Highlights

  • eerste Optima stationwagon

  • GT met 245 pk

  • vanaf 33.970 euro

De vorige Kia Optima was een erg fraaie auto, met één belangrijke tekortkoming. Er was geen stationwagon leverbaar, terwijl juist dat type auto in dit segment populair is. Met de geheel nieuwe Optima maakt Kia dit gemis goed. De Optima Sportswagon, zoals hij voluit heet, ziet er gelikt uit. Ik neem hem een weekje mee in de meest potente uitvoering: de 245 pk sterke GT.

Kia ziet bij de concurrentie dat sportieve topmodellen het merk aansprekender maken, vandaar dat de Optima er nu ook als krachtige GT is. Het merk rept zelfs van de meest dynamische Kia ooit, en het is met zijn 245 pk in ieder geval de sterkste. Het Kia-gamma is met deze Optima dan ook fraai naar boven afgerond.

Bekijken­

De Kia Optima Sportswagon oogstte tijdens de testweek behoorlijk wat lof. Men herkent het model niet direct als Kia, maar ziet wel dat deze auto iets bijzonders is. En bijzonder is ‘ie zeker, met de dikke bumpers, side skirts en uitlaatpijpen die de GT kenmerken. Ook een ‘gewone’ Optima SW, zonder GT-opsmuk, is overigens erg fraai.

Vanbinnen doet Kia het eveneens goed. Het dashboard ziet er goed uit en is afgewerkt met overwegend mooie, zachte materialen. De toplaag is zelfs voorzien van fraaie kunststiksels. De GT-uitvoering heeft een met geborsteld aluminium afgewerkte middentunnel: materiaal dat langer mooi blijft dan het glimmend zwarte kunststof dat je tegenwoordig vaak ziet.

Het stuur is riant verstelbaar.

Zitten

De zit in Kia’s sportieve GT-stoelen is erg aangenaam, de stevige ondersteuning houdt je ook op lange ritten fit. Het stuur is erg riant verstelbaar, De enige kanttekening betreft de hoofdruimte. Het mooie panoramadak snoept ook voorin wat ruimte weg, waardoor proefzitten voor wat langere mensen zeker aan te raden is. Ook achterin is de hoofdruimte relatief beperkt. Been- en voetenruimte zijn wel bijzonder riant, waardoor het voor de meeste passagiers achterin gewoon goed toeven is.

Ook als stationwagon overtuigt de Optima, zeker als GT en GT-Line. Dan is de laadruimte namelijk voorzien van een mooi, goed werkend railsysteem om bagage mee vast te klemmen. De ruimte zelf meet 552 liter en is uit te breiden tot 1.686 liter wanneer je de achterbank omklapt. Dit kun je doen met hendels in de kofferbak, waarna een net niet vlakke laadvloer ontstaat.

Bedienen

Kia heeft er duidelijk veel werk van gemaakt om de bediening zo logisch mogelijk te maken. Elke knop zit daar waar je hem verwacht. De dimmer van de dashboardverlichting laat zich nog ouderwets fijn met een knop bedienen, waar andere merken die steeds meer wegbezuinigen. Het centrale aanraakscherm heeft een goede menustructuur en reageert snel. Wel had ik graag een aanvullende joystick in de middentunnel gezien, die de bediening tijdens het rijden vereenvoudigt.

Dikke uitlaten kenmerken de Optima Sportswagon GT.

Rijden

Als GT heeft de Kia Optima SW een bijzondere verrassing. Na een druk op de startknop klinkt hij namelijk alsof er een heftige achtcilinder schuil gaat onder de motorkap. Dat geluid is afkomstig uit de speakers, en blijft zelfs in de eco-stand op de achtergrond aanwezig. Het moet maar net je ding zijn, mij bezorgt het regelmatig een grijns op mijn gezicht.

Het kunstmatige motorgeluid moet maar net je ding zijn, mij bezorgt het regelmatig een grijns op mijn gezicht.

De 245 pk sterke motor is goed bij de les en kent slechts een kleine turbovertraging. Hij is altijd gekoppeld aan een alerte zestrapsautomaat. Het schakelgedrag kun je goed naar je hand zetten met de drie rijmodi. In Eco benut je vooral het motorkoppel en schakelt de bak niet snel terug, in de sportstand gaat de automaat al een tandje terug wanneer je aan het gaspedaal dénkt. De normale rijmodus biedt een goede middenweg tussen deze twee opties. Wanneer je er vol voor gaat, sprint de Optima GT in 7,6 seconden van 0 naar 100 km/u en bereikt hij een topsnelheid van 232 km/u.

Op vochtig wegdek gaat die sprinttijd in ieder geval niet lukken, want de van winterbanden voorziene voorwielen kunnen het vermogen niet goed kwijt. Met goede zomerbanden en droog wegdek zal het een stuk beter gaan. Het doorspinnen is eigenlijk het enige smetje op het rijgedrag, verder doet de GT namelijk precies wat je van een dergelijk model verwacht. Op lage snelheid stuurt hij aangenaam licht, de weerstand in het stuur neemt toe wanneer je sneller rijdt. Als bestuurder voel je daarbij goed genoeg wat de voorwielen doen. Het onderstel biedt voldoende comfort voor lange ritten, maar is wel relatief stevig afgestemd. Je kiest een GT immers niet om mee over de weg te zweven.

Verbruiks-technisch doet de Optima SW GT het keurig. Een testgemiddelde van 1 op 11,2 over ruim 1.200 km is netjes, zeker als je weet dat de auto zo nu en dan hard moest werken.

De krachtigste Kia tot nu toe.

Betalen

Met een vanafprijs van 58.470 euro is de Optima Sportswagon GT enkele duizenden euro’s duurder dan zijn vrijwel even krachtige concurrenten. De instapprijs van de Optima Sportswagon is gelukkig een stuk scherper, namelijk 33.970 euro. Daarvoor krijg je de 1,7-liter CRDi-dieselmotor met 141 pk. Houd er wel rekening mee dat er, op de GT na, geen benzine-uitvoeringen leverbaar zijn. Dat Kia zichzelf inmiddels bewezen heeft zie je in de leaseprijzen, die net boven de 600 euro per maand beginnen. Dat is volledig in lijn met die van zijn concurrenten.

Samenvatting en conclusie

De Optima GT is met name bedoeld om Kia’s merkimago naar een hoger niveau te tillen, en dat doet ‘ie met verve. Het belangrijkste nieuws is en blijft de carrosserievorm, waarmee Kia echt scoort. De auto ziet er niet alleen aantrekkelijk uit, hij is ook aangenaam ruim. Op het onderdeel ergonomie scoort de Optima zelfs zeer goed.

Dat Kia de Optima nu ook als stationwagon levert zal het model zeker een verkoopboost geven. Tel daarbij op dat het een zeer prettige, ruime auto geworden is. We hebben dus even moeten wachten op een Optima met deze combinatie van kwaliteiten, maar hij is wel direct geslaagd. En als het even kan… neem je hem als fijne GT.