Highlights

  • 7 procent bijtelling

  • (bijna) uitverkocht voor 2015

  • 483 liter laadruimte

Er zijn van die auto’s die je eigenlijk niet hoeft te testen. Niet omdat ze niet interessant zijn, maar omdat je weet dat ze ongeacht de testconclusie in groten getale de showrooms zullen verlaten. De plug-in hybride Volkswagen Passat GTE is zo’n auto.

7 procent bijtelling in combinatie met 218 pk vermogen en een kofferbak van 483 liter. Wie wil dat niet? Bijna de volledige productie van de hybride Volkswagen Passat GTE gaat dit jaar dan ook naar Nederland en is al zo’n beetje verkocht. Als je er nu een bestelt, dan word je op een wachtlijst geplaatst. Toch is de Passat GTE ook in 2016 nog interessant, dan valt hij namelijk als een van de weinige auto’s in de 15 procent bijtellingscategorie.

Bekijken

De Passat GTE ziet eruit als een Passat. En dat is goed nieuws, want zakelijk verantwoord, herkenbaar en met een vleugje chic. De plug-in hybride GTE onderscheidt zich met een blauwe rand boven de grille en koplampen, C-vormige led-verlichting, blauwe remklauwen en GTE-badges.

Binnenin zijn er soortgelijke aanpassingen, zoals de subtiele, blauwe led-verlichting in de portieren en blauwe stiksels op de stoelen. Op de plek van de toerenteller - waarvan nog wel een miniatuurversie aanwezig is - zit de power-meter van de elektromotor. De bouwkwaliteit van het dashboard is onberispelijk en de toegepaste materialen zijn met zorg uitgekozen en verwerkt. De optisch doorlopende ventilatieopeningen zijn een subtiele verwijzing naar de grille.

Onder de vloer is een vak voor de tas met laadkabels.

Zitten

In de GTE zit je net als in elke andere Passat goed. Stuur en stoel zijn uitgebreid te verstellen en de zetels bieden een prettige ondersteuning in de rug en aan de zijkant van het lichaam. Ook achterin is er voldoende ruimte, passagiers met een lichaamslengte tot zo’n 1,95 meter zitten hier als een vorst.

De accu’s zijn keurig weggewerkt onder de vloer van de bagageruimte. Er is zelfs nog plaats overgebleven voor een apart vak, waarin de tas met de laadkabels past. In theorie levert de GTE Variant 167 liter bagageruimte in ten opzichte van de reguliere Variant, maar in de praktijk merk je daar niet veel van. Wel moet je het zonder reservewiel stellen.

Bedienen

Zoals in elke Volkswagen spreekt de bediening van de functies voor zich, al zijn er op het stuur wel vrij veel knoppen waardoor je toch steeds weer even moet kijken welke toets je nodig hebt. Het infotainmentsysteem met aanraakscherm laat zich snel en eenvoudig bedienen, volgens de logica van een smartphone. Op dat scherm (en op het kleine scherm tussen de tellers) is een animatie op te roepen van de aandrijflijn, zodat je in de gaten kunt houden hoe de energiestromen in de Passat GTE lopen.

De Volkswagen Passat GTE Variant heeft een zakelijk verantwoord voorkomen.

Wat moet de conclusie zijn bij een test van een auto die toch wel wordt verkocht?

Rijden

De Passat GTE start altijd in de elektrische modus. Hierdoor stimuleert Volkswagen je om zoveel mogelijk CO2-uitstootvrije kilometers te rijden. De elektromotor heeft 85 kW (115 pk) en dat is voldoende om vlot door het verkeer te bewegen. Optrekken gaat geluidloos, snel en soepel. Na ongeveer 35 kilometer schakelt automatisch de 1.4 TSI benzinemotor bij, omdat de accu’s dan leeg beginnen te raken. Houd er rekening mee dat de elektrische range sterk afhankelijk is van de buitentemperatuur en de ingeschakelde stroomverbruikers, zoals airconditioning en verwarming.  

Je kunt de Passat in de automatische hybridemodus laten staan, of de GTE-stand inschakelen. Kies je voor de laatste optie dan staat het volledige systeemvermogen van 218 pk ter beschikking en accelereert de auto desgewenst in slechts 7,6 seconden van 0 naar 100 km/u. Fijn! Behalve een duw in je rug krijg je overigens weinig van het spektakel mee. De motor loeit bescheiden – het is ‘slechts’ een 1.4-tje – en maakt geen écht sportief geluid. Voor caravanbezitters is het goed om te weten dat de Passat GTE een aanhanger tot 1.600 kg mag trekken.

Het samenspel van de twee motoren en de DSG-automaat verloopt, afgezien van wat kleine schokjes zo nu en dan, zeer soepel. Het in- en uitschakelen van de benzinemotor gaat bijna ongemerkt. Het verbruik is afhankelijk van hoe je de auto gebruikt. Hoe vaker je oplaadt via het achter de grille verstopte stopcontact, des te zuiniger je rijdt. In principe is de fabrieksopgave van 1 op 62,5 haalbaar, zolang je kleine afstanden rijdt en vaak oplaadt. Een gemiddeld verbruik van zo’n 1 op 18 is realistisch, wetende dat de auto bij 120 km/u in de hybridemodus ongeveer 1 op 14 rijdt.

De test-Passat is uitgevoerd met adaptief onderstel, dat is in te stellen in de standen Auto, Comfort en Sport. De verschillen zijn voelbaar, hoewel de Passat eigenlijk altijd wel goed rijdt en comfortabel is – zelfs in de sportstand. De GTE rijdt wel iets anders dan de gewone uitvoeringen van de Passat, wat komt doordat de auto extra accukilo’s mee moet nemen. Bij een sportief aangesneden bocht of een uitwijkmanoeuvre merk je dat de achterkant er een beetje achteraan sukkelt.

De besturing verandert mee met de gekozen rijstand en biedt een prettige mix van eigenschappen, desgewenst met een tikkeltje dynamiek.

Dit uitgebreide infotainmentsysteem is een optie.

Betalen

Alle vergeven exemplaren van de Passat GTE gaan naar zakelijke rijders. Zij betalen 7 procent bijtelling over een catalogusprijs van minimaal 46.090 euro voor de Variant, dat is 112 euro per maand. De vanafprijs van de sedan is 1.500 euro lager. De leaseprijzen van de plug-in-Passat liggen rond de 650 euro per maand en voor dat bedrag heb je ook een krachtige dieselauto in hetzelfde segment. Dan betaal je minimaal 20 procent bijtelling, wat neerkomt op zo’n 250 euro per maand (bij een inkomensbelastingschaal van 42 procent). De testauto kost met alle opties 53.887 euro.

Samenvatting en conclusie

De Volkswagens Passat GTE gaan dankzij 7 procent bijtelling, 218 pk vermogen en 483 liter bagageruimte bij voorbaat als warme kaiserbroodjes over de toonbank. Los daarvan is de GTE een prettig rijdende, snelle auto met een nagenoeg naadloos werkende hybride aandrijflijn. De elektrische range van 35 kilometer is bruikbaar en het brandstofverbruik ligt zo rond de 1 op 18, maar is sterk afhankelijk van je laadgedrag.

Wat moet de conclusie zijn bij een test van een auto die toch wel wordt verkocht? Ik kan hier van alles opschrijven, maar iedereen vaart blind op de indrukwekkende theoretische cijfers van de Passat Variant GTE. Gelukkig maakt de Passat GTE niet alleen indruk op papier, maar zeker ook in de praktijk. Hij rijdt goed, zit goed, ziet er chic uit en biedt veel ruimte. Het is bijna te mooi om waar te zijn.