Highlights

  • voor Europa ontworpen

  • veel binnenruimte

  • vanaf 25.995 euro

Tucson is een bekende naam voor Hyundai: de SUV werd zelfs met die naam geïntroduceerd. Daarna maakte het merk een uitstapje naar ix35, maar inmiddels heeft de auto zijn vertrouwde naam terug. Zijn voorganger kenden we al als een fijne auto, maar toch is de Tucson helemaal nieuw.

Aan concurrenten heeft de Hyundai Tucson inmiddels geen gebrek meer. Hyundai was een van de eerste merken met een middelgrote SUV, maar inmiddels is dit segment ‘booming’ en zijn er veel goede en ook mooie auto’s bijgekomen. Dat laatste is een belangrijk aankoopargument in deze klasse.

De testauto is voorzien van relatief bescheiden 17 inch wielen.

Bekijken

De Hyundai Tucson mag er wezen, zoveel is duidelijk. De door Peter Schreyer (bekend van Kia en daarvoor Audi) getekende koets ziet er gelikt uit, waar je ook kijkt. Meest opvallend is de sterk oplopende taillelijn die de auto sportief doet ogen, vooral schuin van achteren gezien. De testauto ziet er netjes uit met z’n ‘bescheiden’ 17 inch wielen, maar het design komt pas echt goed uit de verf met een set optioneel verkrijgbare 19 inch exemplaren.

Het dashboard ziet er keurig uit en is minder spannend vormgegeven dan de buitenkant van de auto. De afwerking is goed en alles wat je aanraakt voelt degelijk, maar hard materiaal overheerst. De toplaag van het dashboard en de deurpanelen zijn wel afgewerkt met een prettig aanvoelende zachte kunststof.

Zitten

De instap van de Tucson is hoger dan bij een gewone personenauto, maar je zit zeker niet ‘op de bok’. Het is bijna alsof je in ’n normale middenklasser zit. Een ideale zitpositie heb je zo gevonden dankzij de goed verstelbare stoel en het in hoogte en diepte verstelbare stuur. De stoelen zelf zijn fijn en ondersteunen goed, al zullen ze voor sommigen iets té strak op het lichaam aansluiten.

Achterin is de ruimte overvloedig. Je moet wel een heel bijzonder postuur hebben, wil je daar niet lekker zitten. Met name de beenruimte is opvallend goed te noemen. De kofferbak is met 620 liter inhoud ruim 200 liter groter dan die van z’n grote concurrent, de Nissan Qashqai. Dat is letterlijk een prestatie van formaat.

De Hyundai Tucson ziet er gelikt uit, ook 'en profil'.

De kofferbak is met 620 liter inhoud ruim 200 liter groter dan die van de Nissan Qashqai. Dat is letterlijk een prestatie van formaat.

Bedienen

Het interieur van de Tucson bevat weinig verrassingen. Je krijgt duidelijk knoppen op precies de juiste plekken, waardoor je eigenlijk direct kunt instappen en wegrijden. Tussen de tellers zit het 4,2 inch Supervision-scherm van de boordcomputer, dat standaard is vanaf de Comfort-uitvoering.

Dat geldt ook voor het eenvoudig en snel te bedienen 8 inch touchscreen op het dashboard. Een navigatiebestemming staat er zó in en het geluidssysteem klinkt goed. Een speciale vermelding verdient de rijbaanassistent, LKAS. Deze laat niet de vervelende piepjes horen die je bij veel andere auto’s tegenkomt, maar stuurt actief tegen wanneer je op drift dreigt te raken. Erg handig en klasse-overstijgend goed uitgevoerd.

Rijden

De grootste omslag die Hyundai maakte met de Tucson betreft het rijgedrag. Waar zijn voorganger ix35 een behoorlijk comfortabel rijdende auto met een boterzacht onderstel is, daar rijdt de Tucson bijna als een normale hatchback. Vering en demping zijn een stuk steviger geworden zonder dat je echt inboet op comfort en in bochten ligt de koets stabieler.

Ook de besturing is een stuk fijner geworden. Op snelwegtempo zit er nog net zoveel rust in als voorheen, terwijl ‘ie behoorlijk direct reageert wanneer je een bocht instuurt. Deze combinatie van onderstel en besturing maakt van de Tucson een erg fijne, gedegen rijdende auto waarmee het lekker kilometervreten is.

Het brandstofverbruik is op een groot scherm tussen de tellers af te lezen.

Een sterke troef van de Hyundai blijkt het motorblok, dat op papier juist niet zo indrukwekkend presteert. De instapmotor is namelijk een 1,6-liter GDI die zonder turbo een forse 132 pk en juist weer bescheiden 161 Nm koppel aan de dag legt. Het blok heeft een soepel karakter, waardoor je al bij lage toeren lekker vooruit komt. Wil je echt presteren, dan moet je de naald van de toerenteller wat verder opjagen en tijdelijk wat motorrumoer voor lief nemen. Het testverbruik is bijzonder netjes met 1 op 13,4. Een zeer goed resultaat voor een auto met dit formaat.

Op constante snelheid is de Tucson van zichzelf lekker stil, de motor en de wind blijven keurig op de achtergrond. Spelbrekers zijn de ContiPremiumContact-banden onder testauto die helaas voor het meeste lawaai zorgen. Waarschijnlijk maakt een betere bandenset de Tucson nog een stukje stiller. 

Betalen

Met een vanafprijs van 25.995 euro is de auto concurrerend geprijsd, zeker wanneer je de rijke standaarduitrusting in acht neemt. Zo is instapmodel iDrive al voorzien van onder meer lichtmetalen wielen, automatische verlichting, led-dagrijverlichting, handbediende airco en een Bluetooth carkit.

Wil je méér dan dat, dan kan Hyundai dat uiteraard leveren. Het topmodel, Premium genaamd, heeft zelfs een elektrisch bediende achterklep, sleutelloos starten, led-koplampen en een parkeerassistent. De prijs stijgt dan naar minimaal 32.495 euro, in combinatie met de geteste 1.6 benzinemotor.

Samenvatting en conclusie

Met de nieuwe Tucson doet Hyundai precies wat consumenten in dit segment graag willen. De auto ziet er erg goed uit en rijdt bovenal erg gedegen. Ook de ruimte achterin en de zeer ruime kofferbak vallen op. Met z’n krachtige, turboloze benzinemotor scoort ‘ie een keurig verbruik en wat uitrusting betreft is alles wat je kunt wensen verkrijgbaar.

Met de Tucson doet Hyundai weer helemaal mee in dit belangrijke segment. Met de nette vanafprijs van 25.995 euro loopt hij in pas met zijn concurrenten, die doorgaans minder sterke motoren hebben voor dat geld. Het totaalplaatje van de Tucson overtuigt: zeker gaan proefrijden, mocht je in de markt zijn voor dit type auto.