Highlights

  • standaard zeven zitplaatsen

  • 240 pk turbomotor

  • helpt boetes voorkomen

Ford blijft trouw aan de ‘full-size’ MPV en introduceert een kersverse Galaxy. Deze vierde generatie blijft met recht een Multi Purpose Vehicle heten, want of je nou een hockeyteam of lading verhuiswaar wil vervoeren, het past erin. Intelligente rijhulpsystemen kunnen de reis zelfs boetevrij laten verlopen. Geen overbodige luxe, want de testauto heeft de sterkste benzinemotor met 240 pk aan boord. Tijd voor een snelle ruimtereis in de nieuwe Ford Galaxy.

Vroeger viel er nog veel te kiezen, als je een grote zevenpersoons MPV zocht. Die tijd is niet meer. De Renault Espace is een cross-over geworden en de Lancia Voyager niet meer leverbaar. Enkel de Volkswagen Sharan en Seat Alhambra, waarmee de eerste twee generaties Galaxy z’n technische basis deelde, zijn rechtstreekse concurrenten. Sinds de derde generatie bouwt Ford zijn ‘eigen’ Galaxy, die tot fijnst sturende in zijn klasse behoort. Blijft nummer vier zich daarmee onderscheiden?

Bekijken

Je zou de nieuwste Galaxy nog best kunnen verwarren met de vorige, want de basisvorm is redelijk gelijk gebleven. Bij de Galaxy volgt vorm de functie waar hij voor ontworpen is. Vooral dankzij de nieuwe grille en de moderne lichtunits voor en achter oogt ‘ie weer bij de tijd. Het knikje in het achterste zijraam is een speels detail.

De algehele indruk van het dashboard is hoogwaardig.

De Galaxy heeft een fraai afgewerkt interieur, met veelal mooie en zachte materialen. De testauto is van binnen bekleed met zwart leder dat is afgewerkt met witte stiksels (3.350 euro). Aluminium sierlijsten en zwartglanzende inlegstukken zorgen voor een luxe uitstraling van het dashboard. De harde kunststof rondom het centrale scherm en de klimaatregeling valt een beetje uit de toon, maar de knoppen zijn keurig gegroepeerd en van een chromen randje voorzien. De algehele indruk is hoogwaardig.

Zitten

Zoals verwacht zit je in de Galaxy lekker hoog, waardoor je een goed overzicht hebt. De stoelen ondersteunen goed en zijn zeer geschikt voor lange reizen. Zonnebril, mobiel en paspoort vinden allemaal een plekje in diverse opbergruimtes, waarvan het enorme vak in de middentunnel een speciale vermelding verdient. Natuurlijk is ook achterin voorzien in diverse opbergvakjes, bekerhouders, klaptafeltjes en zelfs een eigen klimaatregeling en 12/220v stopcontacten.

De Galaxy wordt standaard als zevenzitter geleverd en is dankzij het Easyfold-systeem flexibel in te delen. Met het rijtje knoppen in de kofferbak zet je een ware stoelendans in gang en kan je de vijf achterste stoelen individueel neerklappen. De drie stoelen op de middelste zitrij zijn even groot en in de lengte verschuifbaar. Ze bieden naast een riante zitplaats voor drie volwassenen ook een ruime instap(stand) voor een goede toegang naar de derde zitrij. Als je niet bovengemiddeld lang bent is het ook daar prima uit te houden. Gemeten tot aan het dak varieert de bagageruimte in de 7-, 5- en 2-zits opstelling van een ruime 300 en 700 liter tot een gigantische 2.339 liter laadruimte. 

Het knikje in het achterste zijraam is een speels detail.

Met het rijtje knoppen in de kofferbak zet je een ware stoelendans in gang.

Bedienen

De nieuwe Galaxy beschikt over het nieuwe Ford ‘SYNC 2’-multimediasysteem (1.100 euro) dat via het centrale touchscreen gemakkelijk te bedienen is. In de hoeken van het scherm kun je altijd naar de vier belangrijkste functies: navigatie, klimaatregeling, telefoon en multimedia. Vanaf het stuurwiel kan je daarnaast ook de uitstekend werkende spraakbediening activeren. Tussen de tellers bevindt zich eveneens een groot scherm, dat naast de boordcomputer ook functionaliteiten van het centrale scherm kan weergeven - zoals navigatieaanwijzingen.

De testauto is verder voorzien van handige rijhulpsystemen, waarvan we de dodehoekwaarschuwing en rijbaanassistentie al kennen. Een heuse primeur is de ‘intelligente’ snelheidsbegrenzer. Deze past de ingestelde maximumsnelheid aan op de plaatselijke toegestane snelheidslimiet, telkens wanneer die verandert. Dit werkt op basis van verkeersbordenherkenning en navigatiedata (bijna) feilloos in het goed gereguleerde Nederland. Als alternatief kun je ook de cruise control gebruiken, die naar wens adaptief is en dan automatisch afstand houdt. Als optie zijn er camera’s voor en achter, die lelijke parkeerschades helpen voorkomen en waarschuwen voor passerend verkeer. Het mooie is dat Ford jou altijd de keuze laat tussen het gebruik van passieve en actieve rij-assistenten.

De zestraps automaat schakelt vloeiend.

Rijden

De 240 pk sterke Ecoboost benzinemotor is lekker vlot, maar niet écht snel. De tweeliter turbomotor blinkt vooral uit in souplesse. De zestraps Powershift-automaat schakelt vloeiend en houdt het toerental aangenaam laag. Het hoge koppel van 345 Nm is breed beschikbaar tussen 2.300 en 4.900 tpm. Bij 120 km/u draait de motor een rustige 2.200 tpm en over het algemeen blijft het stil en rustig aan boord van de Galaxy. Als het moet spurt ‘ie in minder dan 9 tellen van 0 naar 100 km/u, maar een relaxte rijstijl past beter bij een MPV. Dankzij de aangepaste achteras biedt het onderstel van de nieuwe Galaxy nu nog meer comfort dan z’n voorganger, terwijl de solide rijeigenschappen zijn gebleven. De Galaxy stuurt wat lichter dan andere Ford’s, maar met meer precisie en directheid dan je van zo’n grote MPV zou verwachten. Hij blijft zich daarmee onderscheiden, hoewel de nieuwe Renault Espace en Ford S-Max nog een tandje scherper sturen. Het maximale trekgewicht van deze Galaxy is 1.800 kg en de diesels mogen zelfs tot 2.000 kg geremd aankoppelen.

Betalen

Het hoge motorvermogen en gewicht (1.733 kg) van de Galaxy vertalen zich ook door aan de pomp. 1 op 9 is een realistisch gemiddelde, gezien de gevarieerde rijomstandigheden tijdens de test. Ford biedt ook nog zuinigere alternatieven in de vorm van de 1.5 Ecoboost met 160 pk en twee diesels met 150 en 180 pk. De prijslijst begint bij een marktconforme 42.345 euro en de met opties volgehangen testauto in ‘Titanium’-uitvoering kost 60.615 euro.

Samenvatting en conclusie

De nieuwe Ford Galaxy is een comfortabel ruimteschip met rij-assistenten die boetes en schades kunnen voorkomen. De 240 pk sterke Ecoboost biedt veel stilte en souplesse, maar lust ook een slokje. Het interieur is fraai afgewerkt en de bediening van al z’n functies gaat vanzelfsprekend. Met het handige Easyfold-systeem kies je eenvoudig tussen veel zit- of laadruimte. 

Hoewel de Ford Galaxy geen wezenlijk andere auto lijkt dan z’n voorganger, zit ‘ie toch boordevol onderhuidse verfijning en vernieuwende technologie. Hierdoor kunnen bestuurder en passagiers nog meer genieten van hun comfortabele reis in de nieuwe Galaxy.