Highlights

  • zesdeurs Mini

  • ook met lage bijtelling

  • meer bagageruimte dan ooit

Vrouwen waarderen de Mini om z’n schattige uitstraling, terwijl mannen liever praten over stuurplezier. Voeg beide doelgroepen samen en wat wil je dan? Juist, ruimte voor de kinderen. De derde generatie Clubman groeit mee met je gezinsbehoeften. Deze test wijst uit of dat hand-in-hand gaat met het typische Mini-DNA.

In 1969 verscheen de Clubman voor het eerst ten tonele, als afgeleide van de klassieke Mini. De ‘estate’-versie bood via twee klapdeurtjes toegang tot de laadruimte. Deze dubbele deuren zien we terug op de achterzijde van de Clubman uit 2007, die tevens een derde zijportier kreeg dat in de tegengestelde richting opent. De nieuwste Clubman is nog praktischer en biedt achterpassagiers aan beide kanten toegang via conventionele portieren, waarmee de testauto in totaal zes deuren heeft.

Bekijken

Deze nieuwe generatie Clubman oogst bijna unaniem waardering. Het ontwerp is wat conventioneler dan dat van de uitgesproken vorige generatie en houdt het midden tussen een grote vijfdeurs hatchback en een stationcar. De ‘3D-led’ lichtunits op de achterdeuren zijn ware kunststukjes, maar de remlichten in de achterbumper (zonder led) lijken achteraf te zijn bedacht. Geinig detail is het haaienvinnetje op het dak, dat een rood alarmlichtje heeft.

In het interieur is het een sfeervol feest der herkenning, want het nieuwe Mini-dashboard uit de laatste generatie vind je ook terug in de Clubman. Het is een speels vormgegeven en fraai afgewerkt geheel met leuke details, zoals karakteristieke tuimelschakelaars en de verkleurende ring rondom het centrale display. De zwartlederen bekleding is prachtig en is fraai aangekleed met Union Jack-motieven achterop de voorste hoofdsteunen.

De achterdeuren kan je met de afstandsbediening open laten zwiepen

Zitten

De Clubman biedt net als de andere Mini’s een erg fijne zitpositie. De stoelen kunnen lekker ver omlaag en door de rechtopstaande voorruit krijg je een geborgen gevoel. Het zicht op de tellers is altijd optimaal, die bewegen mee met de verstelling van het stuurwiel. Achterin is er voldoende hoofd- en beenruimte, duidelijk meer dan in de drie- en vijfdeurs Mini. De instap is eveneens ruimer, doordat de achterportieren van de Clubman groter zijn dan die van de vijfdeurs.

Vergelijken we de bagageruimtes, dan zie je dat de Clubman met 360 tot maximaal 1.250 liter duidelijk groter is dan de vijfdeurs Mini (278 tot 941 liter) en even ruim als vijfdeurs hatchbacks uit het C-segment. Daarmee biedt de Clubman wel de looks, maar niet de ruimte van een stationcar. Geinig detail is dat je de klapdeurtjes met de afstandsbediening een voor een kunt laten openzwiepen.

Bedienen

De Clubman kent een prettige en ergonomische bediening. De verschillende bedieningselementen van klimaat en multimedia zijn duidelijk geclusterd, terwijl je vanaf het stuur ook de zeer goede spraakbediening kunt activeren. Tussen de voorstoelen bevindt zich een centrale draaiknop met touchpad, omringd door handige sneltoetsen voor de multimedia, telefoon en navigatie. Door de wat hogere middentunnel zit de middenarmsteun je minder in de weg dan bij de kleinere Mini’s. Met de schuifknop achter de versnellingspook kies je het gewenste rijkarakter. Tijd om de rode tuimelschakelaar in te drukken: ‘start your engines’!

Aan de voorkant is de Clubman onmiskenbaar een Mini.

Hoewel de Clubman wat groter en zwaarder is dan het origineel, voelt hij nog steeds even licht en sportief aan.

Rijden

De hier geteste Clubman is een 150 pk sterke Cooper D, die een cilinder en 35 pk meer heeft dan de kleinere Mini Cooper D’s. Wat opvalt is de vrij stille loop van deze 2,0-liter viercilinder dieselmotor. Bij normaal gebruik hoor je zelfs amper dat je met een diesel onderweg bent. Je voelt het wel, want 330 Nm trekkracht is riant voor de 1.295 kg lichte Mini. Enkel wanneer je ‘m hoger in de toeren jaagt hoor je een zware brom, maar toeren maken is zelden nodig. Accelereren van 0 naar 100 km/u is desgewenst in 8,4 seconden gebeurd en de topsnelheid bedraagt 214 km/u. Dat zijn aansprekende prestaties voor een diesel met bijtellingsvoordeel. Testverbruiken van 1 op 17 en 1 op 20 tonen tegelijkertijd ook z’n spaarzame kant.

Waar het in een Mini natuurlijk vooral om draait is rijplezier. Hoewel de Clubman wat groter en zwaarder is dan het origineel, voelt hij nog steeds even licht en sportief aan. De besturing is superdirect, prettig zwaar en in bochten helt de Clubman amper over. De vering is stevig, maar niet oncomfortabel. Het rijplezier is groot en met de verschillende rijstanden kun je de dynamische dempers (optie van 495 euro, een koopje) nog een tandje strakker (of weker) zetten. Een waar genot is de handgeschakelde versnellingsbak, die lekker zwaar en strak door het patroon beweegt. Vlak voor het terugschakelen geeft de motor automatisch tussengas, waardoor dat altijd soepel gaat. Met de koppelrijke dieselmotor kun je schakellui rijden en dankzij de fijne handbak verlang je eigenlijk zelden naar een automaat.

Fraaie opties, zoals een head-up-display, drijven de prijs van de testauto op.

Betalen

Waar de originele Mini in het B-segment thuishoort, daar concurreert de Clubman in het grotere C-segment met auto’s als de Audi A3 Sportback en Volvo V40. Met een vanafprijs van 31.490 euro is deze versie zowel qua prijs als pk’s vergelijkbaar geprijsd ten opzichte van de genoemde concurrenten. De fraaie aankleding van de testauto drijft de totaalprijs op tot 45.096 euro. De lichtere driecilinder One D (met 115 pk) is in 2016 leverbaar is met 21 procent bijtelling.

Samenvatting en conclusie

De nieuwe Mini Clubman heeft de looks van een stationcar en biedt de ruimte van een vijfdeurs hatchback. De rijsensatie is nog altijd des Mini’s, sportief en lichtvoetig. De sterke dieselmotor en de fijne handbak vormen een prachtig paar. Als Cooper D is de Clubman zowel vlot als zuinig.

De nieuwe Clubman is wederom een Mini boordevol karakter. Vooral z’n klapdeurtjes en diverse speelse en karakteristieke details maken ‘m speciaal. Voor jonge ouders is de nieuwe Clubman een welkome gezinsuitbreiding, zowel qua ruimte als Mini-typisch rijplezier.