Highlights

  • speciaal voor Europa

  • 17 centimeter langer

  • met opvallende kleuren

Vergeet alles wat je weet over de Nissan Micra. Lief en schattig? De nieuwe heeft een scherp design. Klein? De Micra is 17 centimeter langer geworden. Japans? Nissan ontwikkelde en bouwt het nieuwe model in Europa. Sterker nog, de auto wordt niet eens in Japan verkocht. In het prachtige Kroatië rijden we de eerste kilometers met de nieuwe Micra.

“We wilden dat stewardessen erin gingen rijden, maar in werkelijkheid kochten hun oma’s de auto.” De woordvoerder van Nissan windt er bij de presentatie van de Micra in Kroatië geen doekjes om: de  afzwaaiende generatie Micra is een goede auto, maar wordt door een (te) beperkte doelgroep gekocht. Het nieuwe model is er voor iedereen, van oma’s en opa’s tot hun kleinkinderen.

Bekijken

Is dít een Nissan Micra? Het is een veelgehoorde reactie als mensen de auto voor het eerst zien. Het antwoord is volmondig ‘ja!’. Dit is de Micra nieuwe stijl, met een design dat wordt gekenmerkt door scherpe lijnen, een ‘zwevend’ dak en vormen die we kennen van de Pulsar. Leuk is dat Nissan vele personaliseringsmogelijkheden aanbiedt, zoals opvallende striping en kleurencombinaties.

Ook het interieur kan naar eigen smaak worden aangekleed, met oranje, blauwe of rode panelen. Dat de nieuwe Micra speciaal voor Europa is ontwikkeld, kun je aan het dashboard duidelijk zien. De vormgeving is modern en overzichtelijk en het geheel is gemaakt van mooie kunststoffen, die worden afgewisseld met panelen die zijn bekleed met kunstleer. Zo zien we dat graag in Europa! De nieuwe Micra heeft een van de mooiste dashboards die je kunt krijgen in het compacte segment.

Hier vind je snel een prettige rijhouding.

Zitten

In de Micra vind je snel een prettige rijhouding, met als kanttekening dat het stuur voor sommige mensen misschien niet hoog genoeg kan worden ingesteld. De stoelen ondersteunen goed en hebben een prettige vorm. De zitting is vrij kort en smal, dat laatste zal niet door álle Europeanen met applaus worden ontvangen. Achterin is de hoofdruimte oké, voor benen is er weinig plaats. De 17 centimeter extra lengte van de nieuwe Micra zie je hier in ieder geval niet terug. Wél in de kofferbak, die 300 liter meet en kan worden uitgebreid door de achterbank omlaag te klappen.

Bedienen

Op de middenconsole zijn weinig knoppen te bekennen. Mocht je jezelf afvragen waar die zijn gebleven, werp dan eens een blik op het stuur. Het multimediasysteem, dat is voorzien van een prachtig 7 inch beeldscherm, is standaard vanaf de Acenta-uitvoering. De functies kun je bedienen met een combinatie van knoppen op en naast het scherm. Dat klinkt omslachtig? Ach, het went.

Een primeur is het Bose Personal-audiosysteem, dat werkt met luidsprekers die in de hoofdsteun van de bestuurder zijn gemonteerd. Het idee erachter is dat je wordt omringd door muziek, zonder dat daar talloze luidsprekers voor nodig zijn. Het geluidssysteem in de Micra klinkt, zeker voor een auto in het goedkopere segment, erg goed maar het ‘special effect’ van Bose Personal is beperkt.

Rijden

De bochtige wegen langs de ruige kustlijn van Kroatië lijken gemaakt voor de nieuwe Micra. Neem de besturing, die werkt behoorlijk precies waardoor je als bestuurder altijd een goed gevoel van controle hebt over de auto. Iets minder sterke bekrachtiging zou wel goed bij het enigszins sportieve karakter passen, maar de lichte besturing heeft weer als voordeel dat de auto in de stad erg wendbaar aanvoelt.

Het 'zwevende dak' is een van de kenmerken van de nieuwe Nissan Micra.

Is dít een Nissan Micra? Het is een veelgehoorde reactie als mensen de auto voor het eerst zien.

De Micra is het eerste model dat op de nieuwe, compacte bodemplaat van Renault-Nissan staat. In de toekomst worden er meer auto’s op dit platform gebouwd. Dat belooft wat, want de Micra rijdt erg goed, een tikkeltje sportief zelfs. Hij helt nauwelijks over in bochten, maar het comfort is daarbij niet uit het oog verloren. De afstemming van vering en demping is bij de IG-T benzine-uitvoering zacht genoeg. De diesel-Micra reageert net iets te hard op kleine oneffenheden in de weg, wat komt door de stijvere afstelling die het extra gewicht van de dieselmotor compenseert. De 90 pk sterke 1.5 diesel is overigens de fijnste motor in de nieuwe Micra: stil, zuinig, krachtig genoeg en hij brengt rust in de aandrijflijn.

In deze test focus ik me echter op de 90 pk sterke 0.9 IG-T benzinemotor, omdat die in Nederland het meest verkocht zal worden. Ook deze motor krijgt de handen op elkaar en houdt ervan om lekker opgejaagd te worden, ondanks de turbo. Dat wil zeggen: meer toeren maken loont. Vanaf zo’n 2.000 tpm voelt de motor krachtig aan, daaronder gebeurt er weinig. Het is een driecilindermotor, maar dat hoor je nauwelijks. Van trillen of brommen is geen sprake, alleen als je de motor zwaar belast hoor je het kenmerkende driecilindergeluid. De koppeling werkt soepel en schakelen gaat licht en zonder veel speling in de mechaniek.

Het testverbruik, met de aantekening dat de auto in bergachtig gebied is gereden, is voor de benzinemotor 8,4 l/100 km (1 op 11,9). In Nederlandse omstandigheden en over een langere rijperiode moet 1 op 14 of 15 mogelijk zijn.

De oranje aankleding is een optie.

Betalen

De test-Micra is de 20.590 euro kostende Tekna-uitvoering, die voor ruim 2.000 euro is aangekleed met opties als led-koplampen, een oranje interieurpakket en een 360 graden-camera. De vanafprijs van de nieuwe Micra bedraagt 15.190 euro, je krijgt dan een 73 pk sterke 1.0 benzinemotor. De nieuwe positionering van het model is (dus) aan de bovenkant van het segment. De (private) lease-tarieven worden bekend gemaakt bij de marktintroductie eind maart.

Samenvatting en conclusie

De nieuwe benadering van het concept Micra pakt goed uit. Het model is veel leuker om te rijden, door de precieze besturing en de vermakelijke rij-eigenschappen. Veel ruimer is ‘ie niet geworden, maar het dashboard behoort tot een van de mooiste die je kunt krijgen in het compacte segment. Tel daarbij op dat de motoren stil en beschaafd zijn en je weet: die kwaliteiten komen met een prijs. 

Het Japanse merk Nissan geeft ons een Europese Micra. Sterker nog, hij wordt niet eens in Japan geleverd. Nissan zegt: “Europa, deze is voor jullie”. Namens Europa zeg ik: “Nissan, bedankt voor de beste Micra ooit.”