Highlights

  • driecilinder turbomotor

  • leverbaar met OnStar

  • ruim 100 kg lichter 

Iedere nieuwe Opel Astra is een mijlpaal. Deze keer helemaal, want de gloednieuwe Astra sleepte meteen de Auto van het Jaar-titel in de wacht. Opel smeedt ijzer als het heet is, want subiet introduceert het merk de Sports Tourer. Een uitgelezen gelegenheid om deze succesvolle Astra-variant te rijden met een voor de Astra nieuwe motorvariant: de 1,0-liter driecilinder turbomotor met 105 pk. 

Stationcars in de compacte middenklasse zijn immens populair, getuige de vele Fords Focus Wagon en Peugeots 308 SW op binnen- en buitenlandse wegen. De nieuwe Astra Sports Tourer gaat met z’n 100 tot 150 kg lagere gewicht en nieuwe motoren en internetconnectiviteit (het 'bekende' Opel OnStar) de strijd aan.

De Sports Tourer heeft net als de hatchback een bijzondere C-stijl.

Bekijken

En wat ziet ‘ie er goed uit, deze nieuwe stationcar van Opel. Een scherpe, brede neus, een langgerekt silhouet en – net als de Astra 5-deurs – met een bijzondere C-stijl. De Astra Sports Tourer heeft een sierlijke chroomstrip, die de C-stijl ‘breekt’. Een mooie set multispaaks 17 inch lichtmetalen wielen en een fraaie metaalkleur maken de Astra Sports Tourer af.   

Binnenin gaat de lofzang verder, want het dashboard maakt een overzichtelijke en smaakvolle indruk. Het enige bedieningspaneel is dat van de klimaatregeling, de multimedia is bedienbaar via een touchscreen en een aantal toetsen. Alle draaiknoppen zijn voorzien van een chromen randje, wat een chique uitstraling geeft. De gebruikte materialen zijn op niveau, evenals de bouwkwaliteit.

Zitten

Wie een Opel Astra koopt, doet zichzelf tekort als er geen zogenaamde AGR-stoelen (ergonomische comfortstoelen) worden besteld. Deze stoelen horen bij verschillende optiepakketten en kunnen zich meten met zetels uit veel duurdere auto’s. Zowel verstelbaarheid als ondersteuning zijn grandioos, maar neem wel eventjes de tijd om ze helemaal naar jouw lichaam te zetten.

Het ruimte-aanbod is voor vier personen riant, eventueel kan een vijfde persoon redelijk comfortabel meereizen. De kofferruimte van de Astra Sports Tourer meet 540 liter, waarmee hij 70 liter minder heeft dan een Peugeot 308 SW en 50 liter meer dan een Ford Focus Wagon. Met neergeklapte achterbank gaan er 1.630 liter in Opels nieuwste pakezel. Dat zijn keurige waardes. Handig is bovendien dat de bagage-afdekhoes onder de bodem kan worden opgeborgen.

Bedienen

Onderdeel van Opel OnStar is een wifi-hotspot, waaraan meerdere apparaten kunnen worden gekoppeld. Ook in het buitenland betekent dat te allen tijde internet-toegang. Met Opel OnStar kan je altijd telefonisch contact kunt opnemen met een callcenter, dat op alle fronten raad en daad biedt. Of er nu een goede Italiaan in Berlijn of een interessant museum in Madrid wordt gevraagd, de callcenter-medewerk(st)er wordt jouw persoonlijke assistent en programmeert zelfs het navigatiesysteem. De eerste twaalf maanden is deze service gratis, daarna rekent Opel 100 euro per jaar, exclusief de wifi. Overbodig om te melden dat een fabrikant die zo’n service aanbiedt ook aangaande bedieningsgemak van het infotainmentsysteem voorop loopt.

De Astra Sports Tourer heeft een langgerekt silhouet.

Wie een Opel Astra koopt, doet zichzelf tekort als er geen zogenaamde AGR-stoelen worden besteld.

Rijden

De Astra Sports Tourer is een dikke 100 kilogram lichter dan voorheen en dat merk je. De auto voelt lichtvoetiger aan, zonder het stevige gevoel van z’n voorganger verloren te hebben. Zowel besturing als wegligging zijn gemoedelijk en vertrouwenwekkend, exact zoals de gemiddelde consument dat graag ziet. Het veer- en dempcomfort van de Astra Sports Tourer staat op hoog niveau, het geluidsniveau mocht ietsje minder.

Dat laatste komt deels doordat de 1,0-liter driepitter aan een vijfversnellingsbak wordt gekoppeld, waarmee het turboblok bij 130 km/u net iets meer dan 3.000 tpm draait. Echt storend is het allerminst, zeker omdat de 105 pk sterke motor altijd trekkracht biedt, de transmissie perfect is afgestemd op het krachtsverloop van de éénlitermotor en de versnellingsbak heerlijk schakelt. Met 170 Nm trekkracht tussen 1.800 en 4.200 tpm voel je dat er continue koppel voorhanden is en dat op de snelweg nooit hoeft te worden teruggeschakeld naar de vierde versnelling. Deze kleinste benzinemotor doet geenszins verlangen naar meer vermogen en brengt de 1.178 kilogram wegende Astra Sports Tourer moeiteloos richting 180 km/u.   

Betalen

De test-Opel Astra Sports Tourer kost 25.905 euro en da’s keurig voor hetgeen je terugkrijgt. Klimaatregeling, ‘alles’ elektrisch, de AGR-stoelen, Opel Eye (een pakket met bijvoorbeeld rijstrookassistentie en verkeersbordherkenning), Opel OnStar, lichtmetalen wielen, metallic lak, een achterijcamera – het zit er allemaal op voor dat geld. De leaseprijzen zijn segmentconform en bij diverse motorversies, waaronder de geteste 1.0 benzinemotor, profiteer je van 21 procent bijtelling. De 1,0-litermotor maakt ook bij het onderdeel kosten indruk, want het testverbuik kwam uit op 1 op 15,4. Een mooi resultaat, vooral omdat deze testauto bij het ophalen een maagdelijke 367 kilometer had gereden.

State-of-art infotainmentsysteem.

Samenvatting en conclusie

Opel heeft met de nieuwe Astra Sports Tourer een indrukwekkende auto neergezet die op velerlei fronten van zich doet spreken. Het interieur scoort met ambiance en zitcomfort, de 1,0-liter turbomotor is krachtig en zuinig, Opel verzet bakens op connectiviteitsgebied en de rijeigenschappen zijn prima. De vijfversnellingsbak schakelt trefzeker en houdt de driecilinder op krachten, voor meer rust op de snelweg zou een zesde versnelling fijn zijn.

De nieuwe Opel Astra Sports Tourer maakt net als hatchback veel indruk. De auto is bijdetijds door zijn lage gewicht, economische motoren en state-of-the-art multimedia. Het totaalpakket van kwaliteiten maakt de Astra misschien wel tot de meest interessante auto in zijn segment.