpaal slechts 2 uur en 25 minuten.

De e-tron is standaard voorzien van ‘Audi drive select’ waarmee je verschillende rijstanden kunt kiezen. In ‘Dynamic’ wordt de A3 een sportieve auto die optimaal gebruik maakt van beide motoren voor maximale prestaties. Hij stuurt scherper en hangt directer aan het gas, wat het sportieve rijplezier nog verder vergroot. Het veercomfort is prima, de e-tron biedt mooie balans tussen comfort en dynamiek.

Hoe vaker je oplaadt, hoe gunstiger het brandstofverbruik.

Betalen

Voor 39.700 euro heb je een A3 e-tron op de stoep staan. Standaard heeft deze uitvoering al zaken als climate control, 17 inch lichtmetalen wielen en led-verlichting rondom. Wil je ‘m zo compleet als de testauto hebben, dan mag je 48.256 euro bij de dealer achterlaten. Je hebt dan wel meteen zaken als een navigatiesysteem, panoramadak en Audi-soundsysteem. Dat lijkt veel geld, maar als je naar de leaseprijzen kijkt dan blijkt de e-tron slechts 30 euro per maand duurder te zijn dan een vergelijkbaar uitgeruste dieseluitvoering met 110 pk. En laat de leaserijder nou net de belangrijkste doelgroep voor deze auto zijn. Die moet de (lage) bijtelling natuurlijk wel over een relatief hoge catalogusprijs betalen.

Doordat ik tijdens de testperiode veelvuldig heb kunnen opladen, scoorde ik een nette 1 op 22. Als je wat minder fanatiek oplaadt dan moet je rekenen op zo’n 1 op 15.

Samenvatting en conclusie

De Audi A3 e-tron is een fijne plug-in hybride die veel rijplezier biedt. Als je veel in de stad rijdt, haal je in de praktijk een elektrische range van zo’n 40 kilometer. De A3 Sportback biedt genoeg ruimte om met vier personen te reizen, omdat slechts een klein deel van de bagageruimte wordt opgeofferd voor de accu’s. Wie vaak oplaadt kan een mooi brandstofverbruik halen.

Wil je een lage bijtelling in een sportieve, compacte vijfdeurs hatchback? Dan is de A3 Sportback e-tron de ideale auto voor jou. Je hebt wel de lusten van veel vermogen, zonder de bijbehorende hoge lasten. Met slechts 7 procent zakelijke bijtelling is de e-tron gewoon een mooie deal.