Highlights

  • driecilinder met 136 pk

  • cabriodak met 'schuifdak'

  • diesel met 21% bijtelling 

Al sinds de eerste generatie ‘New Mini’ is er een cabriovariant geweest. Inmiddels zijn we aanbeland bij de derde generatie, waarvan de open versie net voor het zomerseizoen bij de dealer staat. Ik kon niet langer wachten en teken al in de lente mijn ervaringen op.

De Mini kennen we als 'n goed rijdende auto waarin je gezien kan worden. Een cabriovariant is dan ook erg logisch, want je krijgt er zowel meer beleving als bekijks mee. Het maken van een goed rijdende cabrio is een behoorlijke uitdaging, maar Mini heeft zich al meerdere keren bewezen op dat gebied.

Bekijken

Qua uiterlijk overtuigt deze Cooper in ieder geval. Ondanks z'n serieuze formaat (ruim 3,8 meter lang) zijn de verhoudingen in orde, mede dankzij de grote lichtunits voor en achter. Uiteraard heeft ook deze Mini Cabrio een stoffen dak, dat eenmaal geopend bovenop het achterdek ligt. De carrosseriekleur 'Caribbean Aqua Metallic' is smaakgevoelig en bovendien niet de enige opvallende kleur in het gamma.

Vanbinnen wijkt de Mini Cabrio niet af van z'n dichte broeders, en dat is goed nieuws. Want wat blijft dit een fraai dashboard! Het mag er dan speels uitzien, het is bloedserieus afgewerkt. Alles wat je aanraakt voelt prettig degelijk en ook met 't dak geopend hoor je nergens een rammeltje. De bekleding van de testauto, tot slot, is ‘very British’. Je zit op door een ruitjespatroon geflankeerd leder.

Met de Easy Load-functie vergroot je de kleine laadopening.

Zitten

De zitpositie is perfect instelbaar. Stuur en stoel maken iedereen blij en desgewenst zit je heerlijk laag. Wel zie je eigenlijk altijd de geopende kap op het achterdek, die wat zicht naar achteren wegneemt. De achterbank zal je in de praktijk meer gebruiken als extra opbergruimte, vanwege de beperkte beenruimte is hij vooral geschikt voor (jonge) kinderen.

Tot zo’n 100 km/u zit je bovengemiddeld goed uit de wind, als optie is er een windscherm leverbaar. Voor bagage, tot slot, is er 215 liter ingeruimd. Dat is voldoende. De kleine laadopening is met de Easy Load-functie iets te vergroten, handig!

Bedienen

De testauto is uitgerust met het Serious Business-pakket á 2.990 euro. Dit ontsluit alle (multi)mediafeatures die je maar kunt wensen op het mooie 8,8-inch grote scherm. Je bedient het met een ‘satelliet’ tussen de voorstoelen, wat niet de handigste plaats is. Je moet je arm nogal vreemd buigen om het te kunnen bedienen. Het systeem zelf wel erg prettig en intuïtief.

De kap laat zich altijd elektrisch bedienen met een knop bij de plafonière. Uniek voor de Mini Cabrio is het ‘schuifdak’. Beroer je de dakschakelaar, dan schuift eerst alleen het voorste gedeelte van de kap naar achteren. Ook handig is de knop waarmee je allevier de ruiten tegelijkertijd kunt openen of sluiten. Zo ga je van beschut naar ‘full flaunt’ in enkele tellen.

Caribbean Aqua Metallic is niet de enige opvallende kleur waarin de Mini Cabrio leverbaar is.

Het dashboard ziet er speels uit maar is bloedserieus afgewerkt.

Rijden

De Mini Cooper rijdt als geen ander. Er zijn maar weinig auto’s te koop die zo’n goede balans bieden tussen sportiviteit en alledaags comfort. De besturing is prettig zwaar en zowel heerlijk direct als comfortabel op de lange afstand. Datzelfde geldt voor het onderstel. De vering is aan de stevige kant, de demping daarentegen weer vergevingsgezind genoeg om van verkeersdrempels geen spelbrekers te maken. Je kunt deze cabrio serieus hard van bocht naar bocht smijten, terwijl je alles onder controle houdt. Laat je in zo’n snelle bocht het gas los, zet het achterste gemoedelijk een stapje opzij. Net ’n hot hatch!

Dat ’t een gecoupeerde hatchback is merk je alleen op slechter wegdek. Dan voel je ‘m best wel eens torderen, met name in de stuurkolom. Het brengt ‘m echter nooit van de wijs en je hoort geen rammeltjes.

De 1,5 liter grote, 136 pk sterke driecilinder past perfect in het plaatje. Beneden de 2.000 tpm is ‘ie af en toe wat brommerig, daarboven merk je niet dat ’t een driepitter is. De acceleratie is overtuigend en hoe hoger het toerental, hoe leuker de roffel klinkt. Een bijzondere vermelding gaat naar de snaarstrakke versnellingsbak waarmee je snel en soepel van verzet wisselt. Bij terugschakelen geeft de auto zelf tussengas, waardoor je net zo soepel schakelt als met een automaat. Met 1 op 13 is het testverbruik keurig, maar ’t kan vrij eenvoudig omlaag als je wat minder enthousiast rijdt.

Betalen

De Mini Cabrio is verrassend genoeg één van de voordeligste open auto’s die je op dit moment kunt kopen. Je stapt in een One voor 24.990 euro, waarbij het dak standaard elektrisch opklapt en je lichtmetalen wielen en parkeersensoren achter krijgt. Airco is dan wel optioneel, en bijvoorbeeld te verkrijgen met het Salt-pakket van 1.350 euro. Meer luxe? Dan is er de Pepper of het Chili-niveau van de testauto. Is er dan niets meer over wat je hartje kan begeren? Natuurlijk wel, en daarom is de optielijst nog vier pagina’s langer. Zakelijk cabriorijden (doe eens gek) kun je ’t best doen met de Mini Cooper D Cabrio: die komt in aanmerking voor 21 procent bijtelling.

Karakterdakkie.

Samenvatting en conclusie

Verhalen over Mini’s zijn vaak wat cliché: ze zijn fantastisch, maar daar betaal je ook voor. Dat eerste is in dit verhaal niet anders, want op het rijgedrag van de Mini Cabrio valt niets af te dingen. Het belangrijkste verschil is de prijsstelling, want Mini levert momenteel één van de voordeligste cabrio’s die je kunt kopen in ons land. Met de uitgebreide optielijst kun je ’t vervolgens zo ver laten escaleren als je wilt, maar dat is niet nodig voor maximaal plezier.

De conclusie is dus kort: ook als Cabrio biedt de Mini bakken vol rijplezier. Als je in de markt bent voor een nieuwe cabrio dan zal z’n prijs je zeker niet tegenhouden. De meeste Mini’s worden ondanks de andere kwaliteiten gekocht vanwege hun karakter. Want dat heeft elke Mini te over – en dat geldt nóg meer voor dit ‘karakterdakkie’.