Highlights

  • op veel punten verfijnd

  • standaard met 125 pk

  • nu vanaf 19.995 euro

Nog geen anderhalf jaar geleden introduceerde Ford de EcoSport. Het is Fords alternatief in het compacte crossover-segment. De EcoSport werd nadrukkelijk gepresenteerd als échte kleine SUV. Hij maakte een valse start, maar Ford gelooft in deze compacte auto en voert een aantal verbeteringen door. Ik reis af naar Keulen voor een hernieuwde kennismaking.

In zijn marktsegment ontmoet de Ford EcoSport geduchte concurrenten als de Renault Captur en Opel Mokka. Tijdens de perspresentatie voorafgaand aan de eerste meters met het vernieuwde model onderstreept Ford het belang en de groei van dit vrij jonge marktsegment. Als het aan Ford ligt eet de EcoSport straks een forse punt van de groeiende taart.

Een demo van het nieuwe 5 inch beeldscherm met luxe Sony-radio.

Bekijken

De belangrijkste wijziging die Ford doorvoerde is aan de achterkant. Het prominente reservewiel op de achterklep is verdwenen. Hierdoor kan de kentekenplaat nu op de achterklep geplaatst worden. Door deze wijzigingen oogt de EcoSport wat breder dan voorheen. Wie juist enthousiast was over het robuuste reservewiel, niet getreurd: het staat voor een schappelijke 250 euro op de optielijst. Voor verdere uiterlijke wijzigingen hoef je geen vergrootglas te pakken: ook daarmee zal je ze niet zien.

Vanbinnen blijft bijna alles bij het oude. Harde kunststoffen op het dashboard zijn gebruikelijk in dit segment, maar bij de EcoSport zien ze er iets minder hoogwaardig uit. De belangrijkste wijziging volgt in januari 2016. Vanaf dan is ook een groter 5 inch multimediascherm met navigatie verkrijgbaar. Op de foto’s kan je dit scherm al zien: weliswaar in een pre-productieauto en een 3D-geprinte behuizing, maar het ziet er nu al goed uit.

Zitten

De EcoSport kent een wat hogere instap en een dito zitpositie, waardoor deze auto écht als SUV aanvoelt. Het stuurwiel is alleen in hoogte verstelbaar, maar dankzij de in hoogte verstelbare bestuurdersstoel zullen de meeste kopers een goede zitpositie kunnen vinden. De voorstoelen zelf zijn vlak en smal, met korte zittingen waardoor de bovenbenen minder goed ondersteund worden. De nieuwe bekleding verdient een pluim: de met leder geflankeerde ruitjesstof oogt exclusief.

Achterin de EcoSport kunnen de passagiers gerust een feestje bouwen. Niet dat het echt een balzaal is, maar been- en vooral hoofdruimte zijn bovengemiddeld. Ook de kofferruimte is groot genoeg. Wanneer je de grote, naar links scharnierende achterklep hebt geopend is er een keurige 333 liter bagageruimte beschikbaar. Zet je de rugleuningen van de achterbank rechterop, dan groeit de inhoud tot 375 liter. Leg je de achterbank plat, dan gaat er 1.238 liter in. Dat mag je gerust veel noemen.

Het kenmerkende reservewiel achterop is verdwenen (naar de optielijst).

Ford heeft bij het vernieuwen van de Ecosport vooral onderhuids flink huisgehouden.

Bedienen

De Ford EcoSport maakt gebruik van dezelfde bedieningselementen als de Ford Fiesta. De middenconsole ziet er een beetje uit als een Blackberry-telefoon, veel knopjes en een beetje druk. Het werkt na enige gewenning verrassend goed. Het 4 inch beeldscherm in de middenconsole is niet groot, maar prima afleesbaar. Daarbij wordt de informatie nu full-colour weergegeven. Sinds de update kun je de EcoSport voorzien van stoelverwarming en zelfs echte voorruitverwarming – het bekende systeem met de praktisch onzichtbare haarlijntjes in de voorruit.

Rijden

Ford heeft bij het vernieuwen van de Ecosport vooral onderhuids flink huisgehouden, waarbij met name de onderstelafstemming verbeterd is. Niet dat die slecht was, want juist het rijcomfort was een de sterke punten de EcoSport. Gelukkig is dat gebleven, terwijl hij tegelijkertijd aansprekender, dynamischer rijdt. De besturing is nu echt des Fords: lekker stevig en met genoeg stuurgevoel. Uiteraard merk je wel dat de koets hoog en vrij smal is, het stabiliteitscontrolesysteem is daarop berekend en remt je keurig af wanneer je te enthousiast raakt. Je kunt dus best fijn sturen met de EcoSport, maar je daartoe uitnodigen doet dit type auto niet.

In de EcoSport krijg je standaard de 1,0-liter EcoBoost-motor met 125 pk: het meeste vermogen in zijn klasse. Deze motor kennen we als een fijne machine en dat maakt ‘ie ook in de kleinste SUV waar. Verwacht met dit vermogen geen snelle prestaties: de vijf lange versnellingen halen de fut er een beetje uit. Hij is meer gericht op comfort en stilte: op snelheid hoor je het blok bijna niet en ook wind- en rolgeluid blijven goed op de achtergrond. Samen met de volwassen vering en demping blijkt de EcoSport daarom ook een erg prettige auto op langere afstanden.

De Titanium-uitvoering is luxe uitgerust.

Betalen

Goed nieuws bij dit onderdeel: de EcoSport is nu bereikbaarder dan voorheen, in meerdere opzichten. Zo is er nu een nieuwe basisuitvoering onder de naam ‘Trend’, die te koop is vanaf 19.995 euro. De luxe Titanium onderscheidt zich van de Trend met onder meer lichtmetalen wielen, automatische airconditioning, Keyless Entry met startknop en de mooie bekleding van de testauto. Zo mag hij mee voor 21.695 euro, bijna 3.000 euro voordeliger dan voorheen! Automaatrijders stappen altijd in een Titanium: hun PowerShift-automaat is dan gekoppeld aan een 1,5-liter benzinemotor met 112 pk of een turbodiesel met 95 pk. Die rijd je vanaf 26.870 euro. Een aanrader is het Technology Pack met o.a. cruise control, automatisch dimmende binnenspiegel en parkeer- en regensensoren. Dat kost normaal 1.000, maar nu tijdelijk slechts 295 euro extra.

Samenvatting en conclusie

Ford biedt het hoogste SUV-gehalte in het compacte cross-over segment, daar doet het weggelaten reservewiel achterop niets aan af. De auto rijdt prettig en is overwegend comfortabel, met een vleugje sportiviteit in de besturing. Minder is de verfijning in het interieur, dat hebben we bij Ford wel beter gezien. 

De vele kleine wijzigingen hebben de EcoSport niet radicaal veranderd. Het is nog steeds de comfortabelste keuze in zijn klasse en hij scoort ook met een gunstige uitrusting. De vanafprijs is bijna 5.000 euro verlaagd en de Titanium-uitvoering is bijna 3.000 euro voordeliger geworden. Dat maakt de EcoSport tot een stuk serieuzer te overwegen optie. Ga je voor stoer en compleet, dan moet je even bij de Ford-dealer binnenlopen.