Highlights

  • Cadillacs toplimousine

  • twinturbo met 417 pk

  • vierwielbesturing

Als Amerikanen iets willen, dan gebeurt het. Het maakt dan niet uit of er forse investeringen van tijd of geld mee gemoeid zijn. Zo werkt het ook bij het haast iconische Cadillac. Dit op en top Amerikaanse automerk moet naast de thuismarkt ook steeds beter scoren op andere continenten, waaronder het veeleisende Europa. De top van hun kunnen tonen ze met het nieuwe uithangbord, de luxelimousine CT6.

De Cadillac CT6 is de grootste sedan van het merk en concurreert met onder meer de Mercedes-Benz S-Klasse en BMW 7 Serie. Dat zijn zeker niet de minste auto’s, dat beseft Cadillac erg goed. De CT6 is dan ook echt een paradepaardje, gebouwd met relatief lichte materialen en high-tech zaken als vierwielbesturing. Allemaal dingen die je pas later opmerkt, omdat het indrukwekkende design al je aandacht opeist.

Bekijken

Wauw. Dat woord vat de impact van de Cadillac CT6 op je omgeving het beste samen. De CT6 is getekend volgens de recentste ontwerpfilosofie van het merk, die beter dan ooit uit de verf komt door de majestueuze lengte van de CT6 – van 5,18 meter. Scherpe lijnen definiëren het ontwerp, dat wordt aangezet met opvallende details zoals de doorlopende led-verlichting in de neus.

Vanbinnen ziet de CT6 er iets conventioneler uit. Een groot touchscreen, gevat in geperforeerd leder, is de blikvanger van het dashboard. Het opvallend ontworpen stuurwiel biedt een thuis aan niet minder dan 18 knoppen. De middentunnel ziet er juist heel rustig uit en is een strak afgewerkt geheel. Deze Cadillac wekt een gedegen indruk, zonder ook maar een moment poenerig over te komen.

Elektrische stoelverstelling en een massagefunctie.

Zitten

De zit in Cadillacs topmodel is vrij hoog voor een limousine. De zitpositie achter het elektrisch verstelbare stuurwiel is goed, al hebben langere bestuurders relatief weinig hoofdruimte. Ter compensatie bieden alle vier de stoelen aan boord een rugmassage voor de nodige ontspanning.

Bij een directielimo als deze is er maar één ding wat echt telt: de ruimte rechts achterin. Die is hier dik voor mekaar en doet niet onder voor die van zijn concurrenten. De zetel is uitgebreid verstelbaar en via de grote schermen aan de voorstoelen kunnen films worden vertoond. Voor fanatieke wintersporters is er een skiluik en voor een incidentele vijfde passagier een bescheiden zitplaats. Met 433 liter inhoud is de bagageruimte gemiddeld groot. Verder is de laadruimte regelmatig van vorm en eenvoudig te beladen.

Bedienen

Het 10,1 inch grote aanraakscherm vormt de spil in de bediening en werkt samen met een touchpad in de middentunnel. Het systeem lijkt in de basis op dat van een aantal andere premiummerken, wel reageert de touchpad hier wat nerveus. Het aanraakscherm zelf werkt een stuk sneller en beter wanneer je de menustructuur even hebt leren kennen. Het centrale scherm is niet het enige, ook achter het stuur zit een groot lcd-scherm dat de analoge tellers vervangt. Hier zijn ook navigatie-, muziek- en verbruiksgegevens te projecteren, waartussen je intuïtief switcht met knoppen op het stuur.
Eveneens bijzonder zijn de knoppen in de middentunnel. Die zien eruit als aanraakknoppen , maar moeten echt ingedrukt worden voordat een functie geactiveerd wordt. Even wennen, maar uiteindelijk best handig omdat je ze zo nooit per ongeluk activeert.

Scherpe lijnen definiëren het ontwerp van de Cadillac CT6.

De zescilinder loopt zijdezacht wanneer je rustig rijdt en laat een sportwagenachtige huil horen als je het gaspedaal vloert. Een unieke gewaarwording.

Rijden

De zeer krachtige 3,0-liter twin turbomotor met zes cilinders is een prachtig stuk techniek. Dit powerhouse levert maar liefst 417 pk en 555 Nm koppel en dankzij de vierwielaandrijving heb je nooit last van doorslippende wielen. De zescilinder loopt zijdezacht wanneer je rustig rijdt en laat een sportwagenachtige huil horen als je het gaspedaal vloert. Een unieke gewaarwording die je keer op keer wil beleven. De automaat met acht versnellingen lijkt hier helemaal op ingesteld, want juist als je stevig doorrijdt doet hij zijn werk voorbeeldig. Bij een wat rustigere rijstijl is het apparaat wat twijfelachtig en schakelt hij dikwijls met een schokje. Dat doet enigszins afbreuk aan het verder zo verfijnde rijgedrag.

Eenmaal op snelheid is de CT6 een perfecte reisauto. Hij is erg stil, stabiel en rustgevend waardoor je in principe alleen nog uit hoeft te stappen om te tanken. De CT6 rijdt iets ‘sportiever’ dan een Mercedes-Benz S-Klasse, zonder in te boeten op comfort. Het topmodel Platinum is uitgerust met vierwielbesturing en de extra wendbaarheid die dat geeft past precies bij het onderstel. Het stuurwiel biedt een lekker stevige weerstand, waardoor je aangenaam bij het rijden betrokken wordt. Hierdoor is de CT6 bij uitstek geschikt voor een directeur die zich doordeweeks laat rijden en in het weekend zelf het stuur in de hand neemt.

De zescilinder turbomotor heeft nog een voordeel, en dat is het verbruik. Nu is het gerealiseerde testverbruik van 1 op 8 niet heel opzienbarend, maar dat heeft vooral te maken met het uitnodigende motorkarakter en de afwisselende snelheden. Bij veel snelwegritten is een gemiddelde van 1 op 10 haalbaar.

Betalen

De Cadillac CT6 wordt in Nederland geleverd met één motor - de geteste 3,0-liter - en twee uitrustingsniveaus: Luxury en Platinum. Een al bijzonder volledig uitgeruste Luxury is er vanaf 112.780 euro en dat is behoorlijk concurrerend. Ter illustratie: een Mercedes-Benz S 400 met vierwielaandrijving en 333 pk is er vanaf 124.494 euro en de 326 pk sterke, achterwielaangedreven BMW 740i heb je vanaf 103.000 euro.

De testauto is een Platinum, die echt alles aan boord heeft wat je maar kan wensen. Deze uitvoering is met 136.500 euro nog steeds keurig geprijsd (voor een auto in dit segment). Zeker omdat je weet dat het hierbij blijft en je niet verleid kunt worden tot het aanvinken van tienduizenden euro’s aan opties.

Die uitstraling...

Samenvatting en conclusie

Met de CT6 laat Cadillac overtuigend zien wat Amerika in huis heeft. Dat begint al met de onwrikbare uitstraling en wordt voortgezet in het comfortabele rijgedrag. Het infotainmentsysteem en de transmissie kunnen nog wat fijnslijperij gebruiken, maar afgezien daarvan heeft Amerika gewoon een concurrerend product neergezet.

De Cadillac CT6 verdient meer dan een plekje aan de zijlijn. De auto bevindt zich qua rijcomfort en –eigenschappen op het door de kritische klant gewenste niveau en ook de meest luxueuze uitvoering is te koop voor een relatief gunstige prijs. Nu rest enkel nog het lef om een dergelijk groot bedrag stuk te slaan op een relatief onbekend model. Mocht je er nog over twijfelen: mijn zegen heb je.