De Audi Q7 maakt indruk met zijn pompeuze grille.

Highlights

  • nu nog 15% bijtelling

  • 374 pk

  • tot 59 km elektrisch rijden

De hybride SUV is inmiddels een vrij gangbaar concept, maar Audi doet het een beetje anders. Uniek is namelijk de keuze voor een dieselmotor bij de Q7 e-tron, waar de concurrenten benzine-hybrides aanbieden. De auto is uitgerust met een extra groot accupakket, waarmee de elektrische actieradius - tenminste op papier - serieus bruikbaar is. Tijd om deze grote filantroop aan de tand te voelen en te ontdekken wat ‘ie echt waard is.

Met een groot accupakket bedoel ik overigens écht groot. Met 17,3 kWh is het bijna net zo fors als dat van de volledig elektrische BMW i3 (18,8 kWh). Audi claimt dan ook een volledig elektrisch bereik van maximaal 59 kilometer. Daarnaast ligt er een 3,0-liter V6 dieselmotor in het vooronder. Deze springt bij wanneer het accupakket leeg is of als je meer vermogen nodig hebt.

Bekijken
Zonsverduisterend grote SUV’s zijn niet meer maatschappelijk geaccepteerd, vandaar dat de Audi Q7 er nu behoorlijk gedistingeerd (en iets compacter) uitziet. Met zijn pompeuze grille maakt de neus nog steeds indruk, naar achteren toe wordt de vormgeving steeds bescheidener. Zeker in het donkergrijs van de testauto is de Q7 representatief. Dat het hier om een hybride gaat zie je alleen aan subtiele e-tron-logo’s en een extra tankklep linksachter.

Binnenin maakt Audi zijn naam als bouwer van fraaie interieurs weer helemaal waar. Niets is aan het toeval overgelaten als het om afwerking gaat. Het oogt, voelt en kli(n)kt uitmuntend. Dankzij het digitale instrumentarium kun je het centrale infotainmentscherm gerust inschuiven, wat met name ’s nachts voor een nog mooier en rustiger dashboard zorgt.

Het zitcomfort in de Audi Q7 is erg goed.

Zitten
Zonder echt te hoeven klimmen bij het instappen toren je in de Q7 boven het andere verkeer uit. De zitpositie is nagenoeg perfect instelbaar, met als enige wens dat het stuurwiel nog wel iets verder het interieur in mag steken. Het zitcomfort en de ondersteuning van de stoelen is gewoon erg goed.

Achterpassagiers zitten eveneens vorstelijk op hun afzonderlijk verstelbare stoelen. De middelste zitplaats biedt door de hoge tunnel minder beenruimte en is daardoor vooral geschikt voor kinderen. Anders dan het reguliere model is de Q7 e-tron niet leverbaar als zevenzitter. Met 650 liter bagageruimte kom je niets tekort, al levert een standaard Q7 je maar liefst 890 liter. Die extra ruimte bevindt zich dan wel onder de laadvloer, waar bij de e-tron accu’s liggen. Met de banken neergeklapt ontstaat een vlakke laadvloer met een stouwvolume van 1.835 liter.

Bedienen
Audi levert de Q7 standaard met ‘virtual cockpit’, een groot beeldscherm dat de analoge tellers vervangt. Het digitale instrumentarium ondersteunt niet alleen het centrale scherm, maar kan het zelfs vervangen. Zo kun je bijvoorbeeld inzoomen op de navigatiekaart met knoppen op het stuurwiel. Wel is de hoeveelheid informatie nogal overweldigend, het oogt hierdoor vrij druk. Afgezien daarvan is de ergonomie dik in orde. De draaiknop van het overzichtelijke MMI-systeem bedien je comfortabel terwijl je pols op de versnellingspook rust, het grote touchpad daarvóór gebruik je in de praktijk nauwelijks.

Rijden
De Audi Q7 e-tron gedraagt zich qua stilte en rijcomfort als een directielimousine. Grote oneffenheden worden door de luchtvering (2.871 euro) gladgestreken, al blijf je korte hobbels voelen. Dat kan bijna niet anders met de 21 inch metende wielen. In lange bochten voelt de auto enigszins deinerig en doet het onderstel z’n best 2.520 kilogram (!) op koers te houden. Daar slaagt het goed in, er zijn zelfs bijzonder hoge bochtsnelheden mogelijk. De maar liefst 285 mm brede banden dragen daar zeker aan bij – ze zijn slechts een centimeter smaller dan de achterbanden van een R8 V10.

De Audi Q7 heeft een meer bescheiden uitstraling dan voorheen.

Bovenal werkt de Q7 e-tron onthaastend en dat past goed bij een hybride aandrijflijn.

Bovenal werkt de Q7 e-tron onthaastend. Dat past goed bij de hybride aandrijflijn, die met z’n gecombineerde 374 pk (waarvan maximaal 127 pk elektrisch) namelijk niet alleen ontzettend krachtig, maar ook bijzonder geciviliseerd is. Na opladen is het standaard de elektromotor die je van kracht voorziet, wat hij nagenoeg geruisloos doet. Wel merk je dat de achttrapstransmissie ook in EV-modus subtiel schakelt. Net zo subtiel schakelt de 3,0-liter dieselmotor bij wanneer je een kunstmatige grens in het gaspedaal doorbreekt of als de hybrideaccu (bijna) leeg is.  

Met de Drive Select-instellingen pas je het gedrag van de auto met zeven standen aan. In de praktijk kun je gewoon de stand ‘Auto’ gebruiken, die zelf de beste instellingen regelt. Via de EV-knop schakel je tussen het bewaren van de acculading, de hybridemodus en volledig elektrisch rijden. Bij gebruik van het navigatiesysteem zal de auto de accucapaciteit zo efficiënt mogelijk inzetten, waarbij met name op buitenwegen diesel wordt verstookt. Dit werkt goed en resulteerde na 3,5 laadbeurten op 770 km in een testverbruik van precies 1 op 15. Een stuk gunstiger dan de 1 op 11 die een eerdere test met de ‘gewone’ Q7 3.0 TDI opleverde.

In de praktijk hangt het verbruik samen met het aantal keren dat je oplaadt. Bij normaal gebruik haal je zo’n 40 kilometer elektrische actieradius per acculading – daarmee is het stroomverbruik met 42 kWh per 100 km aan de hoge kant. Wel veel respect verdient het trekgewicht, dat bedraagt maar liefst 2.800 kg.

De fraaie, gestreepte interieurlijsten zijn een extra van 2.759 euro.

Betalen
De Audi Q7 e-tron kent in 2016 nog 15 procent bijtelling. Dat is gunstig voor de zakelijke rijder, die daardoor relatief voordelig privé kan rijden. Houd rekening met de lange optielijst vol aantrekkelijke, prijzige goodies. Ter illustratie: vanaf 86.560 euro heb je een Q7 e-tron, terwijl de testauto 126.759 euro moet opbrengen. Het Premium Edition-pakket á 6.400 euro draagt daaraan stevig bij, andere uitschieters zijn de interieurlijsten van 2.759 euro en het assistentiepakket ‘Tour’ van 2.646 euro. Het overigens fraaie head-up display kost 1.947 euro.

Samenvatting & conclusie
De Audi Q7 e-tron combineert een krachtige dieselmotor met 127 pk elektrokracht en een serieus accupakket. Dat levert een desgewenst indrukwekkend presterende, maar bovenal bijzonder comfortabele auto op die uitnodigt tot een rustig rijgedrag. Het elektrische rijbereik is met 40 kilometer bruikbaar, dankzij het grote accupakket dat het forse stroomverbruik compenseert.

Of de Audi Q7 e-tron het verbruik van fossiele brandstoffen zal terugdringen, hangt vooral af van je eigen gebruik en oplaadgedrag. Je profiteert in elk geval van 15 procent bijtelling bij levering in 2016, die de (soms hoge) optieprijzen wat verzacht. Hiervoor rijd je een bijzonder ruime SUV met het comfort van een directielimo. Een grote filantroop voor jou, en bij goed gebruik ook voor je omgeving.