Highlights

  • zuinige diesel/automaat

  • 21 procent bijtelling

  • komt ook als Estate

Bijna gelijktijdig met de onlangs geteste Talisman presenteert Renault de vierde generatie Mégane. De uiterlijke verwantschap is duidelijk zichtbaar en ook de techniek onderhuids wordt gedeeld. Dat Renaults compacte middenklasser echt een opvallende auto is, bleek wel gedurende de testperiode. Als ware het een knappe vrouw, leverde ze spontaan aanspraak op de parkeerplaats en tijdens het tanken op. Wat heeft deze modieuze Française nog meer te bieden?

Haar roots liggen weliswaar in Frankrijk, de looks van de nieuwe Mégane hebben we te danken aan onze landgenoot Laurens van den Acker. Hij tekende al eerder voor de markante Espace en Talisman, die eveneens het zelfverzekerde nieuwe familiegezicht van Renault dragen. Omdat alle Méganes met dieselmotor profiteren van 21 procent bijtelling kies ik voor het comfort van een automaat en de luxe Bose-trim.

Het interieur van de Renault Mégane is radicaal anders dan voorheen, opgeruimd

Bekijken

De muisgrijze ‘leasekleur’ van de testauto doet amper af aan de aandacht die de nieuwe Mégane trekt. Voor een deel is dat natuurlijk z’n nieuwigheid, maar de led-profielen voor en achter zijn ook over een jaar nog opvallend. Bij een aantal bumperklevers had ik het vermoeden dat ze probeerden te lezen achter welk model ze reden. En profil kent het ontwerp dan weer minder poespas en herken je het lijnenspel van de Clio.

Het interieur is radicaal anders dan voorheen, met een opgeruimd dashboard dat dankzij het rechtopstaande 8,7 inch touchscreen weinig knoppen telt. Een mooie optie, standaard krijg je vanaf het tweede uitrustingsniveau Zen een liggend, 7 inch touchscreen. De bijzonder fraai afgewerkte middentunnel met mooi verlichte aluminium sierlijsten is voorbehouden aan de Bose-uitvoering. Voor de dimbare ambianceverlichting kun je kiezen uit zes kleuren. De klokkenwinkel is vanaf de Zen-uitvoering digitaal en in te stellen in vier verschillende thema’s. Zo kun je jouw Mégane-interieur een persoonlijk tintje geven.

Zitten

Voorin de Mégane zit je uitstekend, de stoelen bieden een prettige zijdelingse steun en zijn niet uitgesproken hard of zacht. Het stuurwiel is uitgebreid verstelbaar zodat je met elk postuur een goede zitpositie vindt. Een geinige gimmick is de massagestand van de bestuurdersstoel, waarbij de lendensteun zichzelf op- en leegblaast. Achterin is de Mégane minder ruim. Bovengemiddeld lange passagiers missen knieruimte, maar kunnen hun hoofd en voeten wel aardig kwijt. Met 384 liter bagageruimte biedt de Mégane een gemiddelde hoeveelheid laadruimte.

Bedienen

Deze testauto heeft zoals gezegd de fraaiste versie van het Mégane-interieur, dat grotendeels gedigitaliseerd is met schermpjes voor de tellers, een head-up display en het grote aanraakscherm voor het R-Link multimediasysteem. Daarmee lijkt het sterk op dat van z’n grote broers, met het verschil dat de centrale bedieningsknop op de middentunnel ontbreekt. Bediening kan nu alleen met aanraking, maar dat is tijdens het rijden wel iets lastiger. Een standaardvoorziening op de Bose en GT-Line is de MultiSense-knop, waarmee je verschillende rijprofielen kunt instellen. Zo stel je onder meer de aandrijflijn, besturing en binnenverlichting in op jouw voorgeprogrammeerde wensen.

Het Pack Easy Park Assist verdient een grote pluim. Dit pakket bestaat uit sensoren rondom, een achteruitrijdcamera en actieve parkeerassistentie, waarmee de Renault zich soepel, snel en strak in ieder vak draait. Je hoeft alleen nog maar de richtingaanwijzer en rem te bedienen.

De ledprofielen van de Renault Mégane zijn ook over een jaar nog opvallend

Een standaardvoorziening op de Bose en GT-Line is de MultiSense-knop, waarmee je verschillende rijprofielen kunt instellen

Rijden

Tijdens het rijden merk je duidelijk het verschil tussen verschillen rijstanden. Zo is de besturing een tikje ‘wollig’ in Comfort en biedt juist meer gevoel in de Sport-setting. De 1.5 dCi motor voelt met 110 pk sterk genoeg aan en de automaat maakt goed gebruik van de trekkracht. De EDC-transmissie is een zestraps automaat met dubbele koppeling en schakelt mooi vloeiend. Vanuit stilstand kruipt de auto pas na twee seconden, waardoor de hoeveelheid gas die je moet geven in het begin moeilijk is in te schatten. Als het moet sprint de Mégane van 0 naar 100 in 12,3 seconden, de handgeschakelde dCi 110 kan dat nog een seconde sneller.

Toch nodigt deze Mégane meer uit om relaxed te rijden, dat past uitstekend bij z’n comfortabel afgestemde onderstel. De vering en demping zijn behoorlijk soepel, waardoor je vooral z’n langeafstandskwaliteiten gaat waarderen. Het blijft ook erg stil aan boord. Blijft over: het brandstofverbruik, dat met 1 op 15 beter kan.

Betalen

De nieuwe Renault Mégane is met de hier geteste 1.5 dCi motor leverbaar vanaf 23.890 euro. De meerprijs van deze rijk uitgeruste Bose-uitvoering bedraagt 4.500 euro, voor het comfort van de EDC-automaat betaal je 2.000 euro extra. Met de upgrade van een 7 naar 8,7 inch R-Link scherm (295 euro), de metallic lak (695 euro), parkeerassistentie en dodehoekwaarschuwing (395 euro) en het Pack Vision met full-ledkoplampen en head-up display (895 euro) is deze Mégane helemaal compleet voor 32.670 euro. Vergeleken met zijn Duitse concurrenten is het maandelijkse leasebedrag zo’n 30 tot 50 euro lager en het is goed om te weten dat alle dieselversies van 21 procent bijtelling profiteren, ook die met automaat of meer pk’s.

Tijdens het rijden in de Renault Mégane merk je duidelijk het verschil tussen rijstanden

Samenvatting en conclusie

De nieuwe Renault Mégane is net zo’n eyecatcher als de Talisman. Met de juiste aankleding kun je het interieur volledig digitaliseren en naar je eigen smaak verlichten. De verschillende rijstanden beïnvloeden ook de rijdynamiek, maar deze dieselmotor is in de basis altijd een goede keuze. Voor het comfort van de automaat heb je wel wat meer diesel nodig, maar het maakt de Mégane een nog relaxtere reisgenoot.

De Mégane is niet alleen een modepopje, ze blijkt meer in huis te hebben om leaserijders te verleiden. Met de aankleding van deze testauto oogt het interieur modern en is bovendien voorzien van mooie opties. De gunstige bijtelling, relaxte rijeigenschappen en het comfort van de automaat maken het plaatje van deze knappe Française compleet.