Highlights

  • digitale cockpit

  • vierwielaandrijving

  • 310 pk 

Als een schot in de roos, zo kun je de Audi TT wel beschouwen. Het ijzersterke ontwerp van de eerste generatie, dat al ruim 20 jaar oud is, herken je nog steeds in de laatste variant. Uiteraard is de techniek helemaal nieuw en voldoet 'ie volledig aan Audi's nieuwste designstandaard. Gewoon omdat het kan test ik de (voorlopig) snelste uitvoering met open dak: de TTS Roadster.

De Audi TT is een bijzonder product. Waar vele merken kiezen voor een retro-aanpak, is en blijft de Audi TT een modern ontwerp dat nergens naar teruggrijpt. Dat geeft meer ruimte voor evolutie, die de Duitsers dan ook graag benutten. Bij deze derde generatie heeft Audi de inwendige bediening compleet herzien. De belangrijkste noviteiten vind je in het interieur.

Bekijken

Het interieur is zoals we dat van Audi gewend zijn: opgebouwd uit de fraaist aanvoelende materialen en welhaast chirurgisch precieze pasnaden. Kijk je wat langer, dan blijkt dat het infotainmentscherm bovenop het dashboard ontbreekt. En nee, dat komt ook niet omhoog met een druk op een knopje: alles is gericht op het standaard aanwezige, grote scherm achter het stuur. Door de gewaagde keuze voor een volledig digitale multifunctionele cockpit oogt het dashboard nog opgeruimder dan dat van een A3 – en dat is best een prestatie. Het felrode leder met stiksels in ruitjespatroon steekt ondeugend af tegen het zwarte dashboard en het lichtgrijze exterieur.

De digitale cockpit is zeer informatief en een unieke gimmick

Vanbuiten is de TT duidelijk een evolutie van de eerdere modellen. De subtiele basislijnen van vroeger zijn iets dikker aangezet, wat ook geldt voor de neus. Deze bevat nogal wat hoekjes en lijntjes en past daardoor, als je het mij vraagt, wat minder goed bij de rest van het ontwerp. De gelijkenis met Audi's imagebuilder R8 maakt echter een hoop goed.

Bedienen

Door het vervallen van een centraal infotainmentscherm staat de TT meer dan ooit in het teken van de bestuurder. De traditionele bediening van het MMI-infotainmentsysteem zit nog op de vertrouwde plek op de middentunnel, maar werkt nu op het scherm tussen de tellers. Dat is even wennen, maar na een tijdje kun je de knoppen 'blind' bedienen. Toch blijft het tussen de tellers schipperen met de ruimte. Het navigatiescherm en een lijst met radiozenders passen bijvoorbeeld niet samen op één scherm, je wisselt met een ‘view’-knop op het stuurwiel en kiest met een draaiknop wat je wilt zien.

Een andere noviteit is de integratie van de klimaatregeling in de ventilatieroosters. Deze werkt goed en intuïtief, al was het even zoeken naar de stoelverwarming. Deze zit verwerkt in het hart van de buitenste ventilatieroosters, net als de bediening van de erg fijne ‘airscarf’ die warme lucht blaast uit de hoofdsteunen.

De Audi TTS Roadster staat meer dan ooit in het teken van de bestuurder

Zitten

Over de handmatig verstelbare sportstoelen kan ik kort zijn: die zitten perfect. Ze bieden een goede ondersteuning, zowel op lange ritten als tijdens sportieve escapades. Ook het fijne stuur laat zich goed verstellen voor een actieve rijhouding. De voorruitstijl is vrij kort, waardoor je een lekker open gevoel hebt. Dankzij het elektrische windscherm en de eerdergenoemde ‘airscarf’ kun je al bij relatief lage temperaturen comfortabel dakloos rondrijden.

Rijden

Met 310 pk in de neus en vierwielaandrijving zijn de verwachtingen hooggespannen. De sportstand is ingeschakeld, ’t rempedaal gaat naar beneden en het gaspedaal volgt direct. De motor wordt op 4.000 tpm gehouden en na het lossen van ’t gaspedaal schiet de TTS blaffend van zijn plek. Wielspin blijft dankzij de Quattro-aandrijving afwezig en al na 4,6 seconden wijst de stopwatch 100 km/u aan. Het is wel duidelijk, deze roadster zet stappen waarmee je serieuze sportwagens angst kunt aanjagen.

Ook in lange bochten kleeft de Audi als kauwgum onder een tafel. De vering is aan de harde kant, maar voorkomt overhellen en maakt daardoor bijzonder hoge bochtsnelheden mogelijk. Korte bochten vergen wat meer aandacht, als je die te snel instuurt blijkt de TTS wat onderstuurd. Even wat rustiger aan doen dus, en doordat je alweer vroeg op het gas kunt kom je de bocht alsnog bijzonder snel uit. Het stuurgevoel is daarbij een punt van aandacht, want de vrij lichte en gevoelloze inrichting geeft minder feedback dan je op basis van zijn prestaties zou willen.

In lange bochten kleeft de Audi TTS Roadster als kauwgum onder een tafel

Betalen

Een genot is de S Tronic-versnellingsbak met zes verzetten. Een bijzondere keuze, nu zelfs zeven- en achttrapsautomaten de nieuwe standaard zijn. Door het beperktere aantal verzetten zou je een alertere bak verwachten, maar dat blijkt in de praktijk niet het geval. De automaat reageert soms twijfelachtig op je gasvoet en schakelt wat te laat terug wanneer je even snel wilt inhalen. In de sportstand zijn de reacties alerter en wanneer je zelf gaat flipperen, blijkt de S Tronic-transmissie met dubbele koppeling toch razendsnel te kunnen schakelen. Daarbij brengt ‘ie vermakelijke schakelplofjes ten gehore.

Met een prijs van minimaal 77.350 euro is de TTS Roadster S Tronic Pro Line Plus geen koopje, maar wel concurrerend geprijsd. Bovenop de basisprijs is de testauto voorzien van enkele comfortabele goodies die de prijs opdrijven naar 82.998 euro. Aan de pomp is de TTS ook een sportwagen, want de viercilinder turbo presteert én drinkt als een grotere motor. Met een testverbruik van 1 op 9,5 scoor ik relatief netjes, maar zelfs zonder enige haast zul je nooit beter dan 1 op 11 scoren. Ga je het krachtpotentieel benutten dan stijgt het verbruik uiteraard mee.

Dankzij elektrisch windscherm en airscarf kun je al snel comfortabel dakloos rijden

Samenvatting & conclusie

De Audi TTS Roadster is bijzonder snel en kan zijn vermogen door de Quattro-vierwielaandrijving vrijwel altijd kwijt. Als roadster is ‘ie erg geslaagd: het open gevoel is volop aanwezig terwijl je evengoed prettig beschut zit. Voor rustig cruisen is het onderstel wat hard en de besturing zou meer feedback mogen geven. De digitale cockpit is daarentegen zeer informatief en een unieke gimmick.

Het uiterlijk van de TT is fraai geëvolueerd, de bediening is zelfs een revolutie. Al met al is deze Audi TTS Roadster met name begeerlijk vanwege zijn eenvoudig toegankelijke snelheidspotentieel. Onder de open lucht wordt dat nog leuker. Gelukkig staat het juiste seizoen voor de deur om daar maximaal van te genieten.