Highlights

  • 197 pk hybride

  • standaard automaat

  • met 2WD en 4WD 

De ideale SUV beschikt over tenminste deze drie geneugten: vierwielaandrijving, veel ruimte en trekkracht. Voor dat laatste kan je het best een koppelrijke dieselmotor kiezen, maar Toyota laat met de vernieuwde RAV4 zien dat het ook anders kan. Met de RAV4 Hybrid wil het merk een schoner, stiller en betaalbaarder alternatief bieden voor de diesels van de concurrentie.

Met de Prius heeft Toyota al bijna 20 jaar hybride-ervaring in huis en het was dan ook een logische stap om het hybride modellengamma verder uit te breiden. Juist bij een SUV als de RAV4 is het brandstofverbruik een onderdeel waarop veel winst te behalen valt. Met een vermogen van bijna 200 pk en slechts 115 gram CO2-uitstoot is Toyota op papier alvast in zijn missie geslaagd.

Bekijken

Waar je bij sommige auto’s twee keer moet kijken of er daadwerkelijk een facelift is uitgevoerd, daar hoef je er bij de RAV4 niet over te twijfelen. Met z’n nieuwe grille, lichtunits en luchtinlaten lijkt het wel een nieuw model. De facelift brengt de RAV4 weer helemaal in lijn met de nieuwste modellen van Toyota.

Het interieur bleef nagenoeg hetzelfde. De RAV4 heeft niet het hypermoderne blauwe transmissiehendeltje van de Prius, maar een traditionele automaatpook met ‘J-patroon’. Het materiaalgebruik is net als de afwerking in orde, de uitvoering en vormgeving zijn wat grover dan gemiddeld in dit segment. Het kunstlederen dashboardplateau is een mooi detail, maar snoept wat knieruimte weg aan de bijrijderskant.

De laadvloer is bijna vlak met de achterbank omlaag.

Zitten

De diepteverstelling van het stuurwiel is beperkt, maar voor veel bestuurders voldoende en die zitten dan ook uitstekend. De voorstoelen ondersteunen goed en de bestuurderskant is uitgebreid verstelbaar. Achterin is de been- en hoofdruimte al even riant.

Qua flexibiliteit levert de hybride slechts iets in op de reguliere RAV4. De rugleuningen zijn nog steeds neerklapbaar en creëren een bijna-vlakke laadvloer. Omdat de zitting van de achterbank is gefixeerd vanwege de accu’s die eronder liggen, kan de rugleuning iets minder ver naar beneden als in de normale RAV4. Met de achterbank omhoog heb je overigens al de beschikking over een zeer bruikbare 577 liter laadruimte, terwijl je met ‘alles plat’ over ruim 1,5 kuub beschikt.

Bedienen

Met de RAV4 rijdt iedereen zo weg, mede door de eerdergenoemde ‘ouderwetse’ pook. Verder heeft deze RAV4 het eenvoudige te bedienen Toyota Touch&Go multimediasysteem aan boord, voor onder andere navigatie, audio en de verschillende camerastandpunten van de ‘Panoramic View Monitor’. Hierdoor is schadevrij parkeren een eitje. De knopjes voor de verschillende rijstanden en stoelverwarming zitten een beetje verstopt onderaan het dashboard, maar verder is de ergonomie en het bedieningsgemak van de RAV4 gewoon goed.

Rijden

Het grootste nieuws gaat schuil onder de motorkap van de RAV4, want daar bevindt zich naast de 2,5-liter benzinemotor ook nog een elektromotor. Deze hybride-aandrijflijn kennen we al van verschillende Lexus-modellen en is gekoppeld aan een traploze CVT-transmissie. Hiermee trekt de SUV vloeiend op en blijft het toerental zo laag mogelijk, wat ‘m zeer efficiënt maakt. Welke toerentallen de motor draait moet ik raden, want de ‘Power’-meter laat dit niet zien. De RAV4 Hybrid hoeft met z’n 197 pk’s minder hard te werken dan de Prius, dat merk je direct. Hij schraapt minder snel z’n keel, maar als je de techniek laat grommen via het gaspedaal, dan gebeurt er ook echt wat. De RAV4 trekt van 0 naar 100 km/u op in 8,3 seconden en ook de tussenacceleratie van 80 naar 120 km/u (in 7 tellen) verloopt  vlot. Zeker in de Sport-stand is de gasrespons lekker kwiek, maar ook in de Eco-stand profiteer je van de extra trekkracht uit de elektromotor.

Aan de achterkant heeft de RAV4 Hybrid led-verlichting

De hybride-aandrijflijn van de RAV4 is soepel en stil waar dat kan en vlot en krachtig wanneer het moet. 

Wanneer je wat rustiger aan doet, dan toont de RAV4 Hybrid zijn groene gezicht en kan ‘ie tot bijna 80 km/u volledig elektrisch rijden, als het kan tot zo’n twee kilometer aaneengesloten. Daarna zal de accu zich al rijdend weer opladen, tot een volgend moment zich aandient om emissievrije meters te maken. Het bijladen en weer leegrijden van de accu is een cyclus die zich voortdurend herhaalt, waardoor de RAV4 met name tot 80 km/u een stuk zuiniger rijdt. Daarboven blijft het voordeel beperkt, mede doordat de hybride RAV4 met vierwielaandrijving 180 kg zwaarder is dan zijn benzinebroertje met 4WD en automaat. Daar merk je gelukkig weinig van in bochten, waar de RAV4 prettig en vertrouwd doorheen stuurt. De onderstelafstemming is duidelijk gericht op comfort, wat ‘m een fijne reiswagen maakt. Voor de vakanties kan een trekgewicht van 1.650 kg goed van pas komen, houd er wel rekening mee dat deze waarde halveert als je kiest voor de 2WD-versie.

Betalen

Het gemiddelde benzineverbruik van de RAV4 Hybrid is met 1 op 13,5 bijna dieselwaardig. Zeker voor een vierwielaangedreven SUV met automaat en bijna 200 pk is dat een uiterst nette score. De tweewielaangedreven RAV4 Hybrid First Edition staat vanaf 37.595 euro in de prijslijsten, met standaard LED-koplampen, 17 inch wielen, keyless start & go, elektrische achterklep en een uitgebreid pakket van veiligheids- en assistentiesystemen zoals adaptieve cruise control, lane departure warning en verkeersbordherkenning. Met de nodige extra luxe en AWD (2.000 euro extra) komt onze testauto in de ‘Executive Business’-uitvoering uit op 47.585 euro. Dat lijkt veel geld, maar vergelijkbare concurrenten zijn (veelal door de hogere CO2-uitstoot) duizenden euro’s duurder. De bijtelling van de RAV4 Hybrid is 25 procent.

De hybride aandrijflijn is soepel, stil, vlot en relatief zuinig.

Samenvatting en conclusie

De hybride-aandrijflijn van de RAV4 is soepel en stil waar dat kan en vlot en krachtig wanneer het moet. Het interieur is ruim en degelijk gebouwd, maar de uitvoering zou nog wat verfijnder mogen zijn. Qua zuinigheid, trekkracht en uitstraling biedt de RAV4 Hybrid de (schone) geneugten van de ideale SUV.

De facelift van de Toyota RAV4 heeft met de Hybrid aangenaam nieuws aan boord en blijkt een aantrekkelijk geprijsd alternatief. Als je kiest voor de hier geteste topversie met vierwielaandrijving en een hoog trekgewicht, dan krijg je wel een erg schoon (en compleet) totaalpakket.