Highlights

  • eerste SUV ooit van Jaguar

  • minimaal 180 pk

  • vanaf 53.750 euro 

De eerste SUV van Jaguar is een feit. Het merk betreedt het onverharde grondgebied van zustermerk Land Rover met de F-Pace. Kan een SUV de merkwaarden van Jaguar vertegenwoordigen? Sportieve SUV’s zijn niet nieuw, maar het is niet makkelijk om dat concept goed uit te voeren. Is het Jaguar gelukt?

Er is ongetwijfeld nog een handjevol Jaguar-liefhebbers dat de komst van de F-Pace met lede ogen aanziet. Jammer dan. Want feit is, en dat weten zij ook, dat een SUV er vandaag de dag gewoon bij hoort. Ooit was er consternatie omdat het merk dieselmotoren ging leveren in zijn edele modellen. Dat kon toch echt niet? Het tegendeel is inmiddels bewezen en nu is er een SUV. Heilige huisjes bestaan niet meer, maar is dat erg?

Bekijken

Het formaat van de Jaguar F-Pace helpt natuurlijk mee, maar wát een bekijks trekt deze auto. Er zijn tijdens de testweek heel wat nekken gedraaid en verdraaid, om maar een blik te kunnen werpen op de wulpse lijnen van de F-Pace. De Jaguar-SUV heeft een dynamische en herkenbare uitstraling, de achterlichten lijken zelfs rechtstreeks van de F-Type te komen. Als dat geen statement is…?

Om de uitstraling verder op te krikken, mocht je dat nodig vinden, dan kun je de F-Pace bestellen met 22 inch wielen - zoals op de testauto. De bandenboer zal je met open armen ontvangen als je een setje nieuw rubber nodig hebt.  

Het interieur is net zo indrukwekkend als de buitenkant. Een prachtige combinatie van kleuren en materialen zorgt voor een eigentijdse uitstraling. Je krijgt, zelfs als je de mooie extra’s van de testauto even wegdenkt, het gevoel in iets speciaals te rijden. Dat het interieur knarst en kraakt bij slecht wegdek ben ik geneigd voor lief te nemen, maar hoort natuurlijk niet in een auto van dit kaliber.

Achterin biedt de F-Pace voldoende ruimte.

Zitten

De met fraai leder beklede stoelen in de F-Pace zijn zoals je die in een SUV verwacht: groot, breed en stevig. Voor een sportief getinte auto missen de zetels wel wat steun, zowel in de onderrug als aan de zijkant. De achterbank is eveneens stevig en biedt personen tot een lengte van zo’n 1,95 meter voldoende ruimte. Ondanks het panoramadak, dat een aantal centimeters opeist, is de hoofdruimte in de F-Pace overal goed. Het heeft zo z’n voordelen, een praktische SUV. Dat zie je ook achterin, de F-Pace zet met een kofferbakinhoud van 650 liter zelfs Jaguars topmodel XJ in de schaduw. En mocht je nog meer ruimte wensen, dan kun je de (loeizware) leuningdelen van de bank omlaag klappen met hendels.

Bedienen

Aanraakscherm of draaiknop? Voor allebei is wat te zeggen, Jaguar kiest voor de eerste optie. Het multimediasysteem in de F-Pace laat zich op die manier vlot bedienen, is overzichtelijk en heeft een mooie lay-out. Prettig is ook dat er een startscherm is waarop de vier belangrijkste functies worden weergegeven. Je kunt dit beginscherm bovendien naar eigen wens indelen. Omdat bediening via een beeldscherm niet voor alle functies handig is, heeft Jaguar een hele set fysieke knoppen gemonteerd. ‘Engelse logica’ is daarbij niet van toepassing, de F-Pace laat zich eenvoudig bedienen. 

Rijden

Bij dit onderdeel komt het erop aan. Hier moet de Jaguar in de F-Pace naar boven komen. De feiten spreken niet in het voordeel, de SUV weegt 1.900 kg en is 1,65 meter hoog. Maar de F-Pace heeft er schijt aan, met zijn 22 inch wielen tart hij natuurkundige wetten. Je kunt met deze auto schofterige bochtsnelheden bereiken, zonder dat hij daarbij ver overhelt. Je moet de F-Pace wel een beetje aansporen met sportief stuurgedrag, maar hij zal je enthousiasme belonen met een stevige portie dynamiek. De besturing is vrij licht, consistent en niet té precies: Jaguar heeft goed begrepen dat de F-Pace geen sportauto is. Met de rijstandenschakelaar kun je de diverse karakteristieken nog iets scherper zetten, maar veel verschil maakt het niet.

De imposante grille van de Jaguar F-Pace maakt indruk.

Je moet de F-Pace een beetje aansporen met sportief stuurgedrag, maar hij zal je enthousiasme belonen met een stevige portie dynamiek. 

Hoewel de 22 inch banden voor fantastisch veel grip zorgen, zijn ze een maatje te groot (en dus te ‘plat’) om voldoende comfort te bieden. De harde demping helpt ook niet, waardoor je elke kleine onregelmatigheid in de weg voelt. Kiezen voor 20 inch wielen met dikkere banden levert waarschijnlijk een betere balans op tussen comfort en sportiviteit.

Onder de motorkap van de testauto ligt de krachtigste dieselmotor die je kunt krijgen in de F-Pace, de 300 pk sterke 3.0D. Uiteraard is 300 pk meer dan genoeg, iets dat je vooral merkt bij tussenacceleraties, waarbij de dieselmotor gretig doorpakt en een sportief geluidje laat horen. Ook hier geldt dat je de auto een beetje moet aansporen, in dit geval door het gas iets dieper in te trappen. De F-Pace loopt niet direct met zijn power te koop. Het testverbruik is met 8,7 l/100 km (1 op 11,4) keurig, als je het formaat en vermogen in acht neemt. Mocht dit allemaal toch een beetje teveel van het goede zijn, er is er ook een 180 pk sterke 2.0 viercilinder dieselmotor. De achttraps automaat schakelt de eerste twee versnellingen wat onhandig, waardoor soepel wegrijden en schokvrij langzame bochten nemen niet vanzelfsprekend is. Verder verlopen de overgangen snel en soepel, ook als je zelf schakelt met de hendels achter het stuur.

Betalen

De Jaguar F-Pace heeft een vanafprijs van 53.750 euro, de geteste uitvoering kost bijna het dubbele. Niet alleen in Duitsland weten ze hoe je een optielijst samenstelt… Uit dat land komen niet geheel toevallig ook de belangrijkste concurrenten van de F-Pace, waaronder de BMW X3, Mercedes-Benz GLC (Coupé)en Porsche Macan. De prijzen liggen op of iets onder het niveau van die modellen, al bieden sommige merken minder krachtige en dus goedkopere versies aan.

De 22 inch wielen zijn prachtig, maar je levert wel wat comfort in.

Samenvatting en conclusie

De Jaguar F-Pace ziet eruit als een Jaguar en trekt veel bekijks. De rij-eigenschappen zijn bovengemiddeld dynamisch, zonder dat de F-Pace meteen overdreven sportief is. Met als kanttekening dat 22 inch wielen niet de beste keuze zijn, omdat die de harde demping benadrukken. Het prachtige interieur met goedwerkend infotainmentsysteem scoort punten, net als de ruimte voor passagiers en bagage. De vanafprijs is vrij hoog omdat Jaguar alleen krachtige motoren aanbiedt, maar als je concurrerende modellen van gelijke power en uitrusting voorziet dan blijkt de F-Pace ineens een goede aanbieding.

De F-Pace is de eerste SUV van Jaguar. Deze auto heeft de kwaliteiten om het laatste overgebleven groepje mopperende merkliefhebbers te overtuigen. Eigenlijk is het zelfs een logische match: luxe, sportiviteit en een dynamisch design kunnen prima in een SUV verenigd worden. Het is niet makkelijk, maar Jaguar heeft het geflikt. Het merk bewijst met de F-Pace het tegendeel van alle vooroordelen.