Highlights

  • vierde generatie

  • 37 liter meer kofferruimte

  • met turbomotoren

Het is het jaar 2000 als Kia een nieuw model introduceert met de vrolijk klinkende naam Rio. Met z'n uitbundige vormen en ruime interieur een echt buitenbeentje in het compacte segment. 17 jaar later staat de vierde generatie klaar en is de Rio uitgegroeid tot een bekende en gewaardeerde verschijning. Met 7 jaar garantie voor particuliere kopers heeft Kia nog altijd een uniek aanbod, maar hoe heeft de auto zich verder ontwikkeld? Rondom Lissabon rijd ik met de nieuwe Rio om dat uit te zoeken.

Ja, die eerste Rio. Dat was een aparte auto. Te groot voor het compacte segment, te klein voor een middenklasser. Met die verwarring maakte Kia 6 jaar later, bij de tweede generatie, korte metten. Sindsdien positioneert het merk de Rio als B-segment auto, een concurrent voor bekende modellen als de Opel Corsa en Renault Clio.

Bekijken

Kia wil met de nieuwe Rio nóg meer mensen aanspreken. Daarom kregen de ontwerpers de taak om een auto te tekenen die door niemand lelijk gevonden kan worden. Dat is gelukt, je kunt met de nieuwe Rio onopvallend over straat. Het is een strak vormgegeven model, dat het laatste beetje frivoliteit dat zijn voorganger heeft zelfverzekerd van zich afschudt. Door de bredere neus, langere motorkap en kortere overhang achter heeft de Rio een gespierdere uitstraling dan voorheen.

Mooie kunststoffen, een moderne sfeer en een aantrekkelijke mix van kleuren en materialen maken het dashboard van de Rio tot een keurig geheel. De knoppen voelen stevig aan en alles zit degelijk in elkaar. Het is allemaal niet uitbundig of vernieuwend, maar gewoon goed.

Dit is een van de grootste kofferbakken in het segment.

Zitten

Ook gewoon goed zijn de stoelen in de nieuwe Rio. Je moet wel extreem groot, klein of gebocheld zijn wil je hier geen fijne zitpositie vinden. De verstelling van het stuur is bovendien zeer riant. Ruimte biedt het nieuwe model in overvloed, passagiers met een lengte van meer dan 1,90 meter nemen zonder zeuren achterin plaats. Ik durf wel te stellen dat de Rio een van de ruimste modellen in zijn segment is. Met 325 liter is ook de kofferbak een van de grootste die je kunt krijgen. Handig is de in hoogte verstelbare laadvloer, waarmee je eenvoudig een laadvloer zonder obstakels creëert, met de achterbank omlaag.

Bedienen

De testauto is voorzien van een intuïtief en snel werkend aanraakscherm, dat standaard wordt geleverd vanaf de ComfortPlusLine Navigator-uitvoering. De klimaatregeling en andere belangrijke functies hebben fysieke knoppen, wel zo handig. Nieuwigheden als Android Auto en Apple CarPlay zijn leverbaar, maar het blijft omslachtig – maar daar kan Kia niets aan doen – dat je in dat eerste geval een kabel nodig hebt om alle functies te kunnen gebruiken. Gelukkig kun je ook muziek afspelen en bellen via een normale Bluetooth-verbinding.

Rijden

Even pruttelt en gromt de uitlaat van de driecilinder 1.0 T-GDI-motor indrukwekkend als de auto wordt gestart, maar dat hoor je alleen als je ernaast staat. De turbomotor is er in twee smaken, 100 en 120 pk. Ik rijd met die eerste en dat is de motor die in de meest bereikbare Rio ligt. Zeker voor een basismotor biedt de driecilinder voldoende kracht, maar ook als je wat meer power wenst geeft de 1.0 T-GDI wat je wilt. Vanaf iets minder dan 2.000 toeren gaat de turbo hard aan het werk. De enige reden om voor de 120 pk-versie te kiezen is dat die een zesversnellingsbak heeft, voor wat meer rust op de snelweg. Niet dat de T-GDI 100 een herriemaker is, maar op lange afstanden zorgt een zesde versnelling wat meer comfort en een lager verbruik. Het testverbruik van de 100 pk-versie komt uit op 7,5 l/100 km (1 op 13,3), in Nederlandse omstandigheden moet dat nog wel een liter zuiniger kunnen.

De korte overhang achter zorgt voor een gespierde uitstraling.

Zeker voor een basismotor biedt de driecilinder voldoende kracht, maar ook als je wat meer power wenst geeft de 1.0 T-GDI wat je wilt. 

Voor (zakelijke) kilometervreters is het goed om te weten dat ook de 1.4 CRDi-dieselmotor een prima keuze is. Hij heeft 10 pk minder dan de T-GDI, maar dankzij het koppel van 240 Nm voelt hij krachtiger aan. Bovendien komt de trekkracht gevoelsmatig al aanzienlijk eerder vrij, bij zo’n 1.600 tpm.

Allemansvriend Rio biedt ook op het onderdeel ‘rijden’ voor elk wat wils. Rustige rijders zullen de prettige en lichte bediening van koppeling en versnellingsbak waarderen, voor de wat sportievere bestuurders heeft de Rio een prettige besturing die behoorlijk nauwkeurig werkt en niet té sterk bekrachtigd is. De stijfheid van de auto is door de nieuwe voorwielophanging en basisstructuur aanzienlijk verbeterd, iets dat op de slechte wegen in de heuvels rond Lissabon zeker te merken is. De beroerde staat van het asfalt heeft nauwelijks invloed op de auto, hoewel sommige hobbels met name in de dieseluitvoering stevig worden doorgegeven. Niet zo vreemd als je weet dat de testauto’s zijn uitgerust met de grootst leverbare wielen van 17 inch. Met 15 of 16 inch wielen en dikkere bandwangen voelt de Rio waarschijnlijk comfortabeler aan, maar zal ook de wegligging iets minder strak zijn. Het is maar wat je wilt.

Betalen

Met een vanafprijs van 15.735 euro zit de nieuwe Rio in het hart van het segment. De tijd dat je een Kia kocht vanwege zijn lage prijs is definitief voorbij. Met het beter worden van de producten zijn ook de prijzen gestegen. Ook de leaseprijzen van Rio liggen in lijn met die van de belangrijkste concurrenten.

Alles komt samen in de vierde generatie Rio.

Samenvatting en conclusie

Het leerproces is na drie generaties Rio voltooid, in het nieuwe model komt alles samen. Hij rijdt goed, heeft een moderne turbomotor, beschikt over de belangrijkste nieuwe snufjes, is goed gebouwd en afgewerkt en biedt veel ruimte. Een zeer knappe prestatie van Kia, de Rio is een auto die praktisch geen minpunten heeft. Dat was bij de vorige Rio’s anders, maar die konden zich op prijs, uiterlijk of ruimte in belangrijke mate onderscheiden. Dat doet het nieuwe model dan weer niet, maar met zijn complete pakket hoort hij zonder twijfel thuis op de shortlist van iedereen die een compact model zoekt. Is alles daarmee bereikt? Bijna. Want Kia wil met de Rio kritische Europese autokopers overhalen om uit hun Europese auto te stappen. Met de nieuwe Rio kan dat.

De bovenaan dit artikel genoemde prijs is de vanafprijs van de ComfortPlusLine Navigator-uitvoering. De testauto is uitgerust met diverse extra's.