Highlights

  • turbotechniek standaard

  • sneller en efficiënter

  • connectiviteit verbeterd 

De Porsche 911 is al ruim 50 jaar een iconische sportwagen die tot de verbeelding spreekt. Geen andere sportauto heeft zo’n grote naamsbekendheid en is zolang in productie gebleven. Inmiddels is de zevende generatie 911 (intern ‘991’) na 4 jaar gefacelift (naar ‘991.2’). De belangrijkste upgrade bevindt zich aan de achterzijde onder de motorkap: de zescilinder boxermotor wordt nu al vanaf de Carrera-instapversie voorzien van turbotechniek. Dat vraagt om een hernieuwde kennismaking met de 911 Carrera.

Porsche is al sinds de jaren ’70 pionier op het vlak van turbotechnologie, maar in het begin waren deze topmodellen listige auto’s. De ‘930’ 911 Turbo had niet voor niets de bijnaam ‘widowmaker’, vanwege z’n ruige karakter in combinatie met achterwielaandrijving. Geen wonder dat vierwielaandrijving vanaf de ‘993’ in 1995 standaard werd op de 911Turbo. Tijden zijn veranderd, want de Carrera 2 verruilt z’n atmosferische boxermotor voor een 3.0 twinturbomotor die enkel de achterwielen aandrijft. Eens kijken of we die kunnen temmen.

De Porsche turbotechniek leverde in de jaren '70 listige auto's. Niet voor niets had de '930' 911 de bijnaam 'widowmaker'

Bekijken

Het silhouet van de Porsche 911 is door de jaren heen altijd herkenbaar gebleven. De facelift 991 is te herkennen aan vierpunts dagrijverlichting voor en dito remlichten achter. Verder zijn de koelsleuven boven de motor niet langer horizontaal maar verticaal – dat is historisch verantwoord en nog functioneel ook. Wie kiest voor de optionele sportuitlaten van de testauto krijgt twee ronde eindstukken die meer naar het midden toe staan – ook dat oogt klassiek.

In het interieur springen het nieuwe stuurwiel en het frameloze touchscreen van het nieuwe multimediasysteem direct in het oog. Tenslotte sta ik nog even stil bij de grafietblauwe metallic lak en het gelijk gekleurde lederen interieur: dat staat lekker retro en is toch ingetogen chique.

Zitten

Een fijne zitpositie is in de 911 al gauw gevonden dankzij de uitgebreide mogelijkheden tot verstellen van voorstoel en stuurwiel. De ‘Sportstoelen Plus’ zijn hun meerprijs van 484 euro zeker waard en houden je uitstekend op je plek. Officieel is de 911 een vierpersoonsauto maar de 2+2 aanduiding geeft al aan dat achterin meer een strafbankje voor kleine kinderen is en beter kan worden benut als extra bagageruimte. Die kan de 911 goed gebruiken, want enkel voorin is een kofferruimte van slechts 145 liter aanwezig. De motor ligt immers achterin.

Zonder je handen van het stuur te halen switch je tussen vier verschillende rijmodi

Bedienen

Nieuw in de gefacelifte 911 is het Connect Plus-multimediasysteem dat een verbeterde connectiviteit met je smartphone biedt. Op de foto’s zie je het Apple CarPlay in beeld en er is zelfs wifi aan boord. Voor de audio en klimaatregeling zijn nog fysieke knoppen die minder handig geplaatst zijn, verscholen achter de hooggeplaatste transmissiehendel. Als onderdeel van het Sport Chrono-pakket zijn onder meer een klokje met stopwatch midden bovenop het dashboard aanwezig, evenals het draaiknopje voor de rijstanden rechtsonder het stuur – bekend uit de 918 Spyder. Daarmee kun je zonder je handen van het stuur te halen switchen tussen vier verschillende rijmodi en via de middelste Sport response-knop een 20 seconden durende (extra) turboboost activeren. Tijd om dat eens uit te testen!

Rijden

In 2012 testte ik de 911 Carrera S met een 3,8 liter grote atmosferische zescilinder met 400 pk. Nu test ik een ‘Carrera-zonder-S’ die 370 pk (20 pk meer dan voorheen) perst uit een 3,0 liter twinturbomotor en daarmee praktisch even snel blijkt. Met de zeventraps PDK-automaat met dubbele koppeling en Launch Control (als onderdeel van het Sport Chrono-pakket) kan deze ‘instapversie’ in een waanzinnige 4,2 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten, een tijd die ik op één tiende benader op de stopwatch. De schop in m’n rug is overweldigend en 9,3 seconden later rijd ik al 200 km/u. En dan dat typische boxergeluid als de zescilinder 7.000 tpm passeert: heerlijk!

Met elektronische stuurbekrachtiging verdween een stukje stuurgevoel maar dat is bij deze facelift weer helemaal terug

Het dagelijkse plezier zit ‘m overigens niet in de vermogenswinst, het is vooral afkomstig van het fors toegenomen koppel: de Carrera beschikt al tussen 1.700 en 5.000 tpm over maximaal 450 Nm, waar de oude Carrera S pas bij 5.600 tpm piekte met 440 Nm. Deze cijfers illustreren perfect hoe het motorkarakter is veranderd van een typisch hoogtoerig temperament en lineaire krachtsopbouw naar een turboblok dat al bij lage toeren explosief aanvoelt en meer sensatie en souplesse biedt. Aan de scherpe gasrespons doen die turbo’s trouwens niets af, de motor reageert altijd vinnig en zonder vertraging. De PDK-bak reageert razendsnel op schakelcommando’s van de flippers achter het stuur. Tegelijkertijd kun je de 911 bij alledaags gebruik ook rustig rijden in de automaatstand, hij heeft minder toeren en brandstof nodig voor dezelfde prestaties en snelheid. Op de snelweg rijdt ‘ie zomaar 1 op 12 en dat doen maar weinig sportwagens de 911 na.

Wat betreft wegligging, onderstel- en stuurdynamiek legt Porsche de lat al jaren erg hoog. De 991 was de eerste generatie 911 met een elektronische stuurbekrachtiging en die haalde toch een stukje stuurgevoel weg dat bij deze facelift gelukkig weer helemaal is teruggekeerd. Dankzij de verschillende rijstanden kun je de algehele rijdynamiek helemaal op smaak brengen, zodat je altijd de juiste mate van gasrespons, rijcomfort en stuurgevoel ervaart. Daarmee is de 911 een fenomenaal en sportief genoegen om mee te rijden. Zelfs het uitlaatgeluid is middels een knopje luider te zetten, al had ‘ie van mij wel nóg iets ruiger mogen klinken.

Betalen

Het testgemiddelde met deze 911 kwam uit op 1 op 8,3 – afgezet tegen de prestaties een keurige verbruikswaarde. Met meer zelfbeheersing zou zelfs ruim 1 op 10 mogelijk zijn, maar daarvoor neem je geen 911. Met een ‘basis’ Carrera koop je vanaf 115.100 euro al een serieus snelle sportwagen. Met de juiste opties zoals de PDK-transmissie, het Sport Chrono-pakket, diverse luxe- en veiligheidsvoorzieningen, retrokleurig lak en leder en fraaie 20 inch wielen kost deze testauto 136.849 euro.

Het motorblok is al bij lage toeren explosief en biedt meer sensatie en souplesse

Samenvatting en conclusie

Op de vernieuwde 911 heeft Porsche turbotechniek nu bereikbaar gemaakt voor de Carrera-varianten, die daarmee profiteren van toegenomen prestaties, souplesse en zuinigheid. Een nieuw multimediasysteem voorziet in betere connectiviteit met internet en smartphone, terwijl het rijkarakter aan te passen is op jouw stemming. De bagageruimte voorin is beperkt, maar de alledaagse inzetbaarheid en het rijplezier zijn onverminderd groot.

De gefacelifte 911 knipoogt in deze retroblauwe uitvoering naar z’n rijke historie, maar breekt onder de motorkap met het verleden. De turbo is niet langer exclusief voorbehouden aan het gelijknamige topmodel. Naast uitdagend stuurplezier biedt de 911 Carrera nu ook waanzinnig veel turbopret.