Highlights

  • stoffen kap

  • zescilinder met 326 pk

  • M-Sport: 'light' sportmodel

Cabriorijden is puur ontspannen. Tot nu. Een blauwe cabrio knalt verzengend snel voorbij, de omgeving opschuddend met een bulderend zescilindergeluid dat in de verte nog lang hoorbaar blijft. De bestuurder ben ik. De auto is een BMW M235i Cabrio: het onderwerp van deze test.

Enige jaren geleden introduceerde BMW een lijn potente modellen met de Motorsport-badge. Deze nieuwe 2 Serie Cabrio is daarvan het jongste derivaat met een 326 pk sterke zescilinder onder de kap. Het komt niet als een verrassing: zijn daden benne groot.

Bekijken

Visuele impact kun je deze blauwe sportcabrio niet ontzeggen. Als je met de opvallende lakkleur nog niet genoeg aandacht trekt, dan doen de donkere 18 inch wielen en dikke bumpers alsnog de rest. Gelukkig heeft BMW gekozen voor een stoffen dak waarmee de auto ook gesloten zijn uitstraling behoudt. Helemaal mooi wordt de auto met de kap open en de ramen omlaag. Hij lijkt dan lager, langer en sierlijker.

Van binnen is het dashboard direct herkenbaar als dat van een 2 Serie. Fraaie materialen zorgen voor een goede kwaliteitsindruk en natuurlijk rammelt of kraakt er in deze cabrio niets. Opvallende zaken zijn het brede beeldscherm op de middenconsole, de bekende BMW-automaatpook en de ronde joystick met touchpad van het iDrive-bedieningssysteem. En natuurlijk het fijne, dikke sportstuur met schakelflippers.

Sportstuur en sportstoelen, een goede zitpositie heb je hier zó gevonden.

Zitten

Zoals het een M betaamt zit je op bijzonder fijne sportstoelen met verstelbare wangen, waarmee je jezelf desgewenst extra stevig in de zetel klemt. Ook het stuur is ruim verstelbaar waardoor een goede zitpositie – met gebogen armen – eenvoudig in te stellen is.

Passagiers achterin hebben (ook met gesloten kap) voldoende hoofdruimte, hun knieën komen wel vrij snel in contact met de voorzetels. Met het windscherm gemonteerd kunnen er geen passagiers  meer mee en kan de achterbank goed dienstdoen als extra bagageruimte. Niet dat dit per se nodig is, want met 335 liter is die ruim genoeg. Open je de kap, dan lever je maar 55 liter in. Dat is het voordeel van een softtop, die minder ruimte inneemt dan een stalen vouwdak.

Bedienen

Het BMW Professional-navigatiesysteem in de testauto maakt deel uit van het High Executive-pakket van 3.995 euro, waartoe ook de stoelverwarming behoort. Het systeem heeft een overzichtelijke menustructuur en werkt met de grote draaiknop bijna kinderlijk eenvoudig. Dat geldt ook voor de rest van het interieur: alles is eenvoudig te bedienen en zit op de plek waar je het verwacht.

Naast de automaatpook bevindt zich een schakelaar waarmee je tussen rijmodi kunt wisselen. De bekende Eco Pro-modus, Normal, Sport en Sport + zijn ook hier aanwezig. Iets lager op de middentunnel zit de knop waarmee je de cabrioletkap bedient, die rijdend tot 50 km/u te gebruiken is. Ook handig is de knop waarmee je alle vier de ruiten gelijktijdig kunt openen of sluiten. 

De 2 Serie Cabrio op z'n mooist, met ramen en dak omlaag.

De motor is geenszins van plan om de acceleratie een halt toe te roepen en blijft tot het eind van zijn toerenbereik kracht leveren. 

Rijden

Dan nu het grootste feestje: het rijden met de M235i. Natuurlijk met het dak open, want dan hoor je de zescilinder het beste werken. Ik begin de rit rustig in de Eco Pro-stand, waarbij de besturing opvallend licht is en de gasrespons erg gemoedelijk. In deze stand geef je de auto gerust aan Jan en alleman mee: het grote krachtspotentieel is amper voelbaar. Zelf schakel ik liever direct de Sport-modus in. Je hoort het motorgeluid veranderen, de automaat schakelt een trap terug en ook de besturing wordt wat zwaarder. De auto voelt klaar voor de strijd: laat maar komen!

Vanuit stilstand druk ik het gaspedaal vol in en met slechts 5,3 seconden op de stopwatch wijst de teller 100 km/u aan. De motor is geenszins van plan om de acceleratie een halt toe te roepen en blijft tot het eind van zijn toerenbereik kracht leveren, maar gezien het gure flitsklimaat in ons kikkerlandje rem ik maar snel weer af. Dan bemerk ik eigenlijk de enige tegenvaller: het rempedaal voelt vrij zwaar aan en reageert niet erg direct: met zo’n prestatiepotentieel heb ik het graag iets bijteriger. Op de remprestaties zelf is niets aan te merken, want de 1.570 kg zware cabrio staat zó weer stil.

Op snelwegtempo is de 2 Serie comfortabel open te rijden, zeker met de ramen en het windscherm omhoog. Voor de kilometervreter die de auto in alle seizoenen rijdt is het goed om te weten dat de softtop bijzonder goed geïsoleerd is.

De auto komt het best tot zijn recht op bochtige wegen. Daar verrast de M235i met de mooie balans in zijn onderstel. Je kunt er snoeihard mee door bochten zonder dat de koets teveel overhelt, maar hij voelt nooit hard of oncomfortabel. Je moet deze auto wel heel erg bruut forceren om hem van de wijs te brengen. De besturing geeft bocht na bocht een heel fijn gevoel waardoor je het vertrouwen krijgt om steeds sneller te gaan.

Hier kan weinig meer bij, zo'n beetje alles zit erop en eraan.

Betalen

De BMW 2 Serie Cabrio is er vanaf 36.500 euro. Daarvoor krijg je de 218i, met een 1,5 liter grote driecilindermotor met 136 pk onder de kap. Wil je twee keer zoveel cilinders dan verdubbelt ook de prijs: de geteste M235i kost 74.715 euro. Niet omdat je bij BMW per cilinder afrekent, maar omdat de meeruitrusting bijna 11.000 euro vertegenwoordigt. Het behoeft dan ook geen uitleg dat er dan echt niets meer te wensen over blijft.

Mocht je in de gelukkige positie verkeren om zakelijk een cabrio te rijden, dan is de 2 Serie Cabrio extra aantrekkelijk. De dieselende 220d heeft met automaat namelijk slechts 20 procent bijtelling, als je nog dit jaar gaat rijden. Daarmee is het met afstand de sterkste (190 pk) cabrio met lage bijtelling op de markt.

Samenvatting en conclusie

De BMW 2 Serie Cabrio is een auto met uitstraling. De stoffen kap is niet alleen goed voor de looks, maar laat ook weinig geluid door en neemt weinig bagageruimte in beslag. De rijeigenschappen van de M235i zijn voorbeeldig. Zowel erg sportief als altijd comfortabel: een mooi compromis.

Met de 2 Serie Cabrio biedt BMW een stijlvolle, comfortabele open auto die desgewenst sportief te rijden is. Voor de sportieve levensgenieter is de M235i de juiste keuze, voor de zakelijk rijder is de 220dA met 20 procent bijtelling interessant. Genieten en besparen gaan daarmee hand in hand. Dat maakt de 2 Serie Cabrio voor iedereen een pretcabriolet.