Highlights

  • flink vernieuwd

  • complete uitrusting

  • vanaf 28.795 euro

Wat is er met de klassieke ruimteauto gebeurd? Zijn ze allemaal vervangen door terreinauto-achtigen, cross-overs en SUV’s? Nee, Opel houdt stand en stuurt de vertrouwde Zafira met een vers gezicht en een kleine technische update het strijdperk in.

Was ooit de Opel Kadett de automobiele hoeksteen van de samenleving, zo rond de eeuwwisseling was de Opel Zafira dat. Standaard zeven stoelen, die je bovendien niet uit de auto hoefde te slopen maar simpel in de bodem kon laten verdwijnen. Dat scheelt een hoop gesleep naar je garage of fietsenschuur als je geen zitplaatsen maar bagageruimte nodig hebt. Op dat principe bouwt deze vernieuwde Zafira nog steeds voort. We mogen hem ook weer kortweg Zafira noemen, in plaats van ‘Zafira Tourer’ zoals tot voor kort zijn officiële naam luidde.

Bekijken

De wijzigingen zijn heel subtiel, maar voldoende om de Zafira weer aan te laten sluiten bij de rest van de Opel-familie – de nieuwe Astra voorop. Nieuwe lichtunits, sterker aangezette wielkasten en anders vormgegeven bumpers zorgen voor een verfrissende aanblik. Standaard heeft de Zafira een wielmaat van 17 inch, zodat in elke uitvoering de wielkuipen gewoon netjes zijn gevuld. Voor wie er prijs op stelt is 18 of 19 inch een optie. En terwijl groen als autokleur al jaren op zijn retour is, laat de Zafira zien dat het nog eigenlijk best mooi is. Grootste vernieuwing in het interieur is een compleet nieuw infotainmentsysteem, dat het aantal knoppen op het dashboard terugbrengt tot een overzichtelijker geheel.

Deze stoelen zijn hun meerprijs waard.

Zitten

Opel maakt al een paar jaar reclame voor zijn ergonomische stoelen met AGR-keurmerk. Je betaalt 595 euro extra, ook op deze Business Executive-uitvoering, maar ze zijn het zeker waard (en je hebt maar één rug). De zetels zijn zeer ruim verstellen en vooral de (naar wens) verlengde zitting die je bovenbenen ondersteunt is erg prettig.

Het handelsmerk van de Opel Zafira is de aanwezigheid van zeven zitplaatsen. Steeds vaker moet je bij gelijksoortige auto’s een meerprijs betalen voor de derde zitrij, maar niet bij Opel. Het zijn en blijven kleine stoeltjes die niet voor volwassenen of opgeschoten pubers bedoeld zijn, al was het maar voor de acrobatische toeren die je moet uithalen om erin te komen. Toch kun je best een half kindervoetbalteam met de Zafira prima naar een uitwedstrijd vervoeren. Opel biedt de optie om de achterste twee stoelen ook ‘af te bestellen’. De toegestane aanhangermassa gaat dan van 1.300 naar 1.500 kg. Op de testauto is bovendien het optionele Lounge Seating systeem aanwezig, waarmee de buitenste stoelen van de tweede zitrij wat verder naar achteren en binnen geschoven kunnen worden voor meer bewegingsvrijheid. De middelste stoel tover je dan om tot een luxe armleuning.

Bedienen

Het dashboard is ingericht zoals in de Astra, met een centraal aanraakscherm dat in de plaats komt van de vele knoppen die de Zafira voorheen had. Een deel ervan althans, want voor de airco en de radio kun je nog gewoon aan schakelaars draaien, en dat is een goede keuze. Wat er in de Zafira te bedienen valt is logisch geplaatst. Mooi blijft Opels oplossing om ‘lege knoppen’ te voorkomen: als je een bepaalde optie niet bestelt plaatst Opel gewoon één grote toets in plaats van twee kleine waarvan er eentje geen functie heeft.

Vanaf 2018 is het verplicht in nieuwe auto’s, maar de Zafira heeft het al: een SOS-functie waarmee je direct een hulpcentrale kunt bellen, of die automatisch verbinding maakt met die centrale als je bij een ongeval betrokken bent geraakt. Opel breidt die functie naar wens uit met OnStar, waarbij de helpdesk je ook bijstaat met niet-noodzakelijke dingen, zoals het vinden van een restaurant.

Opel Zafira

Groen is als autokleur al jaren op zijn retour, maar Opel laat met de Zafira zien dat het eigenlijk best mooi is. 

Rijden

Met de 140 pk sterke 1,4-liter turbomotor is de Zafira goed bedeeld. Hij krijgt een beetje hulp van de transmissie, waarvan de zes versnellingen zo kort op elkaar zitten dat je ze al bij 70 km/uur hebt afgewerkt. Veel werk leveren bij lage toeren is het credo van deze motor. Doortrekken in de versnellingen heeft weinig zin en levert vooral een rauw motorgeluid op. Met een praktijkverbruik van 7,0l/100 km kun je hem ook nog redelijk zuinig noemen, zeker gezien de minstens 1.513 kg die hij voort moet bewegen.

Van die vrij hoge massa voel je tijdens het rijden niet zoveel. Opel heeft voor deze MPV een goede onderstelafstemming gekozen: allround comfortabel, zonder dat je tegen de linker deur ligt als je een rechterbocht neemt. Het is echt een heel prettige auto om mee te rijden. Je kan natuurlijk de stuurman gaan uithangen, maar dan gooien de voorbanden de handdoek vrij snel in de ring. Als je dit een probleem vindt, dan moet je misschien geen ruimteauto kopen.

Betalen

De vernieuwde Zafira biedt met een vanafprijs van 28.795 euro veel waar (en ruimte) voor z’n geld. De Business Executive is een uitvoering voor wie zijn Zafira als auto van de zaak mag rijden: ten opzichte van de Zafira Innovation die je als particulier koopt krijg je navigatie en een panoramische voorruit als extra’s, terwijl de catalogusprijs 600 euro lager is. Dat scheelt bijtelling! Maar welke uitvoering je ook kiest, de uitrusting is ook standaard al redelijk compleet.

De Opel Zafira is praktischer dan een SUV.

Samenvatting en conclusie

De Zafira is een ‘klassiek’ concept, maar wel een concept waar je vandaag de dag nog steeds uitstekend mee uit de voeten kunt. Opel zorgt voor een complete uitrusting en heeft de Zafira bovendien laten delen in de vernieuwingen van bijvoorbeeld de Astra, waardoor ook deze ruimteauto van een sterk verbeterd dashboard profiteert.

En, is een klassieke ruimteauto inmiddels achterhaald en moeten we in plaats daarvan massaal aan de crossover, SUV of hoe het ook mag heten? Na een week rijden in de Opel Zafira is het antwoord daarop ‘nee’. Je wint met een SUV niets aan praktische bruikbaarheid en doordat de Zafira niet zo hoog op z’n wielen staat, rijdt ‘ie nog fijner ook.