Highlights

  • Van of the Year 2016

  • veel veiligheidssystemen

  • schone Euro6-motoren 

De Volkswagen Transporter bevindt zich in beroemd gezelschap. Een gezelschap waarbij één naam voldoende is om te weten wie of wat bedoeld wordt. Roep ‘Elvis’ en iedereen zingt Jailhouse Rock, noem ‘Cruijff’ en iedereen denkt aan voetbal, zeg ‘Transporter’ en iedereen weet dat het wereldberoemde bedrijfsvoertuig van Volkswagen onderwerp van gesprek is.

Volkswagen bouwt inmiddels de zesde generatie Volkswagen Transporter, die opvallend veel overeenkomsten met zijn voorganger heeft. Sterker: de intern T6 genoemde Transporter is een doorontwikkeling van de sinds 2003 gebouwde T5. Een kostenbesparing? Nee, een bewuste strategie van het merk. Transporter-klanten willen herkenbaarheid, meent Volkswagen. Evolutie in plaats van revolutie, vasthouden aan bewezen kernwaarden en in één oogopslag identificeerbaar als zijnde een Volkswagen Transporter.

Bekijken

In 1990 introduceerde Volkswagen haar eerste ‘bus’ met zowel motor als aandrijving aan de voorzijde. De vierde generatie van de Transporter bedrijfswagen predestineerde de huidige Transporter-vormtaal, waarbij de neus en achterzijde van het nieuwste model werden gemodelleerd naar het huidige Volkswagen-beeld. Het chique voorkomen van de testauto wordt bepaald door de 4.602 euro kostende Highline-uitrusting, die voorziet in een exterieur-pakket met in kleur gespoten carrosseriedelen. De 992 euro kostende metallic-lak en 2.202 euro opbrengende 18 inch lichtmetalen Springfield-wielen geven de Volkswagen extra uitstraling.

De testauto heeft vanbuiten een luxe Multivan-look, vanbinnen blijft het een Transporter. Dat betekent eenvoudig, maar duurzaam kunststof en zichtbaar blik achter de B-stijl. De bouwkwaliteit en –afwerking hebben geen personenauto-niveau, maar het vernieuwde dashboarddesign is overzichtelijk en het geavanceerde Discover Media-multimediasysteem met beeldscherm ziet er luxe uit.

Een riante instap naar de tweede zitrij.

Zitten

In een Transporter Kombi kunnen maximaal 9 personen meereizen. Doordat deze Transporter een verlengde wielbasis heeft, blijft er voor bagage meer dan voldoende laadruimte over. De bestuurder neemt plaats op een riante zetel, met verstelbare armsteunen aan beide zijden. Daarnaast staat een gefixeerd bankje met twee (krappe) zitplaatsen waar de knieruimte enigszins beperkt is. Via de schuifdeur heeft iedereen vorstelijk toegang tot de tweede en derde zitrij, mede door het ‘easy entry’-systeem waarbij de buitenste stoel helemaal voorover scharniert om een gerieflijke instap te garanderen. Deze twee zitrijen bieden zes personen zeeën van ruimte – zowel hoofd- als knieruimte zijn achterin overdadig aanwezig.

De kofferruimte (zeg maar gerust ‘kofferopslagruimte’) is standaard bereikbaar via de achterklep, maar voor 399 euro monteert Volkswagen twee deurtjes. Het woord ‘flexibiliteit’ wordt door de Transporter met hoofdletters geschreven. Hoewel de banken loodzwaar zijn, bestaat naast de mogelijkheid om deze neer- en op te klappen ook uit te nemen. Wie kleinere spulletjes wil opbergen, vindt in het interieur legio bakjes en vakjes.           

Bedienen

Volkswagens staan bekend om hun voorbeeldige ergonomie en de Transporter-rijder profiteert van deze VW-specialiteit. Interessant is de airconditioning, die voor- en achterin een gescheiden klimaathuishouding heeft. Daarenboven biedt Volkswagen allerlei rij-assistenten aan op de nieuwste Transporter, zoals adaptieve cruise control met noodremfunctie en een grootlicht-assistent. Het vanuit de personenwagens bekende Discover Media-multimediasysteem werkt intuïtief en kost momenteel slechts 962 euro.

De 18 inch wielen geven de Transporter meer uitstraling.

De conclusie is dan ook dat de Transporter bijna rijdt en stuurt zoals een personenauto.

Rijden

De T6 wordt aangeboden met een scala aan dieselmotoren, variërend van 84 tot 204 pk. De minst vermogende uitvoeringen worden gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak, de zwaarste diesels krijgen een manuele zesbak of (optionele) zeventraps DSG-automaat. Voor wie extremere eisen aan zijn Transporter stelt, biedt Volkswagen optioneel vierwielaandrijving en een verzwaard laadvermogen. Deze testauto wordt aangedreven door een 150 pk en 340 Nm sterke 2,0-liter viercilinder dieselmotor met DSG-automaat. Het samenspel tussen motor en transmissie verloopt grandioos. De automaat houdt het toerental laag en schakelt onmerkbaar én subiet terug als vermogen verlangd wordt. Tot op snelheden van 150 km/u brengt de dieselmotor voldoende vaart in de Transporter, waarbij het aan boord opvallend stil blijft. Pas in hogere toerenregionen wordt dieselgenagel hoorbaar.

Niet alleen de stilte bepaalt het comfort, ook het onderstel speelt een rol. De Transporter heeft een uitgebalanceerd onderstel met zowel een comfortabele als dynamische inslag. Op snelheid blijft de T6 ontzettend stabiel, zonder het voor veel bedrijfswagens kenmerkende ‘springerige’ karakter van de achterzijde. De achteras van een bedrijfswagen is immers gebouwd op een beladen toestand, waardoor een onbeladen bedrijfswagen weleens onrustig reageert op oneffenheden. De Transporter stuurt direct en met een mooi ‘randje gevoel’, waardoor zelfs iets van rijplezier ontstaat zodra het allemaal wat harder gaat. De conclusie is dan ook dat de Transporter bijna rijdt en stuurt zoals een personenauto.

Opties zoals het handige infotainmentsysteem zijn verleidelijk.

Betalen

De instapprijs van de Transporter Kombi ligt met 41.851 euro op het niveau van de concurrentie, maar opties en pakketten zijn zowel verleidelijk als kostbaar. Wie niet uitkijkt spendeert zomaar 60.000 euro tijdens het doornemen van de 36 pagina’s tellende prijslijst. De dikte van de prijslijst zegt voldoende over de mogelijkheden: die zijn eindeloos. Alle genoemde prijzen in deze test zijn overigens inclusief btw en BPM. Dan blijft nog over: het testverbruik. De Transporter scoort hier een voldoende met een verbruik van 1 op 11,9.

Samenvatting en conclusie

De Volkswagen Transporter heeft een ijzersterk imago, dat Volkswagen niet te grabbel gooit. Deze nieuwe T6 bouwt voort op het beproefde concept van zijn voorganger, waarbij het personenauto-achtige weggedrag en goede comfort nog altijd indrukwekkend zijn. Het samenspel tussen de krachtige TDI en soepele DSG speelt daarin een grote rol. Punten scoort het T6-interieur met de hoeveelheid aflegruimte, het prettige meubilair en z’n verfijnde uitrusting. Veel van deze luxe-aspecten hebben een meerprijs, maar daarmee breng je een Transport helemaal op smaak.     

Wie kiest voor een Volkswagen T6 weet precies wat hij kan verwachten, namelijk een personenbus (of bedrijfsauto) zoals Volkswagen hem al vele jaren volgens traditioneel patroon bouwt. Volkswagens nieuwste ‘bus’ volgt evolutie in plaats van revolutie, waardoor het een icoon is geworden.