Highlights

  • Nu als Estate

  • 521 liter bagageruimte

  • ook met 21% bijtelling

De nieuwe Mégane is nog kersvers, maar Renault verblijdt ons nu al met de Estate-versie. En dat terwijl het Nederlandse straatbeeld nog gevuld is door de vorige Mégane Estate. Deze nieuwe generatie Mégane is met succes verlengd. Waren het toen de fiscale prikkels, nu zijn het vooral de hightech uitstraling en bediening die klanten (opnieuw) naar de showroom moeten lokken.

In 2012 en 2013 steeg de verkoop van de vorige Renault Mégane naar ongekende hoogtes, er waren maanden bij dat ‘ie het bestverkochte model van Nederland was. De zuinige 1.5 dCi motor was in de Estate-versie een gouden combinatie met 14 procent bijtelling. Toen het voordeel weg was, waaide ook de gekte over. Voor alle stationwagons in dit segment geldt vanaf 1 januari 2016 dezelfde bijtelling.

Bekijken

In deze klasse heb je pakezels en lifestyle combi’s, deze Mégane Estate valt duidelijk in de laatste categorie. Vorm ging boven functie en daarvoor offerde Renault zelfs wat kofferbakruimte op. Net als de hatchback moet ook deze Estate het vooral van z’n looks hebben. Mede dankzij z’n speelse lijnenspel en opvallende led-verlichting heeft de Renault een hightech uitstraling.

De binnenzijde van deze Bose-uitvoering zit goed in de spullen en is voor 295 euro geüpgraded met een verticaal 8,7 inch touchscreen. Hierdoor is het aantal fysieke knoppen tot een minimum beperkt, waardoor het dashboard ook een modern-minimalistische uitstraling krijgt. De gebruikte kunststoffen zijn netjes en de afwerking voelt hoogwaardig aan. De zwarte lederen en stoffen bekleding is verfraaid met mooi contrasterende witte stiksels en biesjes. Met de in kleur instelbare sfeerverlichting maak je het interieur naar eigen smaak áf.

De kofferbak is flexibel in te delen met de dubbele bodem.

Zitten

De Mégane Estate biedt dezelfde fijne zitpositie als de hatchback, met een goede ondersteuning en prettige mate van comfort. De massagefunctie is een leuk detail, maar de ruimte achterin is waar het om draait bij een stationcar. Met mijn lengte van 1,88 meter pas ik net ‘achter mezelf’ en daarmee is de achterbankruimte gemiddeld te noemen.  

Met 521 liter is de kofferbakinhoud prima, maar de meeste concurrenten zijn groter. Opvallend is de flexibele laadvloer die op twee verschillende hoogtes kan worden gemonteerd en die de ruimte desgewenst opsplitst. Met de achterbank neergeklapt ontstaat maximaal 1.695 liter bagageruimte en een bijna vlakke laadvloer. Noemenswaardig is de 2,7 meter laadlengte wanneer ook de rugleuning van de passagiersstoel voorin neergeklapt wordt. Al met al is de Mégane Estate een praktische auto.

Bedienen

De bediening van deze Mégane gaat grotendeels via het 8,7 inch grote verticale touchscreen, waar de infotainment en rij-instellingen zijn ondergebracht. Het scherm werkt bijna als een tablet, al moet je in het begin even uitvinden waar alles zit. Eronder zitten twee grote draaiknoppen voor de klimaatregeling. Je zult zeker niet de eerste zijn die met een van deze knoppen het audiovolume probeert aan te passen. De centrale draaiknop als aanvulling op het aanraakscherm, zoals de grotere Talisman die heeft, ontbreekt bij de Mégane. Daardoor vergt de bediening tijdens het rijden iets meer aandacht.

Je leert alle mogelijkheden van het zogenaamde R-Link 2-systeem snel waarderen, want je kunt een hoop zaken naar eigen smaak instellen. Van de kleur en intensiteit van de sfeerverlichting tot het achtergronddesign van de snelheidsmeter. En met de MultiSense-rijprofielen koppel je jouw favoriete instellingen aan de bijpassende rijstand.

Rijden

De Mégane Estate blijkt een bijzonder prettige, soepele en stille reisgenoot te zijn. Ik reed deze dCi 110 dieselmotor al eerder in de hatchback met automaat, maar ook deze handgeschakelde transmissie voldoet prima. De koppeling biedt voldoende gevoel en de versnellingen volgen elkaar mooi op. Het schakelgevoel is iets strakker dan ik van Renault gewend ben, maar verloopt nog altijd met vrij lange slagen en wat speling. Zo kun je met de Franse slag het volgende verzet inleggen.

De Renault Mégane Estate maakt indruk met z'n opvallende neus.

De Mégane Estate blijkt een bijzonder prettige, soepele en stille reisgenoot te zijn. 

Je wordt niet elk moment herinnerd aan het feit dat je in een diesel rijdt. Zelfs in koude toestand loopt de 1.5 dCi heel gecultiveerd. Op constante snelheid hoor je ‘m zelfs bijna niet en blijft het aangenaam stil aan boord. Bij een normale rijstijl heb je pit en trekkracht genoeg, al kun je voor extra prestaties ook de 130 pk sterke 1.6 dCi overwegen. Die mag met maximaal 1.850 kg (geremd) aanhangergewicht nog eens 200 kg meer trekken ook. Met een gemiddeld testverbruik van 1 op 18,2 stemt deze dCi 110 zeer tevreden, zeker gezien ik het zonder ‘mijn best te doen’ realiseerde.

De testauto is niet voorzien is van het befaamde 4Control, waarbij de achteras mee (of tegen) stuurt voor een nog scherpere stuurdynamiek. Desondanks is de besturing in basis al erg fijn, met voldoende precisie en prettige mate van bekrachtiging. De hoeveelheid weerstand is met de MultiSense rijprofielen nog te beïnvloeden, maar erg noodzakelijk voelt dat niet. In bochten helt de Mégane slechts beperkt over en het veercomfort is soepel, maar niet slap.

Met de sfeerverlichting kun je het interieur individualiseren.

Betalen

De nieuwe Mégane Estate zit in een drukbevochten segment met alternatieven als de Peugeot 308 SW en Opel Astra SportsTourer. De Mégane onderscheidt zich vooral met z’n modernere uitstraling en interieur, dat talloze individualiseringsmogelijkheden biedt. Daarvoor dien je wel voor de iets duurdere Bose-uitvoering of GT-line te kiezen, waarop een hoop leuke goodies al standaard zijn. De hier geteste Mégane Estate kost dan 32.724 euro. In basis ligt de leaseprijs enkele tientjes lager dan die van de eerdergenoemde concurrenten.

Samenvatting en conclusie

Net als de Mégane hatchback laat ook deze Estate een zeer goede indruk achter. Met z’n moderne uitstraling, hightech interieur en spaarzame dieselmotor kan ‘ie de strijd met z’n concurrenten aan. De flexibele bagageruimte en het hoge trekgewicht zijn mooie toevoegingen voor op vakantie.

Een fijne reisgenoot dus, deze nieuwe Mégane Estate. Daarom met succes verlengd, Nederland heeft weer wat te kiezen.