Highlights

  • met 250 of 270 pk

  • vanaf 37.400 euro

  • goede pk/kg-verhouding

Snelle Peugeot-modellen uit vervlogen tijden spreken elke liefhebber tot de verbeelding. Na de wilde RCZ R keken fans dan ook reikhalzend uit naar de komst van deze auto: de 308 GTi. In de hoop dat tijden van weleer zullen herleven vlieg ik naar Porto. Daar mag de Peugeot 308 GTi laten zien wat ‘ie waard is. Zowel op de weg… als op het circuit!

Peugeot heeft geen half werk gemaakt van de GTi. Voor de ontwikkeling is nauw samengewerkt met Peugeot Sport, vandaar dat de echte naam van deze auto vrij lang is: Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport. De Fransen leveren de 308 GTi zowel met 250 als met 270 pk. De auto in de test is de GTi 270: voor minder doen we het dit keer niet.

Bekijken

Deze GTi loopt niet te koop met het potentieel dat onder de motorkap schuilt. De forse uitlaten in de achterbumper zijn samen met de 19 inch wielen de enige echt opvallende kenmerken. Toch oogt de auto ‘dik’, zeker met de zwarte lak die de testauto siert.

Vanbinnen voelt de 308 GTi aan als iets bijzonders. Het kenmerkende dashboardontwerp is voorzien van rode stiksels, net als de met stof en Alcantara beklede kuipstoelen - die standaard zijn op de GTi 270. Het stuur is bekleed met mooi geperforeerd leder. Onderop prijkt trots een GTi-badge.  

De kuipstoelen zitten als gegoten.

Zitten

De kuipstoelen zitten als gegoten, mits je niet te stevig gebouwd bent. Ze zijn goed instelbaar en zorgen voor een goede, maar ietwat hoge zitpositie. Voor normaal gebruik is er niets op aan te merken, maar een lagere zit geeft een sportiever gevoel. En dat wil je in een GTi.

Achterin de 308 GTi zijn geen concessies gedaan. Het ruimte-aanbod van de 308 is gemiddeld voor zijn klasse, wat ook geldt voor de grootte van de kofferbak. Die is met z’n 420 liter lekker ruim. Een bagagenet is geen overbodige luxe: bij een geanimeerde rijstijl schuiven de koffers telkens van links naar rechts.  

Bedienen

Ten opzichte van de reguliere 308 valt vooral de sportknop in de middentunnel op. Wanneer je deze enkele seconden indrukt kleuren de tellers volledig rood, wordt de gasrespons merkbaar directer en het motorgeluid versterkt. Dit is gelukkig op een vrij subtiele manier gedaan: het klinkt niet kunstmatig en is ook op constante snelheid niet storend aanwezig.

De centrale bedieningseenheid met touchscreen vergt enige gewenning, maar werkt uiteindelijk goed. Ook de 308 GTi is voorzien van Peugeots i-Cockpit: met hooggeplaatste tellers en het juist laag geplaatste compacte stuurwiel. Voor mij (1,75 m lengte) geldt dat ik de tellers goed kan zien en goed kan sturen, langere mensen kunnen beter zelf even proefzitten. 

De Peugeot 308 GTi is een échte.

Weer concludeer ik, net als bij de RCZ R: dit motorblok is magistraal. 

Rijden

De 1.6 THP onder de motorkap slaat met een bescheiden grom aan en zonder dat het vermogen zich opdringt rijd ik beschaafd de stad uit. Eenmaal op de buitenwegen schakel ik terug van ‘6’ naar ‘4’ en geef eens flink gas. Het koppel van 330 Nm, dat van 1.900 tot 5.500 tpm beschikbaar is, zorgt ervoor dat de THP als door een hond gebeten van z’n plek schiet. Weer concludeer ik, net als bij de RCZ R: dit motorblok is magistraal. Het maximum vermogen van 270 pk komt vrij bij 6.000 tpm, waarna de motor pas bij 6.800 tpm bruusk in de toerenbegrenzer loopt. Je wilt méér, méér, steeds weer gaan. Nooit word je teleurgesteld.

Fijn is dat de motor na elke schakelactie direct oppakt en klaar is voor de volgende versnelling. Over het schakelen zelf ben ik minder enthousiast. De bak kent voor een sportieve auto lange slagen. Ook had de zesde versnelling beter gespatieerd mogen zijn. De motor draait bij 130 km/u al 3.600 tpm en laat zich dan wel horen, samen met de Michelin Super Sport-banden. Peugeot levert overigens geen automaat: in de 308 GTi mag je altijd zelf aan de bak.

Of je nu sportief rijdt of niet: het onderstel is goed. De vering, maar met name de demping, is stevig - tegen het harde aan. Bij dagelijks gebruik is de auto net comfortabel genoeg, bij sportief (circuit)gebruik helt de auto nauwelijks over en blijft altijd stabiel. De besturing is het prettigst op de snelweg, op lagere snelheden voelt deze net iets te licht.

De GTi 270 onderscheidt zich met het Torsen-differentieel dat ervoor zorgt dat de aandrijfkrachten tussen de voorwielen optimaal verdeeld worden. Hierdoor kun je bochten eerder uitaccelereren en daarmee win je ‘kostbare’ tijd. Natuurlijk blijft het belangrijk om met de juiste snelheid de bocht in te sturen, want bij te bruusk rijden is de 308 GTi uiteindelijk onderstuurd. Anders dan bij wildebras RCZ R is de achterkant veel minder snel te verleiden tot een stap opzij. Voor dagelijks gebruik wel zo veilig.

19 inch wielen zijn standaard op de GTi 270.

Betalen

De vanafprijs van de GTi 250 bedraagt 37.400 euro, voor de 270 pk sterke variant moet je 3.000 euro meer neertellen. Dat maakt de 308 niet de voordeligste ‘hot hatch’ in z’n segment, maar je kunt de optielijst in principe links laten liggen. Sleutelloos starten, Alcantara bekleding en dergelijke zijn namelijk allemaal standaard. De 270 pk-versie kies je amper vanwege de kleine stap in motorvermogen, de uitrusting maakt het echte verschil. Je krijgt onder meer grotere, krachtigere remmen, 19-inch lichtmetalen wielen, de fijne kuipstoelen en als belangrijkste het Torsen-differentieel. Voor wie de auto elke dag inzet: gezien de stevige rijstijl is het testverbruik van 9,4 l/100 km (1 op 10,6) zeker keurig te noemen. In de praktijk kun je zonder veel moeite 1 op 13 verwachten.

Samenvatting en conclusie

De 308 GTi biedt genoeg comfort voor alledag, maar voelt toch erg sportief aan. De meeste indruk maakt de motor, die samen met het Torsen-differentieel een magistrale combinatie vormt. Zowel op de openbare weg als op het circuit.

Met deze auto profileert Peugeot zich nog nadrukkelijker als sportief merk. En dat hebben ze goed gedaan: de 308 GTi maakt indruk. Niet door een hardcore sportauto te zijn, wel door z’n goede combinatie van dagelijkse bruikbaarheid en sportiviteit. Met dat heerlijke motorblok en Torsen-differentieel als fijnste en meest opvallende zaken. De Peugeot-liefhebbers kunnen tevreden zijn: de 308 GTi is een échte en past naadloos in de traditie.