Highlights

  • eerste stekker-3 Serie ooit

  • 252 pk

  • 15 procent bijtelling 

De 3 Serie is een icoon van BMW. Het model staat al ruim 40 jaar voor wat het merk is. Het concept van de 3 Serie bleef al die tijd min of meer ongewijzigd en daarom is de introductie van de 330e eigenlijk best bijzonder. Voor het eerst is de best verkopende BMW aller tijden namelijk leverbaar met een stekker.

De BMW 330e is een plug-in hybride. Bij het horen van die term komt zakelijk rijdend Nederland meteen uit de banken, want dat betekent bijtellingsvoordeel. Inderdaad, de BMW 330e komt in aanmerking voor 15 procent bijtelling. Maar let op, alleen nog dit jaar. De 330e zal dus moeten bewijzen dat er ook leven is voor de plug-in hybride na het bijtellingsfeest. Laat dat maar aan BMW over…

Bekijken

Het is misschien wel een van de vreemdste autotrends van de afgelopen jaren: ‘groene’ uitvoeringen die zijn ‘versierd’ met blauwe accenten. De BMW 330e doet er niet aan mee. Naast de typeaanduidingen is de hybride-uitvoering alleen te herkennen aan het laadklepje in het linker voorscherm. Lelijke aerodynamische wielen? De 330e heeft ze niet. Je kan zelfs, zonder bijtellingsstraf, 19 inch lichtmetaal onder je 330e laten zetten.

Binnenin vind je een dashboard zoals dat al jaren in de 3 Serie te vinden is. Extra functies in de boordcomputer, een powermeter en het eDrive-opschrift in het instrumentarium en op de instaplijsten zijn de enige onderdelen die je in een normale 3 Serie niet zal vinden.   

110 liter minder ruimte, maar dat valt nauwelijks op.

Zitten

587 euro, dat kosten de sportstoelen in de BMW 3 Serie. Ze zijn elke euro waard. Eigenlijk zou BMW deze fantastische stoelen standaard in elke auto moeten leveren. De wangen omklemmen je lichaam zonder vervelend aanwezig te zijn en de zit is laag en sportief. Eigenlijk wil je maar een ding: de hele dag blijven zitten. En sturen, met het perfect in te stellen stuurwiel. Achterin gaat het er minder feestelijk aan toe, maar afzien is het allerminst.

Als je de kofferklep opent, dan zie alleen als je goed kijkt dat de vloer een paar centimeter hoger ligt. De accu’s van het hybridesysteem nemen in theorie 110 liter bagageruimte in, iets dat in de praktijk alleen opvalt bij het inladen van de vakantiespullen.

Bedienen

De 330e heeft een gimmick die andere uitvoeringen niet hebben. Het navigatiesysteem kan namelijk op basis van de ingevoerde bestemming berekenen op welke momenten de 3 Serie het best elektrisch kan rijden. Als de eindbestemming in een stad ligt, dan bewaart het systeem voldoende acculading zodat de laatste kilometers elektrisch afgelegd kunnen worden. Klinkt mooi hè? En het werkt ook nog. Om optimaal gebruik te maken van de slimme techniek moet je eigenlijk bij elke rit het navigatiesysteem instellen. Handmatig de hybridemodus wijzigen kan ook, via de eDrive-knop bij de versnellingshendel.

De bekende ronde iDrive-knop op de middentunnel waarmee je het beeldscherm bedient, werkt ook in de 330e prettig – al blijft de klacht aanwezig dat er teveel ‘lagen’ in de menustructuur van het infotainmentsysteem zitten. Verder zijn er vrij veel knoppen aanwezig op het dashboard, waarmee de belangrijkste functies intuïtief te bedienen zijn.  

Lelijke aerodynamische wielen? De BMW 330e heeft ze niet.

De 65 kW sterke elektromotor en de 2.0 Twinpower viercilinder turbomotor zijn samen tot dingen in staat waar je met een oude zescilinder alleen maar van kon dromen.

Rijden

Het is zover, ik mag de weg op met de eerste plug-in hybride 3 Serie ooit. Stop maar met jammeren over hoe fantastisch vroeger alles was met die heerlijke zes-in-lijn-motoren van BMW, dit zijn nieuwe tijden. De 65 kW sterke elektromotor en de 2.0 Twinpower viercilinder turbomotor zijn samen tot dingen in staat waar je met een oude zescilinder alleen maar van kon dromen. Omdat het volledige koppel van de elektromotor direct beschikbaar is, versnelt de 330e ongeacht het toerental ongehoord snel, bij elke gaspedaalbeweging. Sneller dan je denkt, want behalve aan de wat rauwe viercilinderbrom bij vollast merk je alleen aan de snelheidsmeter dat de auto in rap tempo richting illegale waarden beweegt. Het samenspel van benzine- en elektromotor gaat bijna ongemerkt tijdens het rijden. Bij het optrekken vanuit stilstand of tussentijds versnellen is er een kleine vertraging, omdat de benzinemotor eerst aangeslingerd moet worden.

Volledig elektrisch rijden kan in de praktijk over een afstand van zo’n 30 kilometer. Ondanks het beperkte vermogen (88 pk) kom je op alleen elektrokracht goed met het verkeer mee. Als je elke dag oplaadt dan is een verbruik van 1 op 20 goed te realiseren. Gelukkig duurt opladen niet lang, aan de 650 euro kostende BMW i Wallbox of een laadpaal iets meer dan 2 uur. Stroom tanken aan een gewoon stopcontact kan ook, maar duurt langer. Dat stopcontact moet wel dicht bij de weg zitten, want het bijgeleverde snoer is kort en mag niet in combinatie met een verlengsnoer worden gebruikt. Heb je geen zin in opladen? Reken dan op een verbruik van 1 op 14.

Over het rijden kan ik verder kort zijn: de 330e stuurt en rijdt net zo fantastisch als elke andere 3 Serie. Het extra gewicht van de accu’s merk je alleen bij dwarsrichels in lange bochten, dan heeft de achterwielophanging net iets meer moeite om de boel in het gareel te houden. Ik praat dan wel over bochtsnelheden waarbij je met de meeste andere middenklassers al in het gras had gelegen.

Betalen

BMW heeft met de 330e een zeer sterk aanbod in vergelijking met zijn belangrijkste concurrent, de iets krachtigere Mercedes-Benz C 350 e. De catalogusprijs start (44.764 euro) ruim 6.000 euro lager en de leaseprijs bedraagt (bij een vierjarig contract en 30.000 kilometer per jaar) zomaar 130 euro per maand minder. Ook de Volkswagen Passat GTE is tientallen euro’s per maand duurder in de lease. Over al deze auto’s betaal je als zakelijke rijder 15 procent bijtelling. Belangrijk om te weten: de BMW is in tegenstelling tot zijn concurrenten niet verkrijgbaar als stationwagon.

De viercilinder benzinemotor werkt bijna naadloos samen met de elektromotor.

Samenvatting en conclusie

Met de BMW 330e doe je nauwelijks concessies aan het fijne concept van de 3 Serie. De plug-in hybride rijdt en stuurt net zo fantastisch als elke andere 3 Serie, terwijl de aandrijflijn bijna naadloos opereert en de 3 Serie vleugels geeft. Als je maar genoeg oplaadt kun je bovendien hele mooie verbruiksscores neerzetten.

De BMW 330e combineert als geen ander model sportief rijplezier met een schone aandrijflijn. Lekker én gezond, als een snacktomaat. Met dat unieke concept zou een meerprijs ten opzichte van andere plug-in hybrides in dit segment gerechtvaardigd zijn, maar wat blijkt…? De 330e is ook financieel de meest aantrekkelijke. Dus ben je op zoek naar een zakensedan met 15 procent bijtelling? Je zoektocht eindigt hier.