Highlights

  • 62 kg lichter en toch groter

  • completer voor dezelfde prijs

  • zuinige motoren

Toen Volkswagen zijn eerste Touran introduceerde behaalde ik mijn VWO-diploma. Onlangs werd de tweede generatie Touran voorgesteld en vierde ik mijn dertigste verjaardag. Een snelle rekensom leert zodoende dat de eerste generatie Touran 12(!) jaar is geproduceerd. Is het nieuwe model een radicaal andere auto, of is alles bij het oude gebleven?

De vorige Volkswagen Touran bleef tot het einde van zijn carrière populair. Het merk uit Wolfsburg produceerden tussen 2003 en 2015 bijna twee miljoen Tourans, waardoor de verwachtingen voor zijn opvolger hooggespannen zijn. De nieuwe Touran staat op het MQB-platform, groeide qua formaat en wil zich onderscheiden met nieuwe multimediasystemen, veiligheidsvoorzieningen en vanzelfsprekende Touran-kernwaarden als ruimte, comfort en degelijkheid.

Bekijken

De vorige Touran was een van de laatste Volkswagens ‘oude stijl’, de nieuwe is helemaal in lijn met de zevende generatie Golf. Parallellen met de Golf Sportsvan zijn er overduidelijk en de gestrekte lijnen geven de Touran iets sportiefs. De brede neus met toegeknepen koplampen blijft een fraai designaspect van nieuwe Volkswagens. Kies voor een sprankelende metallic lak en mooie lichtmetalen wielen en er staat een bijdetijds ogende familieauto voor de deur.

De bouwkwaliteit van de Touran is ook des Volkswagens: solide en met strak aansluitende dashboarddelen. Volkswagen maakt hier en daar gebruik van zachte, prettig aanvoelende materialen, maar grote delen van het dashboard en vooral de panelen van de achterportieren zijn van een minder fraaie kunststof gemaakt. De klaptafeltjes achter de voorstoelen voelen zelfs fragiel aan. Evenals het exterieur is ook het interieur helemaal ontworpen volgens de laatste Volkswagens-mode, herkenbaar aan de tellerkokers en charmante pianolak-inlegdelen.

De drie stoelen achterin zijn apart van elkaar te verschuiven.

Zitten

In de nieuwe Touran vinden vijf volwassenen een riante zitplaats. De voorstoelen zijn gerieflijk en de zitpositie is bijna zoals in een hatchback. Op de tweede zitrij hebben passagiers zeeën aan been- en hoofdruimte, hetgeen te danken is aan 13 centimeter meer wagenlengte ten opzichte van de vorige Touran. De drie stoelen zijn individueel verstelbaar, verschuifbaar en inklapbaar. Wie tegen meerprijs (vanaf 805 euro) een zesde en zevende stoel bestelt, kan daar makkelijk twee kinderen of in ‘noodgevallen’ twee volwassenen meenemen. De instap naar de derde zitrij vereist geen acrobatische capriolen – die is ruim genoeg.

Ook de kofferruimte plukt vruchten van de gegroeide afmetingen: met een inhoud van 734 (met vijf zitplaaten) tot 1.980 liter (achterste stoelen plat) excelleert de Touran bovenin zijn klasse. En wie een Touran koopt, kiest voor functionaliteit. Alle denkbare stoelopstellingen zijn mogelijk en daarvoor zijn slechts enkele handelingen noodzakelijk. Voor 215 euro levert Volkswagen (niet in combinatie met derde zitrij) een variabele laadbodem, maar standaard heeft de Touran reeds overal bakjes, vakjes en opbergnetjes.   

De nieuwe Touran volgt de herkenbare ontwerplijn van andere recente Volkswagens.

Alle denkbare stoelopstellingen zijn mogelijk en daarvoor zijn slechts enkele handelingen noodzakelijk. 

Bedienen

Zo’n Volkswagen-interieur is altijd weer een feest der herkenning, niet in de laatste plaats omdat alle knopjes en functies zitten waar je ze verwacht. Volkswagen levert vijf multimediasystemen, die allemaal een aanraakscherm hebben. De integratie met smartphones verloopt dermate geavanceerd dat duurdere systemen zelfs de lay-out van Android of Apple tonen. Een gimmick is de optionele GoPro-camera, die op de achterbank staat gericht en waarvan de beelden op het scherm worden getoond. Zo kan je in de gaten houden wat de kinderen achterin uitspoken. Dat scheelt weer enkele blikken achterom, waardoor de ogen richting het verkeer blijven gericht.

Rijden

De Touran wordt aangedreven door bekende motoren met bekende afkortingen: TSI en TDI. Volkswagen heeft alle motoren aangepakt, te beginnen bij de basismotor. De voordeligste Touran wordt aangedreven door een 110 pk sterke 1.2 TSI benzinemotor en wie meer vermogen wenst, kiest voor de 150 pk sterke 1.4 TSI. Deze motor wordt altijd gekoppeld aan een zeventraps DSG-automaat. Het energieke turboblok levert goede prestaties en de DSG-automaat schakelt onmerkbaar en efficiënt. Verder blijft het aangenaam stil aan boord. Wie kiest voor een dieselmotor heeft eveneens keuze uit 110 of 150 pk, respectievelijk uit een 1.6 of 2.0 TDI. De 1.6 TDI loopt fluisterstil en heeft een mooi koppelverloop, waardoor je niet merkt dat deze motor eigenlijk nét voldoende krachtig is voor de grote midi-MPV.

Sturen doet de Touran zoals we gewend zijn van het Duitse merk: licht en met voldoende gevoel. Het onderstel loopt evenmin uit de pas. De Touran veert vertrouwd comfortabel en oneffenheden worden strak weggewerkt. Een snel genomen bocht brengt de Touran niet van de wijs. De auto helt nauwelijks over en als het te bont wordt grijpt het ESP in. Voor liefhebbers levert Volkswagen een aanpasbaar onderstel. Ook het stuurgevoel is dan instelbaar. Voor een meerprijs van 926 euro kan de bestuurder zodoende zelf het accent tussen comfort en dynamiek leggen. Caravantrekkers zijn goed bediend met de 278 euro kostende Trailer Assist (gecombineerd met een trekhaak en achteruitrijcamera van tezamen 944 euro), waarmee de Touran zichzelf met aangekoppelde aanhanger automatisch kan inparkeren.

Interessante optie: inparkeersysteem werkt ook met aanhangwagen.

Betalen

Volkswagen claimt dat het Touran-gamma tot 19 procent zuiniger is dan voorheen. Daardoor konden de prijzen onder invloed van de CO2-uitstootafhankelijke belastingen gelijk blijven of zelfs iets dalen. Daarenboven is de Touran niet alleen groter, maar ook luxueuzer geworden. Tot de standaarduitrusting behoren onder meer lichtmetalen wielen, cruise control, multimedia met touchscreen en diverse veiligheidsvoorzieningen. Dat laat niet onverlet dat de Touran met een basisprijs van 28.890 euro nog altijd geen prijspakker is. Qua prijsstelling is de Touran tussen de Renault Grand Scénic en een BMW 2-Serie Gran Tourer gepositioneerd. Met een lange lijst van verleidelijke optiemogelijkheden ben je zomaar zevenduizend euro verder, zo laat de luxe testauto zien.

Samenvatting en conclusie

Het comfort, de wegligging en besturing van de nieuwe Touran zijn prima. De ergonomie is goed en de geboden zit- en bagageruimte zijn overvloedig. De 1.4 TSI is een fijne motor, die in combinatie met de DSG-transmissie het comfort verhoogt. Ondanks het gelijk gebleven prijsniveau is de Touran geen prijspakker, maar hij biedt meer ruimte en luxe dan voorheen.   

De Touran is een uitstekende midi-MPV voor mensen die op zoek zijn naar typische familie-auto-kwaliteiten: genoeg ruimte voor inzittenden plus bagage, veel rijcomfort, een laag geluidsniveau en een doordacht interieur. Het woord ‘vertrouwd’ karakteriseert de Touran het best en dat zal de kopers van de afgelopen 12 jaar zeker weer aanspreken.