Highlights

  • grote SUV van Skoda

  • 4,7 meter lang

  • tot 7 zitplaatsen

Simply Clever is de filosofie waarmee Skoda al jaren aan de weg timmert. Het staat voor een aantal kleine slimmigheden die een Skoda net iets doordachter maken dan een andere auto. Kleinigheden alleen zijn niet genoeg om zeven personen of een vracht bagage te kunnen vervoeren, daar heb je gewoon veel ruimte voor nodig. Daarom maakte Skoda de Kodiaq niet alleen slim, maar ook gewoon lekker groot. Hoe de auto bevalt test ik met een mooie rit naar Praag.

De Skoda Kodiaq is een echte reiswagen, vandaar dat ik heel blij ben met de uitnodiging om deze auto terug te brengen naar zijn vaderland Tsjechië. Een veel betere manier om een auto te leren kennen is er namelijk niet. De eerste tussenstop en fotolocatie is de Duitse stad Dresden, vlakbij de Tsjechische grens. Daardoor houd ik nog genoeg tijd over om de auto in Praagse stadsverkeer te kunnen testen en ook daar nog wat mooie foto’s te maken. 

Bekijken

Een chique interieur met veel hoogglans en blinkend chroom.

De Skoda Kodiaq is met z’n lengte van 4,697 meter echt groot, en door z’n hoogte van 1,676 meter is deze Skoda onmisbaar een SUV. Door het robuuste lijnenspel oogt de auto misschien nog wel groter dan hij is. Als hij door zijn formaat nog geen aandacht trekt, dan doet zijn opvallende neus met opvallend geplaatste mistlampen dat wel. Het lijkt een knipoog naar zijn broertje Skoda Yeti, die ook getooid was met een kenmerkende snoet. Aan de achterkant is de verwantschap met de Skoda Superb duidelijk te zien.  

De lichte bekleding van de testauto laat zien dat het interieur van de Skoda Kodiaq er erg voornaam uit kan zien. Ook zonder deze chique kleurstelling zie je dat het geheel er stijlvol uitziet. Veel hoogglans zwarte panelen en blinkend chroom geven het interieur een moderne uitstraling en het opbollende dashboardkastje maakt het interieur frivoler dan we van Skoda gewend zijn.

Zitten

De achterste stoelen zijn het meest geschikt voor kinderen.

Dat zo’n grote auto een prima plek biedt aan zijn inzittenden is geen verrassing. De elektrisch verstelbare stoelen (490 euro) van de Style-uitvoering ondersteunen goed, zelfs na vele honderden kilometers aaneengesloten rijden. Ook de passagiers op de middelste rij baden in ruimte want zowel voor benen, hoofd en voeten is er ruim voldoende van beschikbaar.

De optionele derde zitrij (890 euro meerprijs) is goed bereikbaar en eenvoudig op- en neerklapbaar. Net als bij de concurrentie is het vooral geschikt voor kinderen. De hoofdruimte is toereikend, het zijn vooral been- en voetenruimte die voor volwassenen tekort schieten. Met neergeklapte stoelen biedt de Kodiaq 590 liter ruimte (650 voor de vijfzitter), met alle stoelen omhoog resteert een goed bruikbare 270 liter.

Bedienen

Voor wie auto’s van het Volkswagen-concern kent is de Skoda Kodiaq gesneden koek. Alles zit op de plek waar je het verwacht of is heel eenvoudig te vinden. Veel functies zijn te vinden in het optionele Columbus-navigatiesysteem (2.190 euro), dat net zo snel en intuïtief reageert als een tablet. De adaptieve cruise control heeft een eigen hendel links van het stuurwiel, dat is en blijft een zeer geschikte plaats. De diverse rij-hulpmiddelen waaronder de rijstrook-assistent bedien je met één knop op het stuurwiel, waarmee je ze snel in- en uit kunt schakelen.  

De Skoda Kodiaq voelt minder groot dan 'ie is.

Rijden

De Skoda Kodiaq rijdt zo gemoedelijk als je op basis van zijn uiterlijk zou verwachten. Het is een comfortabele reisgenoot die letterlijk in stilte uitblinkt. Er dringen opvallend weinig rijgeluiden het interieur binnen. Zelfs wanneer de motor even hard aan de bak moet gebeurt dit zonder drama. De vering is vrij stevig gemaakt, om de Kodiaq ook met het gewicht van zeven passagiers en hun bagage beheersbaar te houden. De keerzijde daarvan is dat dwarsrichels op de weg vrij nadrukkelijk worden doorgegeven. De demping is aangenaam zacht, waardoor verkeersdrempels en andere grote hobbels keurig worden geabsorbeerd.

De Skoda Kodiaq rijdt zo gemoedelijk als je op basis van zijn uiterlijk zou verwachten. Het is een comfortabele reisgenoot die letterlijk in stilte uitblinkt.

De besturing is op lage snelheid aangenaam direct, waardoor de Skoda Kodiaq minder groot aanvoelt dan hij is. De stuurbekrachtiging biedt een aangename, natuurlijke weerstand en is zeker niet te licht. Wel even wennen is het wat sponzige gevoel in het rempedaal, terwijl de remmen zelf hun werk adequaat doen.

De testauto is voorzien van de 150 pk sterke 1,4 liter TSI-turbomotor, die samenwerkt met een zestraps DSG-automaat. De DSG twijfelt wel eens bij het wegrijden, maar eenmaal op tempo doet de bak precies wat je wilt. Hij schakelt onvoelbaar en niet voor elk wissewasje, wat het rijcomfort ten goede komt. Met een vermogen van 150 pk is de Kodiaq prima voorzien, zo bewijzen ook de cijfers. Van 0 naar 100 km/u moet in 9,6 seconden kunnen en op de Autobahn noteerden we een topsnelheid van 190 km/u. De auto voelt op deze snelheden wel iets minder stabiel: 150 km/u is een aangename kruissnelheid.

Door de vele Autobahn-kilometers is het testverbruik van 1 op 11 niet geheel representatief. Tijdens de in Nederland afgelegde kilometers voorafgaand aan de grote rit noteerde ik een verbruik van 1 op 12,5. Dat is zeker niet gek voor een dergelijke grote auto.

Betalen

De Skoda Kodiaq is een prettige reisauto.

Traditioneel een sterk punt van een Skoda is de betaalbaarheid. Dat geldt ook voor de Kodiaq, die er is vanaf 28.990 euro.  Dat is weliswaar iets duurder dan bijvoorbeeld een Seat Ateca of Ford Kuga, maar daar krijg je dan ook flink wat extra ruimte voor. Met een leaseprijs vanaf 447 euro per maand loopt de Kodiaq (met 125 pk benzinemotor) netjes in de pas met zijn concurrenten. De standaarduitrusting is niet verkeerd, toch kun je naar hartenlust opties aanvinken. De testauto vertegenwoordigt daardoor een waarde van 50.770 euro.

Een Skoda Kodiaq met 150 pk sterke 2,0 liter diesel is er vanaf 41.150 euro, waarbij de DSG-automaat standaard is. Voor 400 euro extra heb je een handgeschakelde diesel, die voorzien is van vierwielaandrijving. Vierwielaandrijving in combinatie met de benzinemotor kan ook, vanaf 35.830 euro.

Samenvatting en conclusie

De Skoda Kodiaq laat zich samenvatten als veel ruimte, aangenaam reiscomfort en een nette prijs in een stoere behuizing. Er valt maar weinig op af te dingen, enkel is op te merken dat de optionele achterste zitjes het meest geschikt zijn voor kinderen. De achterbank is ontzettend ruim en datzelfde geldt ook voor de kofferbak.

De Skoda Kodiaq is dus een erg goede aanbieding. Wanneer je het niet erg vindt om met een 4,7 meter lange auto door het verkeer te laveren heb je aan de Kodiaq een erg prettige en praktische metgezel. Maar het fijnste van al: de ‘Skodiaq’ is gewoon lekker groot.

De gereden Skoda Kodiaq is door importeur Pon geleend van de Tsjechische fabriek. In Nederland staat de Skoda Kodiaq vanaf eind maart 2017 bij de dealer.