Highlights

  • nog even met 7% bijtelling

  • uiterlijk behoorlijk opgefrist

  • op 140 punten verbeterd

De Mitsubishi Outlander PHEV is dankzij z’n fiscale voordelen al jaren razend populair in Nederland. De laatste maanden om nog van 7 procent bijtelling te profiteren zijn nu ingegaan, in 2016 stijgt de bijtelling naar (een eveneens gunstige) 15 procent. Een ingrijpende facelift geeft de Outlander een compleet nieuw gezicht. Wie snel beslist valt nog net met z’n neus in de boter.

Rijd de gemiddelde parkeerplaats van een middelgroot bedrijf op en het lijkt wel of je bij de plaatselijke Mitsubishi-dealer bent beland. Op iedere straathoek zie je wel een Outlander aan een laadpaal ‘hangen’. Naast de uiterlijke wijzigingen is de PHEV ook op 140 punten onderhuids verbeterd. Ik ben benieuwd.

Bekijken

Met de facelift heeft de Mitsubishi Outlander een totaal ander gezicht gekregen. Zijn neus is zo rigoureus aangepast, dat het bijna een compleet nieuw model lijkt. De grote grille met chroomkleurige afwerking geeft ‘m een stoere aanblik. De koplampen met led-techniek springen direct in het oog, zowel overdag als in het donker.

De heldere achterlichten zijn vervangen voor roodkleurige exemplaren. Op de achterklep zorgen diverse chroomstrips voor een chiquere uitstraling. Nieuwe velgdesigns en meer uitgesproken exterieurkleuren zorgen voor onderscheid met z’n voorganger.

Binnenin zijn subtiele verfraaiingen doorgevoerd, zo vind je op diverse plekken lederlook met stiksels en is het design van het stuurwiel vernieuwd. In deze ‘Instyle+’-uitvoering is lederen bekleding standaard, wat uiteraard voor een luxueuzer gevoel zorgt.

De stoelen in de Outlander zijn zacht en comfortabel.

Zitten

De zachte stoelen in de Outlander zijn erg comfortabel en bieden voldoende steun. Ook op de achterbank zit je lekker ontspannen. Aan binnenruimte geen gebrek, de SUV biedt zowel voor- als achterin zeeën aan ruimte. Je kunt zelfs drie grote pubers op de achterbank zetten, zonder dat ze been- of hoofdruimte te kort komen.  Een derde zitrij is niet leverbaar op de PHEV-versie, wel op conventioneel aangedreven Outlanders.

Omdat er bij de ontwikkeling van de Outlander al rekening is gehouden met de hybridevariant, gaan de accu’s en hybridetechniek amper ten koste van de interieurruimte. De kofferbak is slechts 13 liter kleiner, maar met 463 liter groot genoeg voor je vakantiebagage. Dit kun je zelfs uitbreiden tot een riante 1.613 liter, als je de achterbank neerklapt. Je beschikt dan over een volledig vlakke laadvloer.

Bedienen

Mitsubishi heeft het multimediasysteem op diverse punten verbeterd. Zo zit het mooier in het dashboard geïntegreerd en werkt het systeem een stuk sneller. Via het aanraakscherm en een aantal centrale knoppen rond het systeem bedien je alle functies. Een mooie aanvulling zou een centrale draaiknop zijn, dat werkt iets veiliger tijdens het rijden. De kaartweergave is duidelijk en alle moderne snufjes, zoals Bluetooth en digitale radio, zijn aawezig. Het hieraan gekoppelde Rockford Fosgate-audiosysteem van 700W is ronduit bizar. Het is duidelijk ontwikkeld om niet alleen de auto, maar een complete straat van een goed stukje muziek te voorzien.

Chromen accenten zorgen voor een meer stijlvolle uitstraling.

Het Rockford Fosgate-audiosysteem van 700W is ontwikkeld om niet alleen de auto, maar een complete straat van een goed stukje muziek te voorzien.

Rijden

Aan de aandrijflijn is nagenoeg niets veranderd, deze functioneert nog net zo soepel en prettig als voorheen. De elektromotor en verbrandingsmotor werken naadloos samen en zorgen voor een lineaire, nagenoeg schokloze versnelling. Met een volle accu kom je in de praktijk maximaal 40 kilometer ver, 12 kilometer minder dan de fabriek opgeeft. Je moet dan niet harder dan 100 km/u rijden en beschaafd optrekken bij verkeerslichten, maar zelfs dan komt de Outlander vlot genoeg van z’n plek. Opladen aan een publieke laadpaal kost je gemiddeld 3 uur. Op het moment dat de accu leeg is, schakelt de auto over op de normale hybridemodus. Dit houdt in dat de accu bijlaadt als je afremt, je zult in deze stand minder vaak elektrisch rijden en de motor zo nu en dan op de achtergrond horen zoemen. In de Power-modus hoor je de motor iets duidelijker, maar niet in storende mate. Je kan dan in 11 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten, wat in de praktijk dankzij de vloeiende acceleratie een stuk vlotter aanvoelt.

De Outlander heeft een bijzonder comfortabel onderstel, maar kreeg in de media kritiek op de afstemming van de achteras. Bij de facelift is de ondersteldynamiek daarom verbeterd zodat ook korte oneffenheden nu prettig geabsorbeerd worden. De besturing is nog steeds neutraal, in de stad licht en op de snelweg met meer gevoel. Eigenlijk precies wat je bij deze auto verwacht. Een aangename verrassing is dat deze PHEV, in tegenstelling tot veel andere hybrides, een (serieuze) aanhanger van 1.500 kg mag trekken.

Betalen

Zonder opladen zou de Outlander PHEV ongeveer 1 op 12 rijden. Tijdens de test heb ik over een afstand van 815 kilometer vijf volle accu’s en 50 liter benzine verbruikt, resulterend in een gemiddeld verbruik van 1 op 16,3. Hier geldt: hoe vaker je oplaadt, hoe voordeliger je rijdt en hoe lager het gemiddeld verbruik. De opgegeven 1 op 50 is haalbaar als je twee keer per 100 gereden kilometers oplaadt.

Je zet de al aardig complete Business-uitvoering van de nieuwe Outlander PHEV voor 41.990 euro op de oprit. De overcomplete ‘Instyle+’-uitvoering kost minimaal 53.990 euro en dan heb je zo’n beetje alle beschikbare luxe. Van lederen bekleding tot een schuifdak, het indrukwekkende audiosysteem en zelfs stuurwielverwarming. Als zakelijke rijder profiteer je 5 jaar lang van 7 procent bijtelling, mits je ‘m in 2015 nog op kenteken krijgt. Bij registratie in 2016 betaal je een nog altijd gunstige 15 procent bijtelling.

7 of 15 procent bijtelling? Het ligt eraan wanneer je bestelt.

Samenvatting en conclusie

De nieuwe Outlander PHEV is vooral veel mooier geworden. Zowel het uiterlijk als interieur zijn verfraaid bij deze update. De verbeterde achteras zorgt ervoor dat deze SUV nog comfortabeler rijdt.

Zakelijke rijders worden in 2015 nog met 7 procent bijtelling verleid om de vernieuwde Outlander PHEV snel op hun naam te zetten. Met een fris uiterlijk, zeeën van binnenruimte en een scherp prijskaartje is dit wel een erg aanlokkelijke eindejaarsknaller. Maar niet getreurd als je te laat bent, ook met 15 procent bijtelling blijft de Outlander een mooie aanbieding.