Highlights

  • weegt slechts 880 kg

  • nieuwe driecilindermotor

  • veel actieve veiligheid

De Suzuki Baleno is een nieuwe auto met een oude naam. Zo’n 20 jaar geleden verkocht Suzuki de Baleno in Nederland succesvol als driedeurs hatchback, vierdeurs sedan en vierdeurs stationcar. De kakelverse Baleno wordt uitsluitend als vijfdeurs hatchback gebouwd. Daarmee heeft Suzuki naast de welbekende Swift nu een tweede auto in het compacte segment.

Is dat geen interne concurrentie, oftewel kannibalisme? Nauwelijks, want de Suzuki Swift en Baleno zijn twee totaal verschillende auto’s. Suzuki richt zich met de sportief uitziende Swift vooral op een jonge doelgroep, de ruime Baleno bedient meer praktisch ingestelde consumenten.

Bekijken

De test begint met een persoonlijke noot. Tijdens het ophalen van de auto krijg ik bij aanblik van het Baleno-front een flashback van een van de mooiste Suzuki’s ooit, de kortstondig verkochte Kizashi. Overbodig te melden dat ik dit bedoel als een compliment voor de ontwerper. Daarmee is het spannendste over het design genoemd, het uiterlijk van de Baleno is vooral behoudend vormgegeven. Als meest luxueuze High Executive staat de Baleno op 16 inch lichtmetalen wielen en worden chromen accenten gemonteerd – best chic.

Het dashboard is op vertrouwde wijze voorspelbaar en dat betekent dat alle knoppen zich bevinden waar je ze verwacht. De toegepaste materialen zijn keurig, evenals de bouwkwaliteit. Het interieur voelt solide aan en wordt in de twee meest luxueuze uitrustingsniveaus voorzien van leuke chromen accenten.

De kofferbak is ruim en praktisch, door de in hoogte verstelbare laadvloer.

Zitten

De Baleno is ontwikkeld voor automobilisten in opkomende economieën zoals India. Niet zelden vervoert een auto daar meer dan vier personen, ongeacht het formaat. Geenszins verwonderlijk dat de Baleno daarom een flinke interieurruimte biedt. Vier passagiers hebben beenruimte in overvloed maar achterpassagiers met een lengte vanaf 1,85 meter stoten hun hoofd tegen het dak – mensen in West-Europa zijn gemiddeld genomen nu eenmaal groter.

Suzuki heeft de Baleno voorzien van een dubbele kofferbakbodem, die in de hoogste stand een vlakke laadvloer creëert met eventueel neergeklapte achterbankdelen. Wie zijn bagage over de behoorlijke laaddrempel tilt, wordt getrakteerd op een bagageruimte van 355 liter. Een behoorlijke inhoud, die vergroot kan worden naar 756 liter.

Bedienen

Als High Executive is de Baleno voorzien een 7 inch groot multimediasysteem. Deze functioneert niet altijd even intuïtief en snel, maar de routekaarten zijn nauwkeurig en de audio is via het stuurwiel regelbaar. Wie kiest voor de basisversie (Comfort) moet zelf een audio-installatie regelen, vanaf de middelste Exclusive-uitvoering is er een geïntegreerde radio met cd-speler en mp3-speler plus stuurwielbediening aanwezig.

Een alleraardigste gimmick is de boordcomputer. In High Executive-trim geeft deze niet alleen het brandstofverbruik weer, maar laat 'ie tevens G-krachten en informatie over koppel- en vermogensafgifte zien.

De luxe High Executive-uitvoering is uitgerust met 16 inch lichtmetalen wielen.

Met een kentekengewicht van slechts 880 kilogram behoort de Suzuki Baleno tot de lichtgewichten op autogebied. 

Rijden

Met een kentekengewicht van slechts 880 kilogram behoort de Suzuki Baleno tot de lichtgewichten op autogebied. Met het slanke karretje weet de gloednieuwe, 112 pk sterke 1,0 liter turbomotor uitstekend raad. Het gaat ver om de Baleno met Boosterjet-motor snel te noemen, maar vlot is ‘ie absoluut. Het bekende fenomeen van een driecilindermotor die niet altijd lekker oppakt en een turbo die op gang moet komen is bij de Baleno niet aan de orde. Deze driepitter blinkt uit in gretigheid. Ook het feit dat de vijf verzetten van versnellingsbak mooi op elkaar aansluiten draagt bij aan continu rijplezier. 

Een klein nadeel van de transmissie betreft de koppeling. Die geeft weinig gevoel, waardoor het me de eerste keren niet lukt vloeiend weg te rijden en schakelen. Met 170 Nm koppel tussen 2.000 en 3.500 tpm heeft de benzinemotor altijd power en stoomt de Japanner door naar een dikke 200 km/u op de snelheidsmeter. Daarbij moet aangetekend worden dat de Baleno door zijn lage gewicht wat meer hinder van zijwind ondervindt en vooral op hogere snelheden met lichte stuurbewegingen gecorrigeerd moet worden.

Het onderstel is comfortabel en soepel, waarmee Suzuki het verschil met de Swift nog maar eens benadrukt. Het lage gewicht heeft als voordeel dat de Baleno zeer wendbaar is. Hij stuurt licht, direct en een beetje gevoelloos, je loodst de Baleno probleemloos door het stadsverkeer. Ook op een bochtig traject beleef je onverwachts plezier door het lage gewicht, zeker in combinatie met het heerlijke turboblokje. Dat klinkt overigens, net als banden- en windgeruis, net iets te nadrukkelijk door in het interieur. Prijzenswaardig zijn de veiligheidssystemen die op een Baleno mogelijk zijn; een prima werkende adaptieve cruise control met botswaarschuwing is geen vanzelfsprekendheid in deze klasse.

De 1.0 Boosterjet is met een testverbruik van 1 op 18,1 zuinig.

Betalen

Vanaf 14.999 euro staat een Baleno voor de deur voorzien van een 90 pk sterke, atmosferische 1,2 liter viercilinder, airconditioning en elektrisch bedienbare portierruiten. Investeer 1.200 euro meer in een Exclusive en de Baleno heeft lichtmetalen wielen, xenonverlichting (!), elektrisch bedienbare spiegels, Bluetooth, audio en stoelverwarming. De geteste High Executive-uitvoering voorziet bovendien in keyless go, adaptieve cruise control, botswaarschuwing, automatische klimaatregeling en een achteruitrijcamera. De geteste 1,0 liter Boosterjet is alleen leverbaar in het duurste uitrustingsniveau, voor 19.699 euro. Dan heb je meteen een motor met een zeer bescheiden brandstofconsumptie: zonder moeite noteer ik een testverbruik van 1 op 18,1. Bovendien heeft de Baleno weinig spek op de botten en dus een gunstige motorrijtuigenbelasting.

Samenvatting en conclusie

De Suzuki Baleno munt uit in maximale binnenruimte bij minimaal gewicht. De Suzuki Baleno beschikt als 1.0 Boosterjet over een flinke portie vermogen, is spaarzaam met brandstof, rijdt comfortabel en biedt veel gebruiksgemak. De standaarduitrusting is bovendien uitstekend, waarbij vooral een aantal veiligheidsfeatures opvalt. 

Het is een interessante nieuwkomer, die nieuwe Suzuki Baleno. Wie een compacte auto zoekt en waarde hecht aan praktische bruikbaarheid, veel standaardvoorzieningen en rijcomfort heeft aan de Suzuki Baleno een prima metgezel. Er zijn misschien flitsender uitziende concurrenten maar het lage verbruik, de krachtige Boosterjet-motor en het vergevingsgezinde onderstel zullen Baleno-rijders ongetwijfeld tot tevreden Suzuki-klanten maken.

Het bovenaan dit artikel vermelde crashtestresultaat van drie sterren geldt voor het model Baleno in het algemeen. Als de auto voorzien is van een veiligheidspakket, zoals de geteste High Executive-uitvoering, dan geldt er een score van vier sterren.