Highlights

  • retro-design

  • als coupé en convertible

  • 2.0T veel goedkoper dan V8

Amerikanen behoren tot de exclusiefste autosoorten in Europa. Wie een Amerikaanse auto rijdt, doet dat uit overtuiging. Gedreven door individualisme, vanuit liefde voor de Verenigde Staten of vanwege de traditionele V8-motor onder de motorkap. Maar ook in de V.S. is men steeds milieubewuster en wordt er ‘gedownsized’. Zelfs een sportwagen als de Chevrolet Camaro ontkomt niet aan deze trend. Ik ga op pad met de nieuwe Camaro – met een vier cilinders tellende tweeliter turbo onder de lange motorkap.

Vanzelfsprekend prijkt de 6.2 V8 onverminderd trots in de prijslijst, maar aan de basis van het Camaro-gamma staat nu een 275 pk sterke 2,0-liter viercilinder turbomotor. Hiermee herintroduceert Chevrolet de Camaro in Europa, aangevuld met een meer Europese afwerking. Bijkomend voordeel van de nieuwe motor: door de CO2-gerelateerde belastingen in ons land kan de Amerikaan relatief scherp worden geprijsd.  

Bekijken

Google eens op Chevrolets eerste Camaro uit 1966 en kijk vervolgens naar deze testauto. Inderdaad, da’s retro-design! Niet alleen de gespierde heuppartij verwijst naar de Camaro’s van weleer, ook de achterlichtunits en smalle raampartij knipogen naar het oorspronkelijke ontwerp. Z’n neuspartij met toegeknepen koplampen heeft maar één doel: imponeren. De matzwarte 20 inch lichtmetalen wielen (510 euro) doen de rest. Rijd een willekeurig stadscentrum binnen om zelf te ondervinden dat deze Amerikaan een aandachtstrekker van jewelste is.

Naar Europese smaak...

Stonden Amerikaanse auto’s vroeger nog wel eens bekend om de grof gestileerde interieurs, tegenwoordig worden de kaarten heel anders geschud. Leder met mooie stiksels, fraaie kunststoffen en chromen details brengen het interieur van de Camaro op Europese smaak. Tegelijkertijd bewijst Chevrolet zijn historisch besef, getuige de in vierkante kokers ondergebrachte meters en het klassieke, rechtopstaande dashboard.

Zitten

Beschouw de Camaro als een tweepersoons coupé, niemand neemt vrijwillig achterin plaats. De achterbank is eerder een handige aanvulling op de 425 liter grote kofferbak, die via een smalle laadopening is te bereiken. Bagageruimtetekort behoort in ieder geval niet tot de zorgen van een Camaro-rijder.

Er staan twee riante, elektrisch verstelbare en met leder beklede sportstoelen in de Camaro. Let wel, dit zijn Amerikaanse sportstoelen. Naar Europese maatstaven spreek ik liever over ‘stevig, maar gerieflijk meubilair’. Stoelverwarming is uiteraard een standaardvoorziening, de test-Camaro was tevens voorzien van optionele stuurwielverwarming. Een heerlijkheid tijdens de koude testdagen en onderdeel van een 2.650 euro kostend optiepakket.  

Bedienen

Het standaard 8 inch multimediasysteem met Bluetooth, USB- en AUX-aansluiting dat Chevrolet in de Camaro monteert, wordt voor 1.220 euro van een navigatie-unit voorzien. Dat functioneert prima, hoewel de bediening iets intuïtiever mag. Met het eerder genoemde optiepakket wordt de elektronica van de Camaro uitgebreid met onder meer een draadloze telefoonlader en een head-up display. 

De gespierde heuppartij verwijst naar de Camaro’s van weleer.

Google eens op Chevrolets eerste Camaro uit 1966 en kijk vervolgens naar deze testauto. Inderdaad, da’s retro-design! 

Rijden

Met een sprinttijd van 0 tot 100 km/u in 5,9 seconden en een topsnelheid van 240 km/u is de 2.0 viercilinder turbomotor een veelbelovende machine. Een flinke 275 pk bij 5.500 tpm en 400 Nm bij 3.000 tpm wekken verwachtingen. En die worden waargemaakt, want de Camaro presteert moeiteloos. Door de standaard achttraps automaat win je iedere stoplichtsprint, inhaalacties verlopen pijlsnel en de ‘Chevy’ passeert moeiteloos de 200 km/u-grens. Het enige dat mist: een V8-gorgel. Dat verwacht je onwillekeurig bij een Amerikaan, de viercilinder stelt auditief teleur.

De transmissie harmonieert uitstekend met de koppelrijke turbomotor, maar is van het relaxte soort. Er zit relatief veel slip in de automaat, hetgeen comfortabele schakelacties oplevert. Voor een sportief gevoel zijn schakelflippers gemonteerd, maar daarop reageert de transmissie niet snel genoeg om te plezieren op een bochtige bergpas. Het switchen van de ‘tour’ naar de ‘sport’-modus maakt de aandrijflijn vinniger, maar écht sportief wordt de Camaro nooit. Het interessante is dat de Camaro 2.0T ook helemaal niet als zodanig bedoeld lijkt. Hoewel de Chevrolet helemaal geen gek figuur slaat op bochtige trajecten, maakt het onderstel meer indruk op snelwegtrajecten. Oneffenheden worden ondanks de 20 inch wielen adequaat weggefilterd en rijgeluiden krijgen nauwelijks vat op het passagierscompartiment. De besturing past helemaal in het plaatje: redelijk precies, maar iets te licht voor een sportcoupé.      

Betalen

Omdat de Camaro korter dan gemiddeld op de redactie logeerde, kon geen verbruikstest zoals gebruikelijk worden uitgevoerd. Ik beperk mij hier dus tot het verbruik dat gerealiseerd werd over een beperkt traject, waarin zowel langere afstanden als testroutes zijn afgelegd. Daarmee scoorde de Yank 12,8 l/100 km (1 op 7,8). Op de snelweg toont de boordcomputer waardes rond de 9 l/100 km (1 op 11,1), dus een keurig gemiddeld verbruik van 1 op 10 moet mogelijk zijn.

Het navigatiesysteem is een optie.

De Chevrolet Camaro kost met 6.2 V8 minimaal 99.453 euro, terwijl deze 2.0T voor 57.050 in de boeken staat. Naast een coupé levert Chevrolet ook nog de Camaro Convertible, die vanaf 63.570 euro van eigenaar wisselt. Normaal staat in dit stukje ook iets over opties, maar naast het reeds beschreven pakket en het navigatiesysteem zijn er alleen extra euro’s te spenderen aan kleuren, wielen en race-strepen. De prijsstelling van de Chevrolet de Camaro is zeer concurrerend te noemen, want aartsrivaal Ford Mustang begint bij 57.160 euro. 

Samenvatting en conclusie

Auto’s uit Amerika hebben een bepaalde sfeer, waardoor het testen ervan altijd een genoegen is. De Chevrolet Camaro heeft fantastische looks en met zijn overvoed aan power en zijn comfortabele karakter nog altijd de inborst van een ‘cruiser’. Afwerking, besturing en onderstel zijn Europeser dan ooit, maar de uitgebreide standaarduitrusting is ‘ouderwets’ Amerikaans gebleven.      

Op zoek naar iets anders dan de geijkte coupés en niet verlegen aangelegd? Dan is de Chevrolet Camaro jouw ding. Met de 2.0 Turbo en achttraps automaat is de Camaro geen echte sportwagen, maar welzeker een geslaagde, snelle reiscoupé.