Highlights

  • lichter en zuiniger

  • focus op connectiviteit

  • komt ook als plug-in hybride

De BMW 7 Serie is zo’n toplimousine waar ik me op verheug om ‘m te testen. Achter het stuur ben ik de directiechauffeur van stand, achterin wanen passagiers zich even CEO van een grote onderneming. Het was erg verleidelijk om de topversie van de 7-reeks te testen: de verlengde 750Li met achtcilinder benzinemotor. Toch kies ik bewust voor de verstandigere 730d diesel, om te ervaren of de nieuwe ‘Siebener’ ook in de basis kan overtuigen. Met in het achterhoofd de vraag: (wat) wil je nog meer?

In de Duitse topklasse is een constante wapenwedloop gaande op het gebied van motorvermogen, innovatieves en luxevoorzieningen. Eén van de troeven van de nieuwe 7 Serie is de intelligente Smart Key, waarmee de auto zich op afstand (dus zonder bestuurder!) laat inparkeren en zelfs weer voorrijden (vanaf maart beschikbaar). Iets wat James Bond in 1997 al demonstreerde met zijn 7 Serie in Tomorrow never dies wordt daarmee werkelijkheid.

Bekijken

Vanbuiten oogt de nieuwe 7 Serie als een grote variant van de 5 Serie. Dat mag worden opgevat als een compliment, want hij oogt compacter dan ‘ie met zijn lengte van 5,10 meter is. Dat is 2 centimeter meer dan voorheen, tegelijkertijd is het nieuwe model tot 100 kg lichter dan z’n voorganger. Onder de testauto heeft BMW nette wielen gemonteerd en een M-exterieurpakket met een iets sportievere voor- en achterbumper zorgt voor de verdere aankleding. De chromen lijsten rondom maken er een chique verschijning van.

Een multifunctionele tablet is geïntegreerd in de armsteun achterin.

Het interieur is een oase van luxe, met prachtige, geruite lederen bekleding met contrasterende biesjes. Niet alleen het meubilair, ook het dashboard, de middentunnel en de deurpanelen zijn met leder bekleed. Luchtroosters en bedieningselementen zijn verfraaid met houten decoratiepanelen, glanzend zwarte lijsten en diverse knopjes van mat aluminium. Het geheel oogt opgeruimd, strak en modern. Niet alleen voorin zijn digitale schermen te vinden, in de middenarmsteun achterin is zelfs een multifunctionele (uitneembare) Samsung-tablet geïntegreerd.

Zitten

De zalige ‘multi contour’-zetels zijn in alle richtingen verstelbaar voor een optimale ondersteuning en kunnen desgewenst extreem ver naar achteren. Voorin is de testauto voorzien van zachte kussentjes in de hoofdsteunen, die ook achterin niet zouden misstaan. De achterdeuren van deze ‘korte’ 7 Serie zijn al behoorlijk lang en verschaffen een ruime instap – dat zal bij de verlengde L-versie dus nóg beter zijn. De beenruimte achterin is duidelijk toegenomen ten opzichte van z’n voorganger en er is meer dan voldoende hoofdruimte. Als achterpassagier verlang je niet direct naar de ‘Lang’-versie, zeker niet als je via de eerdergenoemde tablet de bijrijdersstoel wat verder naar voren hebt gezet. De kofferbak is met 515 liter lekker groot en bovendien praktisch rechthoekig van vorm.

Bedienen

Het welbekende iDrive-menu van het multimediasysteem ging op de schop. Met de centrale draaiknop en handige sneltoetsen vind je al snel gemakkelijk uit waar alles zit. Connectiviteit is het sleutelwoord en dat blijkt wel uit de integratie van apps, een wifi-hotspot en natuurlijk de multifunctionele tablet en smartkey. De bediening van die innovatieve sleutel werkt nog niet feilloos. Het menu van de programmeerbare klimaatregeling hapert soms en de terug-knop reageert niet altijd. Alle lof gaat uit naar de razendsnel werkende tablet-app achterin. Naast de gebruikelijke internetapplicaties kun je ook diverse autofuncties inzien en bedienen.

De nieuwe 7 Serie is 2 centimeter langer dan z'n voorganger.

Zelfs wanneer de adaptieve dempers van de BMW 7 Serie in de sportstand staan worden drempels en andere oneffenheden soepel geabsorbeerd en weggefilterd.

Rijden

Qua rijcomfort is de nieuwe 7 Serie nog meer richting de Mercedes-Benz S-Klasse toegeschoven. De keuzemogelijkheden voor de rijkarakterstiek zijn versimpeld naar ‘Comfort’ en ‘Sport’. Zelfs wanneer de adaptieve dempers van de grote BMW in de sportstand staan worden drempels en oneffenheden soepel geabsorbeerd en weggefilterd. Dit is mede te danken aan de luchtvering op de achteras, terwijl de conventionele voorwielophanging nog altijd iets meer informatie doorgeeft dan die van z’n concurrenten. De besturing is vrij licht en heeft rond de middenstand een ietwat ‘doods punt’, wat voor een rustgevende rechtuitstabiliteit zorgt. Eenmaal de bocht ingestuurd blijk je het stuur niet ver te hoeven draaien, dan voelt de ‘Zeven’ juist weer verrassend communicatief en dynamisch aan voor z’n formaat.

De aandrijflijn van deze ‘instapdiesel’ is een juweeltje met veel kracht en souplesse. De zescilinder dieselmotor van de 730d is beresterk en dat voel je al vanaf 1.000 tpm. De snelheidssensatie is door de serene rust en stilte aan boord niet zo groot, de motor gromt voornaam maar beschaafd op de achtergrond. Indien gewenst spurt de 730 d van 0 naar 100 km/u in slechts 6,2 seconden, een tiende langzamer dan opgegeven. De achttrapsautomaat schakelt schokvrij en houdt het toerental mooi laag op constante snelheid. Met slechts 2.000 tpm in ‘8’ rijd je al harder dan 160 km/u. Dankzij een imposant koppel van 620 Nm is deze 7 Serie in staat tot vliegensvlugge tussensprints en inhaalacties. Met deze motor verlang je geen moment naar meer.

Betalen

Je zou verwachten dat zulke indrukwekkende prestaties zich wreken aan de pomp, maar hier verrast de 730d met een bescheiden dieselconsumptie van gemiddeld 1 op 12,6, terwijl de lage CO2-uitstoot resulteert in een groen A-label en belastingvoordeel. Hierdoor is de vanafprijs van 96.797 euro vrijwel gelijk aan die van z’n voorganger. De met mooie opties aangeklede testauto kost 123.263 euro, wat in de topklasse een bescheiden prijskaartje mag heten. Uiteraard behoren meer ruimte en luxe achterin, een V8-motor en vierwielaandrijving ook tot de mogelijkheden, maar of dat nodig hebt? De onlangs aangekondigde plug-in hybride is met slechts 15 procent bijtelling een fiscaal aantrekkelijk alternatief voor de geteste 730d.

De ruimte achterin is gegroeid ten opzichte van het voorgaande model.

Samenvatting en conclusie

De nieuwe BMW 7 Serie verzet opnieuw de bakens als het gaat om connectiviteit, Bond-gadgets en technologische innovatie. De 730d blinkt als instapversie al uit in souplesse, prestaties en efficiëntie. Het rijcomfort benadert die van een grote Mercedes, terwijl de BMW-typische stuurdynamiek bleef behouden. Het ruimteaanbod achterin is duidelijk gegroeid en de multifunctionele tablet is een waardevolle toevoeging.

Terugkijkend op mijn testperiode met de nieuwe 7 Serie heb ik geen moment spijt van mijn keuze voor de relatief bescheiden 730d. Of ik nou voor- of achterin zat, geen moment deed deze toplimousine verlangen naar meer luxe, ruimte of power. Ja, er is nog zoveel meer mogelijk, maar het mooi om vast te stellen dat de 7 Serie in de basis al zó goed is.