Highlights

  • vierdeurs coupé van GLC

  • altijd met automaat en 4WD

  • ook als plug-in hybride

Wil je als automerk een SUV positioneren als dynamische auto, dan moet je die claim staven met een minstens zo dynamisch uiterlijk. Een coupé-achtige daklijn is daarvoor de heilige graal, getuige de diverse afgetrainde SUV’s die we de laatste jaren om de oren krijgen. De GLC Coupé is Mercedes-Benz’ tweede SUV-coupé en gebaseerd op de middelgrote GLC. In een eerdere test liet die zich reeds gelden als een buitengewoon fijne auto. Tijd dus om te ervaren hoe z’n sportiever afgetrainde tweelingbroer het doet.

De trend van de coupé-SUV werd ingeluid door BMW. Met de X6 deden de Duitsers een stevige storm opwaaien, die bij de introductie van de compactere X4 alweer was gaan liggen. In dit rustige vaarwater presenteerde Mercedes-Benz eerst de majestueuze GLE Coupé en daaropvolgend deze GLC Coupé. Momenteel is de eerdergenoemde BMW X4 z’n enige soortgenoot.

Bekijken

Een SUV-coupé is niet ontworpen om bescheiden te zijn. Met deze auto val je op, overal waar je ermee komt voorrijden. De omgeving reageert uitgesproken positief, zo merkte ik tijdens de fotoshoot. Zelfs nuchtere Groningers waarderen de weinig subtiele carrosserievorm en ook ik moet toegeven dat de GLC er geslaagd uitziet.  

Vanbinnen is het GLC dat de klok slaat. Dat betekent een zeer fraai vormgegeven en dito afgewerkt dashboard. Het grote Comand-scherm is blikvanger, net als de glanzende middenconsole die naadloos overloopt in de middentunnel en  een groot opbergvak huisvest. Om de sportieve sfeer kracht bij te zetten is de auto voorzien van zwarte raamstijl- en hemelbekleding.

Hier zit je net zo goed als in de gewone GLC.

Zitten

Bestuurder en voorpassagier zitten in de GLC Coupé net zo goed als in de reguliere GLC. Er is ruimte in overvloed en stoel en stuurwiel zijn uitgebreid verstelbaar. De stoelen kunnen zelfs bijzonder laag worden ingesteld, voor een extra sportief gevoel.

Op basis van het exterieur zou je verwachten dat de hoofdruimte achterin minimaal is, maar in de praktijk kan ook de gemiddelde Nederlander hier prima zitten. Wel zal de hoofdruimte de eerste beperking zijn waar je tegenaan loopt. De been- en voetenruimte zijn namelijk prima voor elkaar. Voor bagage is een prima bruikbare 500 liter beschikbaar, al bevindt een aanzienlijk deel van die liters zich onder de laadvloer.

Bedienen

Het Comand-inforamtiesysteem vereist altijd een korte gewenningsperiode, al bedien je het al snel alsof er niets anders is. Je hebt de keuze tussen bediening via een draaiende controller of een touchpad. In de praktijk blijkt een combinatie van beide het best. Draaien en drukken voor de menu’s, met je vinger schrijven voor de navigatiebestemmingen. Al kun je die evengoed dicteren aan de feilloze, supersnel werkende spraakcomputer. Dat zien we weleens anders!

Rijden

De GLC Coupé mag er misschien sportief uitzien, qua rijbeleving is het een échte Mercedes-Benz. Een overwegend comfortabel onderstel is dan ook wat je krijgt, één dat grote hobbels vrijwel gladstrijkt en kortere exemplaren bescheiden doorgeeft. De grote verrassing komt dan ook bij het insturen van de eerste bocht. De besturing is vrij licht en een beetje ‘doods’ rond de middenstand, wat zorgt voor een uitstekende rechtuit stabiliteit. Stuur je iets verder in, dan ondervind je een iets grotere weerstand en volgt er een directe reactie van de voorwielen. Ondanks dat het écht sportieve stuurgevoel beperkt is biedt de Mercedes-Benz een heel fraai compromis tussen sportiviteit en maximaal comfort.

Niet subtiel, maar de Mercedes-Benz GLC Coupé valt in de smaak.

Een SUV-coupé is niet ontworpen om bescheiden te zijn. Met deze auto val je op, overal waar je ermee komt voorrijden. 

Het onderstel is, zoals bij elke moderne Mercedes-Benz, comfortabel en tegelijkertijd dynamisch. Dankzij de optionele Air Body Control-luchtvering (2.299 euro extra) helt de GLC-koets slechts beperkt over terwijl de balans ook in lange, hobbelige bochten niet verstoord wordt.

De 2,1-liter grote dieselmotor levert 204 pk. Mede dankzij de standaard vierwielaandrijving is het letterlijk geen strepentrekker, maar accelereert hij zonder drama van 0 naar 100 km/u in 7,6 seconden. De motor is in alles een typische Benz-diesel. Hij klinkt bij doortrekken wat rauw maar dankzij de goede geluidsisolatie blijft het echte dieselgenagel buiten de deur en rijd je op constante snelheid fluisterstil.

Dankzij de zeer subtiel, maar vlot schakelende negentrapsautomaat blijft het toerental bij 130 km/u beperkt tot een zeer aangename 1.800 tpm. Dit draagt mede bij aan een bescheiden testverbruik van 1 op 12,8. Bescheiden als je in acht neemt dat we hier te maken hebben met grote vierwielaandreven auto met een leeggewicht van 1.745 kg. 

Eén van de vele opties op de testauto: een achteruitrijcamera.

Betalen

Met een vanafprijs van 64.760 euro is de GLC Coupé prijzig, maar een automaat en vierwielaandrijving zijn altijd standaard. In vergelijking met de ‘normale’ GLC bedraagt de meerprijs ruim 7.500 euro. Naast een andere carrosserievorm zijn extra’s als grotere (18 inch) wielen, een elektrische achterklep, sportonderstel, chroompakket het Exclusive Line exterieurpakket standaard inbegrepen bij de prijs.

Opvallend is de aanwezigheid van een plug-inhybride in het gamma. Deze 320 pk sterke GLC 350 e Coupé is er vanaf 65.540 euro en is daarmee een aantrekkelijk alternatief voor de instapmotor. De hier geteste GLC 250 d Coupé is verkrijgbaar vanaf 68.760 euro. Dankzij een kwistig aangevinkte optielijst stopt de teller pas bij 90.835 euro. Een serieus bedrag, maar wel in lijn met z’n grootste rivaal: de BMW X4.

Samenvatting en conclusie

Met de GLC Coupé stapt Mercedes-Benz in een nieuwe niche, waar de concurrentie minimaal is. Het smaakgevoelige uiterlijk roept vooral positieve reacties op. Qua rijeigenschappen is het een échte Mercedes – je zoeft in stilte, genietend van een goed compromis tussen rijdynamiek en maximaal comfort.

Mercedes-Benz heeft het goed gedaan met de GLC Coupé. De auto rijdt niet alleen erg prettig: hij valt beduidend meer op dan een gewone SUV. Laten we wel wezen: dat is toch dé reden om voor deze auto te kiezen. Wat rest is de hoge meerprijs voor dit stukje exclusiviteit, die ervoor zal zorgen dat de auto bijzonder blijft. Juist daardoor is ‘ie die extra investering waard.