Koplampen en grille lopen naadloos in elkaar over bij de Volkswagen Tiguan.

Highlights

  • groter maar lager

  • trekgewicht tot 2.500 kg

  • ook als Connected Series

Maar liefst dertig innovaties zitten er op en aan de nieuwe Tiguan, zo claimt Volkswagen. Maar misschien nog wel de belangrijkste ‘innovatie’ is dat de Tiguan veel minder een terreinauto is dan voorheen, en meer dan ooit een familieauto. Deze test mag aantonen of dat een slimme zet is.

Volkswagen heeft goede zaken gedaan met de vorige Tiguan. Wist je dat er sinds 2007 meer dan 2,8 miljoen stuks van zijn gebouwd? Nee, ik ook niet. Volkswagen was zeker niet het eerste merk met een compacte SUV, maar wel een van de meest succesvolle. De nieuwe Tiguan trekt straks de wijde wereld over, met productie in Duitsland, Mexico, Rusland en China. Een verlengde variant met zeven zitplaatsen is al in de maak. Eerst maar eens proeven van de Tiguan zoals hij er nu staat.

Bekijken

Kan niet missen: de Tiguan is een Volkswagen van de jongste garnituur, met die strenge voorzijde waarin koplampen en grille naadloos in elkaar over lijken te lopen. Het is een vrij massieve auto waardoor de optionele 19-inchwielen van het testexemplaar niet eens zo enorm lijken (maar het wel zijn). Wat nog het meest opvalt is dat de Tiguan uit een ander vaatje tapt dan zijn voorganger deed. Dat was echt duidelijk een SUV van zijn tijd, dus relatief hoog op de wielen om terreinvaardigheid uit te stralen. Die pretenties laat de nieuwe Tiguan duidelijk varen. Het is nu meer een hoge hatchback, een cross-over - zoals het jargon voorschrijft.

Het dashboard oogt vertrouwd en doet sterk denken aan dat van de Golf. Afwerking en materiaalgebruik staan dan ook op gelijkwaardig hoog niveau. De Tiguan onderscheidt zich met een iets speelsere (maar even hoekige) vormgeving en een ronde draaiknop op de middentunnel voor de verschillende off-road rijstanden.

Zoals in elke Volkswagen zit je ook in de Tiguan zeer goed.

Zitten

In vergelijking met zijn voorganger is de Tiguan een stukje lager geworden, maar de zitpositie is nog altijd prettig hoog zonder dat je het gevoel hebt in de auto te moeten klimmen. Zoals we van VW mogen verwachten is de zitpositie achter het stuur prima; de ruime verstelmogelijkheden van stoel en stuur doen de rest. Ook het overzicht rondom is goed. De zogenaamde ‘Top Comfort’-stoelen zitten goed, maar zijn voor sommige mensen misschien een beetje te vlak en te hard.

Dat geldt trouwens ook voor de achterbank. Daar is wel lekker veel ruimte te vinden, ook als je de verschuifbare achterbank niet helemaal naar achteren zet. Die laadruimte is royaal en varieert (met de achterbank omhoog) van 615 tot (met neergeklapte achterbank) maximaal 1.655 liter.

Bedienen

Voordeel van een Volkswagen is de intuïtieve bediening. ‘Nadeel’ van deze dik uitgeruste Tiguan is dat er wel erg veel te bedienen valt. Heel fraai is het instrumentenpaneel dat niet uit fysieke klokken, maar uit een monitor bestaat. Je ziet nog steeds een analoge snelheidsmeter en toerenteller (met vloeiend bewegende naalden!) maar het is een projectie op een scherm. Daarbinnen kun je allemaal extra weergaves toevoegen, zoals de navigatiekaart. Dat menu zit echter zo vol met opties dat het soms te overweldigend is om tijdens het rijden te selecteren.

Rijden

Deze uitvoering met z’n 180 pk sterke tweeliter turbomotor is de snelste Tiguan van de reeks. De automaat en vierwielaandrijving zijn meteen standaard. In de basis is de 2.0 TSI benzinemnotor verwant aan de motor die bijvoorbeeld in de Golf GTI ligt, maar in de Tiguan is het meer een werkpaard dan een renpaard. Dat vertaalt zich in een motor die haast als een diesel te werk gaat: je bouwt zelfs met weinig gas heel mooi tempo op, waarbij de zeventraps DSG-automaat de toerenteller ergens tussen de 1500 en 2000 tpm laat dansen. Uiteraard kun je de Tiguan ook flink op zijn donder geven, maar de krachtsexplosies die je dan voelt maken het rijplezier niet groter. Die 2.0 TSI rijdt vooral lekker op regulier tempo, in de wetenschap dat je altijd een goede vermogensreserve achter de hand hebt. Het testverbruik is met 7,7 l/100 km slechts een paar tienden meer dan de fabrieksopgave.

De nieuwe Tiguan is meer een hoge hatchback dan een SUV.

De Tiguan is een vrij massieve auto waardoor de optionele 19-inchwielen van het testexemplaar niet eens zo enorm lijken (maar het wel zijn).

De besturing is bijna Amerikaans licht, de 7-traps DSG-automaat neemt je de rest uit handen; er zitten wel flippertjes achter het stuur om zelf te schakelen, maar waarom zou je? Kiezen voor de grote 19-inchwielen gaat in combinatie met een sportonderstel. Daar wordt de Tiguan gelukkig geen stuiterbak van, al merk je de kortere veerwegen wel degelijk. Met een gewicht van 1.800 kilogram is de Tiguan vrij zwaar en dat ontgaat je niet bij het rijden.

Betalen

Dit exemplaar is de topuitvoering, voorzien van de nodige extra’s en optiepakketten waardoor de totaalprijs op 51.000 euro komt. De vraag is alleen of je die tweeliter TSI wel nodig hebt, als het sowieso geen diesel wordt, en of je prijs stelt op de vierwielaandrijving. Als het om de caravan gaat, dan mag ook de instapversie (1.4 TSI met 125 pk) al 1.600 kg trekken, tegenover een forse 2.500 kg (!) voor deze 2.0 TSI.

Bij het hoogste uitrustingsniveau Highline is navigatie een optie. Misschien is het daarom een slimmer idee om naar de Tiguan Connected Series te vragen. Die zit voor zijn prijs (vanaf 31.590 euro) ook prima in z’n spullen en heeft standaard navigatie. Je kunt dan alleen geen vierwielaandrijving of de geteste tweeliter turbo bestellen.

Fraaie toeters en bellen.

Samenvatting en conclusie

De Tiguan is een Volkswagen zoals we die graag zien en kennen. Je voelt je de koning te rijk in een ruim interieur met een mooie afwerking en een fijne zit. De motor heeft bovendien een comfortabele vermogensreserve, terwijl de automaat voor een vloeiende rijervaring zorgt. De testauto is voorzien van een hoop fraaie toeters en bellen, waarvoor je uiteraard wel even in de buidel moet tasten.

Is de metamorfose van SUV naar cross-over geslaagd? Eerlijk gezegd zou ik niet weten wat er aan deze Tiguan nog ontbreekt. Ik denk dat 99 procent van de kopers deze auto kiest om compleet andere redenen dan die eventuele terreinvaardigheid. Wat het aanschafmotief ook is, de Tiguan klopt aan alle kanten.