Highlights

  • opgefrist uiterlijk

  • nieuw multimediasysteem

  • nog meer kleurcombi's

De Fiat 500 is al sinds zijn introductie razend populair in Nederland. Met de ingrediënten compact, schattig en relatief voordelig heeft Fiat veel liefhebbers warm gemaakt, sommige zijn al aan hun derde 500 toe. Reden genoeg om het geliefde rugzakje te updaten. Hoe de gefacelifte Fiat 500 bevalt, weet ik na een weekje sturen.

Aan een succesnummer als de 500 moet je niet te veel veranderen, dat kan al snel nadelig uitpakken. Vandaar dat de auto subtiel is aangepast en vooral inwendig is verbeterd. De 500 is het belangrijkste Fiat-model in Nederland, het merk zet gemiddeld zo’n 6.500 exemplaren per jaar op kenteken. Ook in de laatste jaren van zijn levenscyclus verkocht ‘ie nog als de beste, een verkoopdip heeft het model nooit gekend.

Bekijken

Het zal een lastige opgave zijn geweest voor de heren en dames op het hoofdkantoor van Fiat in Turijn: hoe vernieuwen we de Fiat 500 zonder dat het karakter en de herkenbaarheid wordt aangetast? Never change a winning team. Met een frisse voor- en achterbumper en ledverlichting aan de voor- en achterzijde is alles voor het exterieur dan ook gezegd. De kleine Fiat heeft met de kleine aanpassingen een veel modernere aanblik. Daarnaast kun je voor een aantal nieuwe kleuren kiezen, zoals het chique ‘Bordeaux Opera’ op de testauto.

De kwaliteitsbeleving in het interieur staat nu op een hoger niveau. Daarnaast is de testauto van mooi leder met contrasterend biesje (1.095 euro) voorzien, dat samen met het dashboard in carrosseriekleur een chic geheel vormt.

In de Fiat 500 heb je een hoge zitpositie.

Zitten

De hogere zitpositie van de 500 is voor veel mensen prettig en in combinatie met de grote portieren gaat instappen heel eenvoudig. Het retrokarretje is daardoor (ook) geschikt voor oudere mensen, die het klassieke rugzakje nog kennen van vroeger. Achterin is de hoofd- en beenruimte wat beperkter. Voor korte ritjes kun je twee volwassenen vervoeren maar eigenlijk is de achterbank meer geschikt voor kinderen.

De kofferbak is met 185 liter klein, voor een volle boodschappenkar moet je toch echt een deel van de achterbank neerklappen. Wanneer je de gehele bank platlegt, ontstaat er 610 liter bagageruimte die door de grote laadopening best praktisch is.

Bedienen

Er is nu een geïntegreerd multimediasysteem (395 euro) leverbaar. Het nieuwe touchscreen is net als de 500 bescheiden van formaat, wat de bediening tijdens het rijden wat lastiger maakt. Als je stilstaat gaat het een stuk makkelijker, maar dan moet je ook niet al te dikke vingers hebben als je bijvoorbeeld een adres wil invoeren op het digitale toetsenbord. Verder werken de diverse multimediafuncties prima en kun je ook je telefoon koppelen om te bellen of muziek af te spelen.

In de achterlichten is nu led-techniek toegepast.

Hoe vernieuwen we de Fiat 500 zonder dat het karakter en de herkenbaarheid wordt aangetast?

Rijden

Naast de bekende tweecilinders levert Fiat de 1.2 viercilinder met 69 pk. De reden om die laatste te testen is omdat ‘ie uitstekend bij de 500 past. De vierpitter loopt een stuk rustiger en bij hele lage toeren pakt de viercilinder uiterst soepel op. Veel snelheidssensatie geeft de viercilinder je niet, hij voelt vooral boven de 100 km/u niet zo levendig meer aan. Met wat geduld haal je 160 km/u op de digitale snelheidsmeter. De handgeschakelde vijfbak schakelt bijzonder soepel, wat goed bij het stadskarakter van de 500 past.

Een grote verbetering is de besturing, de 500 stuurt nu zwaarder en communicatiever dan voor de update. Het is niet dat je ineens veel spierballen nodig hebt om de 500 in een parkeervak te zetten, want op lage snelheden is de besturing nog steeds lekker licht. Het is de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging die ervoor zorgt dat je op hogere snelheden meer gevoel in de besturing hebt. Daarnaast heeft Fiat ook een betere balans in het onderstel gevonden, hij is iets comfortabeler geworden zonder dat het overhellen is toegenomen. Dankzij alle aanpassingen is de algehele rijdynamiek een klasse beter geworden.

Op het digitale dashboard kan je het brandstofverbruik aflezen.

Betalen

De 1.2 is niet alleen op papier maar ook in de praktijk een zuinige motor, zonder al te veel moeite reed ik er 1 op 18 mee. Doe je echt je best, dan is 1 op 20 ook haalbaar. Het mooie is dat deze waardes nauwelijks afwijken van de fabrieksopgave van 1 op 21,3, dat zien we bij moderne ‘downsize’-motoren wel eens anders.

De prijzen van de 500 zijn gelijk gebleven, vanaf 14.495 euro heb je een 60 pk tweecilinder in ‘Pop’-trim voor de deur staan. De 1.2 met 69 pk is er vanaf 15.595 euro, je krijgt dan ook meteen de iets rijker uitgeruste Popstar-uitvoering. Wil je de complete Lounge-uitvoering hebben zoals ik ‘m reed? Dan ben je minimaal 16.395 euro kwijt. Tel daar wat leuke opties bij en de hier getoonde testauto komt uit op 19.945 euro.

Samenvatting en conclusie

De vernieuwde Fiat 500 is vooral inwendig verbeterd en qua uiterlijk herkenbaar gebleven. De moderne ledverlichting, nieuwe kleuren en verfijndere rijeigenschappen maken de 500 nóg aantrekkelijker.

Wie er lang op heeft gewacht kan nu eindelijk zijn slag slaan. Of het nu je eerste of vierde 500 wordt, hij is beter dan ooit tevoren. De kernwaarden zijn bewaard gebleven, waaronder ook de belangrijkste: zijn onweerstaanbare charme.