Highlights

  • vervangt SLK 55 AMG

  • geen V8 maar V6 bi-turbo

  • 9G-Tronic sportautomaat

Roep ‘AMG’ en iedere autokenner denkt aan motorgeluid. Aan puur, moddervet motorgeluid. Neem die 55 AMG’s met hun bulderende V8 en gierende compressor. Of de hamerende, NASCAR-achtig klinkende atmosferische 6,2-liter V8 uit de 63 AMG’s. Die tijden zijn voorbij. Geen achtpitters met gigantische cilinderinhouden meer, maar compacte V8’ met dubbele turbo’s. En dan presteert Mercedes-Benz het om in zijn AMG-versie van de SLC zelfs een V6 bi-turbo te lepelen.

De SLC is een opgefriste SLK, die sinds het nieuwe naamgevingsprincipe van de Stuttgarters als SLC door het leven gaat. En dan komt zo’n dubbelgeblazen zespitter in de opvolger van de SLK 55 AMG, nota bene het AMG-model dat bekend staat als een van de bruutst klinkende AMG’s ooit. Daar komt bij dat de SLC 43 niet eens een ‘echte’ AMG worden genoemd, omdat de motor niet met de hand wordt gebouwd door één persoon. Mensenkinderen, komt dat wel goed met die Mercedes-AMG SLC 43? Het antwoord verklap ik alvast: jazeker!

Bekijken

Naast motorgeluid heeft een Mercedes-AMG nóg een herkenningspunt: uiterlijk vertoon. De Mercedes-AMG SLC 43 is hierop geen uitzondering, met z’n geprononceerde voorbumper, 18 inch lichtmetalen wielen met AMG-opschriften, extreme uitlaatmonden en ‘bi-turbo’-opschriften op de flanken. En uiteraard ‘AMG’ en ‘SLC  43’ op het kofferdeksel. Een gebalde vuist, die uitstraling geeft aan de compacte AMG-roadster.

Rode stiksels en gordels zijn de meest opvallende AMG-elementen in het interieur.

Binnenin zijn er aanmerkelijk minder AMG-details – rode stiknaden en gordels zijn het opvallendst. In de toerenteller staat het AMG-logo en op de vloermatten ontdek ik AMG-stiksels. Verder niets aan AMG-opschriften, zelfs niet op het stuurwiel. Alleen wie het AMG Handling Package à 3.388 euro aankruist, krijgt een AMG-logo op z’n performance-stuur. Overigens is het bij een Mercedes-Benz overbodig te schrijven dat het interieur snaarstrak en van magnifieke materialen wordt gebouwd. Aluminium(look), leder en hoogwaardig kunststof – de mensen van Mercedes-Benz hebben ‘premium’ zowat uitgevonden.

Zitten

De SLC is een rasechte tweezits roadster. Beide inzittenden nemen plaats op fantastische sportzetels en Mercedes-Benz maakt open rijden te allen tijde comfortabel. Op de optielijst prijken onder andere stoelverwarming, Airscarf (warme luchtstromen rond je nek) en wegklapbare windschotjes.

In het passagierscompartiment vinden smartphones, sleutels en andere spulletjes een plaats in de middenconsole, deurvakken of opbergtas tussen de voorstoelen. Als coupé heeft de SLC een 335 liter metend bagageruim, maar met neergeklapt variodak moeten op bagagegebied keuzes worden gemaakt. Onder de bagageruimteafscheiding blijft 225 liter bagageruimte over, eventueel kunnen achter de voorstoelen kleine tassen staan

Bedienen

Net als bouwkwaliteit en materiaalgebruik behoort ook ergonomie tot een kernwaarde van Mercedes-Benz. Het enige dat een gewenningsperiode vraagt, vormt het (optionele) Comand-multimediasysteem. De menustructuur van met name de navigatiemodule is niet helemaal intuïtief, waardoor je aanvankelijk worstelt met het invoeren van een bestemming. Een aanrader is het Harman Kardon Logic7-soundsyteem, dat een prachtig geluid geeft.    

Het stalen klapdak is een van de attracties van de Mercedes-AMG SLC 43.

Wat geven ze een motorblok toch steeds weer succesvolle muzieklessen bij AMG.

Rijden

Vijf rijstanden heeft de Mercedes-AMG SLC 43: Individual, Eco, Comfort, Sport en Sport+. Standaard zijn besturing en motor/transmissie instelbaar in Sport en Comfort, maar wie opteert voor het AMG Ride Control-sportonderstel maakt tevens het onderstel adaptief. Echte stuurmannen/vrouwen kiezen daarenboven het AMG Handling Package, waarmee een sperdifferentieel op de achteras wordt geschroefd. In Eco rijdt de SLC 43 AMG met maximale efficiëntie, net als Comfort een uitgelezen rijmodus voor het betere cruisewerk. De negentraps automaat schakelt vlekkeloos naar hogere versnellingen en van agressiviteit is zowel op power- als geluidsgebied geen sprake. De SLC 43 AMG is dan zowaar comfortabel te noemen – het blijft tenslotte een Mercedes-Benz.

Met ingeschakelde Sport-rijmodus schakelt diezelfde transmissie met tussengas en kortere schakeltijden, terwijl de besturing verscherpt, de gasrespons toeneemt en de V6 Biturbo zich hoorbaar manifesteert. In Sport+ gaan alle registers los, wordt de besturing uiterst communicatief en taal je geen seconde naar de verdwenen V8. De uitlaatkleppen gaan wagenwijd open en de V6 schreeuwt het uit, aangevuld door magistrale uitlaatklappen bij terugschakelen. Langs de boulevard trekken dan alleen nog Ferrari’s en Lamborghini’s meer aandacht. Wat geven ze een motorblok toch steeds weer succesvolle muzieklessen bij AMG.

De 9G-Tronic automaat kan ook in de handmatige modus worden gezet.

Overigens kan de 9G-Tronic in manuele modus worden gezet, waarbij de SLC 43 daadwerkelijk de toerenbegrenzer inbeukt. Met de schakelflippers reageert de automaat razendsnel op je commando’s, waardoor het gevoel van absolute controle ontstaat. Met 367 pk en 520 Nm bulkt de SLC 43 AMG van vermogen, hetgeen tussenacceleraties een heerlijkheid maken en de SLC met niet-aflatende powerexplosie richting de begrensde topsnelheid van 250 km/u doen racen. De wegligging blijft op die snelheid rotsvast. In bochten imponeert het (standaard) onderstel van de SLC vanwege het enorme vertrouwen dat de techniek geeft.

Betalen

Vanaf 75.995 euro staat een Mercedes-AMG SLC 43 klaar. Dat een aantal kruisjes in de optielijst de prijs tot de krappe ton van de testauto doen opdrijven behoeft geen uitleg. Maak je het qua gasgeven niet al te bont dan scoort de SLC 43 AMG zomaar de magische 1 op 10. Het testverbruik resulteerde uiteindelijk in 1 op 8,1 en da’s gezien het uitdagende karakter van de roadster een alleszins redelijke waarde. 

Samenvatting en conclusie

Mercedes-Benz heeft met de SLC 43 AMG een grandioze rij-machine ontwikkeld. De V6 bi-turbo maakt de SLC tot een acceleratiebeul en topmuzikant. Besturing, transmissie en onderstel zijn hierop ingespeeld, zonder het Mercedes-Benz-comfortgevoel uit het oog te verliezen. Simpelweg even de Eco of Comfort-stand selecteren als je rustig aan wilt doen. De twee sportstanden maken de SLC 43 AMG messcherp.

De combinatie van het stalen klapdak en verschillende rijmodi vervolmaken de SLC 43 AMG simpelweg tot een roadster en coupé met velerlei gezichten. Relaxed in de Eco-stand naar Zuid-Frankrijk reizen om aldaar in Sport+ (en uiteraard dakloos) de bergweggetjes aan te vallen – wát een geweldenaar.