Highlights

  • nieuwe neus en turbo's

  • 500 euro goedkoper

  • ook leverbaar met 4wd

De Suzuki SX-4 S-Cross gaat nu zo’n 3 jaar mee. De verkoopcijfers zijn prima, maar het segment van de compacte SUV’s gaat ‘viraal’. De vernieuwde S-Cross komt dan ook geen moment te vroeg. Suzuki voorziet de nieuweling van een spraakmakende neuspartij, waarachter twee gloednieuwe turbomotoren gekozen kunnen worden. Bovendien zijn het infotainmentsysteem en de uitrustingsniveaus op de schop gegaan, waardoor de auto er weer een tijdje tegenaan moet kunnen. We gaan het beleven!

Het leuke van Suzuki is dat het merk precies weet wat de doelgroep is. Geen onnodig hip gedoe, maar een product dat past bij de doorgaans particuliere klant. En nee, dat is geen 25-jarige jongeheer of –dame op een skateboard, maar een praktisch ingestelde man/vrouw van middelbare leeftijd. Om toch de smaken en behoeften van verschillende doelgroepen bijeen te brengen, heeft Suzuki de S-Cross een uitgesproken nieuwe neus gegeven.

Bekijken

De wijzigingen die Suzuki heeft aangebracht springen zó in het oog dat ze eigenlijk geen toelichting behoeven. Toch maar wel? Komt ‘ie! De nieuwe grille is niet alleen hoger geworden en meer rechtop geplaatst, ook is ‘ie verchroomd. Hij wordt vanaf de Exclusive-uitvoering geflankeerd door nieuwe led-koplampen met donkere inleg. Ook de achterlichten gaan met hun tijd mee en zijn van dezelfde techniek voorzien.

Het 7 inch grote aanraakscherm werkt eenvoudig, intuïtief en snel.

Vanbinnen valt met name het 7 inch grote touchscreen op. Dit is standaard vanaf de Exclusive en op de High Executive standaard voorzien van navigatie. Suzuki gebruikt prima uitziende kunststoffen voor het dashboard en delen ervan zijn zelfs uitgevoerd in ‘soft-touch’. Diverse glanzend zwarte accenten en aluminium sierstrips maken dat het interieur bijdetijds en fris aandoet.

Zitten

De instap is aangenaam hoog. Je glijdt zó in je stoel en kunt het stuurwiel vervolgens uitgebreid verstellen. Ook axiaal en over een behoorlijke afstand, helemaal goed. Achterpassagiers hebben een aangename hoeveelheid beenruimte, de hoofdruimte is iets minder. Zonder panoramadak gaat het net, met het panoramadak van de High Executive schiet de ruimte tekort.

De bagageruimte is met 430 liter vergelijkbaar met die van zijn concurrenten. Onder de afdekplaat bevindt zich nog een riant opbergvak en bij neergeklapte, tweedelige achterbank biedt de S-Cross een nagenoeg vlakke laadvloer.

Bedienen

Bij de bediening van de S-Cross is het eenvoud troef. Er zijn maar weinig knopjes en de functies ervan spreken voor zich. Het enige smetje is de bediening van de boordcomputer: via een ‘stokje’ rechts onderaan de tellers.

Het 7 inch grote aanraakscherm werkt eenvoudig, intuïtief en snel. Navigatiebestemmingen tik je snel in en worden goed uitgevoerd. Bijzonder: het audiovolume bedien je met aanraakgevoelige knoppen, dat is even wennen.

De achterlichten van de Suzuki SX4 S-Cross zijn voorzien van led-techniek.

De driecilindermotor weet zijn gedownsizede cilinderaantal goed te verbergen.

Rijden

In technisch opzicht zijn de twee nieuwe benzinemotoren het interessantst. Het grootste deel van de verkopen zal voor rekening van de turbogeblazen 1,0 liter driecilinder met 112 pk komen, vandaar dat ik met deze motorvariant op pad ga. Ter vergelijking rijd ik ook een rondje met de 140 pk sterke 1,4-liter viercilinder, eveneens met turbo.

De driecilinder weet zijn gedownsizede cilinderaantal goed te verbergen. Het blok draait te allen tijde soepel en pas beneden de 1.500 tpm merk je enigszins dat er een cilinder 'ontbreekt'. Bij hogere toerentallen krijg je het typische ‘halve Porsche’-geluid, dat driecilinders kenmerkt. Best leuk, al is er in de praktijk geen reden om zoveel toeren te maken. De 1.0 ontpopt zich namelijk als een stil, soepel en krachtig blok. Dankzij het leeggewicht van slechts 1.065 kilo kom je prima mee met de verkeersstroom.

Bij het wegrijden moet je even spelen met de wat gevoelloze pedalen, maar daarna rijd je soepel weg. De vijfversnellingsbak schakelt goed, al klikt de zesbak van de 1.4-motor aanmerkelijk strakker en sportiever door z’n schakelpatroon. Dat geldt overigens voor de hele auto. Met uitzondering van de besturing rijdt de 1.4 nét een tandje strakker en zet 'ie (0-100 in 9,5 seconden, top van 200 km/u) aansprekende prestaties neer. De 1.0 legt de standaardsprint af in 11 seconden en haalt alsnog 180 km/u. Daar kun je mee thuiskomen, en rap ook. Over het verbruik valt nog niet veel te zeggen, al is de afgelezen 1 op 19,5 tijdens een wat rustigere testrit veelbelovend.

Daarbij hoef je overigens niet veel te schakelen, want dankzij het ook onderin krachtige blok kan je vaak in de vijfde versnelling blijven rijden. Daardoor is ook de adaptieve cruise control (!) van de High Executive-uitvoering daadwerkelijk prettig te gebruiken. Het systeem reageert vloeiend en hij versnelt alweer met een tik tegen de richtingaanwijzer als je van rijstrook gaat wisselen. Ook slim: de snelheidsregelaar blijft actief als je van verzet wisselt.

Dankzij de soepele vering en demping is de S-Cross de comfortabele keuze in z'n klasse. Hier staat een iets eerder gripverlies en overhellen in bochten tegenover. De besturing past daarbij met zijn lichte en gevoelloze, maar wel behoorlijk directe werking.

Standaard op de High Executive: een panoramadak.

Betalen

Koopjesjagers opgelet! De Suzuki S-Cross is namelijk 500 euro voordeliger geworden. Ten opzichte van de laatste prijslijst, waarin alleen de luxe Exclusive-uitvoering was opgenomen, scheelt het zelfs 2.800 euro. De nieuwe prijslijst start bij 20.999 euro. Voor dat bedrag krijg je de 1.0 Comfort, die al allerminst kaal is uitgevoerd. Zaken als airco, cruise control en radio met Bluetooth zitten er dan al op.

Een trede hoger op de ladder (23.499 euro) vind je de Exclusive die onder meer climate control, led-koplampen, 17 inch wielen, stoelverwarming, een achteruitrijcamera en sleutelloos openen en starten biedt. Topmodel High Executive (vanaf 25.999 euro) brengt zaken als adaptieve cruise control, parkeersensoren rondom en het zeer wijd openende panoramadak. Een automaat is er ook: de meerprijs bedraagt in alle gevallen 2.000 euro. Een versie met AllGrip vierwielaandrijving is er vanaf 30.499 euro.

Samenvatting en conclusie

De Suzuki S-Cross is het comfortabele alternatief in z'n segment, en dat siert ‘m. Hij is daarbij net zo comfortabel uitgerust als 'ie geveerd is. De nieuwe motoren overtuigen allebei, de 1.0 is ruim voldoende krachtig. Qua uitrusting zit je nooit verkeerd, maar als het even kan moet je de Exclusive hebben. Ga je voor topversie High Executive, dan zijn een heel fijn werkende adaptieve cruise control en een gigantisch panoramadak jouw deel.

Met de nieuwe motoren, een aantrekkelijkere prijs en de focus op rijcomfort is de Suzuki S-Cross een erg sterke aanbieding met bijzonder prettige motoren. De opvallende neus krijg je er gratis bij en alles bij elkaar is de vernieuwde S-Cross gewoon een hele sterke aanbieding. Je kunt wel stellen: Suzuki heeft daar een neus voor.