De nieuwe Renault Scénic is duidelijk geen 'busje' meer. De Renault Scénic is zonder twijfel de meest opvallende MPV. De Renault Scénic oogt mooi in verhouding, dankzij de standaard grote wielen. Dit is de 'korte' Scénic, voor extra ruimte kun je ook de Grand Scénic bestellen. De kleur 'Jaune Miel' staat de Scénic uitstekend. De Renault Scénic is een opvallende MPV. De Renault Scénic van achteren. Door de grote wielen lijkt de nieuwe Renault Scénic wel een concept car. Naast deze Scénic is er ook een langere Grand Scenic verkrijgbaar. De full-led koplampen zijn standaard op de Bose-uitvoering. De 20 inch wielen zijn relatief smal, waardoor ze minder rol- en luchtweerstand genereren. 20 inch wielen zijn standaard op elke Renault Scénic De Renault Scénic draagt het familiegezicht van Renault. De 'Edge Light Design'-units hebben een 3d-effect. De naam is hetzelfde, de auto is uitgesproken anders. De Renault Scénic is naar wens leverbaar in two-tone kleurstelling. Brede, uitnodigende zetels in de Renault Scénic. De stoelzitting is uitschuifbaar voor extra ondersteuning. Twee driehoekige ruiten vergroten het ruimtelijke gevoel - en zorgen voor een beter zicht. Een heel ruimtelijk gevoel door de ver weg staande voorruit. Het grote, staande scherm is standaard op de Bose-uitvoering. Het dashboard van de Renault Scénic is om je heen gevormd. De digitale tellers zijn er in meerdere designs. Hier de Neutral-look. De digitale tellers zijn er in meerdere designs. Hier de Sport-look. De digitale tellers zijn er in meerdere designs. Hier de Eco-stand. De Multi Sense-instellingen bepalen hoe de Scénic rijdt, maar ook hoe 't interieur eruit ziet. Draaiknoppen voor de klimaatregeling, voor uitgebreide klimaatinstellingen moet je het menu in. De bovenste knop is voor de rijstanden, eronder zit de altijd standaard electronische handrem. Een mooi vormgegeven, goed afgewerkt dashboard in de Renault Scénic. Ook het dashboardkastje is - afhankelijk van de uitvoering - een grote lade. De verschuifbare middentunnel van de nieuwe Renault Scénic. Een groot en diep opbergvak in de verschuifbare middentunnel. De verschuifbare bak in de middentunnel heeft twee bekerhouders. De Comfort-hoofdsteunen kun je als het ware om je hoofd 'vouwen'. Mooie rundlederen bekleding, een optie van net geen 1.150 euro. Brede, uitnodigende zetels in de Renault Scénic. De Comfort-hoofdsteunen horen bij de Bose-uitvoering. De tafeltjes achterin zijn ideaal voor kinderen, en kosten volwassenen wat knieruimte. Veel opbergruimte in de nieuwe Renault Scénic Handige opbergbakken onder de vloer. De achterbank is in twee delen neerklapbaar en verschuifbaar. Met de bank neergeklapt ontstaat een mooie, vlakke laadvloer. De stoelen kun je volledig automatisch omklappen met dit paneeltje in de kofferbak. De Scénic heeft een forse 572 liter aan kofferruimte. De 1,2 liter TCe-motor is goed verstopt.

Highlights

  • nog steeds een MPV

  • altijd 20 inch wielen

  • ook als Grand Scénic

Vlak voor de eeuwwisseling weet Renault met de Scénic een nieuwe trend te zetten: de compacte MPV. Veel concurrenten volgen het concept, maar de Scénic blijft altijd populair. Nog steeds schrijft de mode hoge auto’s voor, al moeten ze nu sportiever ogen en heten ze steeds vaker cross-over. De nieuwe Scénic blijft een MPV, maar is duidelijk geen ‘busje’ meer. Deze test zal uitwijzen of dat een slimme zet is.  

Een belangrijke reden om de Scénic opnieuw als MPV te bestempelen is de Renault Kadjar, de échte cross-over van Renault. Zet je deze twee auto’s naast elkaar, dan zie je vrijwel identieke neuzen en verder compleet verschillende auto’s. Knap, want ze zijn nagenoeg even groot en kosten ongeveer hetzelfde. In de praktijk gaat de keuze tussen ruimte-aanbod en design.

Bekijken

Het dashboard van de Renault Scénic is om je heen gevormd.

De nieuwe Renault Scénic is een behoorlijke blikvanger, zeker in het fraaie ‘Jaune Miel’ (honinggeel) van de testauto. Ook de grote 20 inch wielen vallen op, en het mooiste is dat Renault deze maat standaard levert op elke Scénic. Dat geeft de auto een bijna concept car-achtige uitstraling: nog nooit viel je met een midi-MPV zó op.  

Vanbinnen heeft Renault er alles aan gedaan om een ruimtelijke sfeer te creëren. De voorruit staat ver weg en wordt geflankeerd door twee grote, driehoekige ruiten. Het dashboard is om je heen gebouwd en loopt fraai door in de deurpanelen. De zachte toplaag van het dashboard en deurpanelen zijn in de twee meest luxueuze uitvoeringen voorzien van fraaie stiksels.

Zitten

De elektrisch verstelbare, lederen stoelen van de testauto (1.561 euro) kijken je uitnodigend aan. Ze zien er breed en comfortabel uit, en dat is precies wat ze zijn. De zitting is voor extra ondersteuning uitschuifbaar en de Bose-uitvoering heeft opvallende Comfort-hoofdsteunen, die je als het ware om je hoofd heen kunt vouwen. Dit geeft een subtiele steun, waarvan je eigenlijk pas merkt hoe prettig het is als je ze weer uitvouwt.

De Comfort-hoofdsteunen horen bij de Bose-uitvoering.

Ook achterin heb je deze fijne hoofdsteunen, die het comfort op de drie zitplaatsen verhogen. De leefruimte achterin is iets minder groot, met name door de vrij dikke kunststof klaptafeltjes aan de voorstoelen. Deze komen al snel in aanraking met de knieën van volwassen passagiers, maar zitten voor kinderen juist op de ideale hoogte. Rijd je veel met vier volwassenen aan boord, dan is de Grand Scénic een betere optie. Die biedt 4 centimeter extra knieruimte.

Aan praktisch gemak geen gebrek in de Scénic. Neem bijvoorbeeld de diverse aanwezige bakjes en vakjes  of het handige systeem om de stoelen in een oogwenk weg te klappen. Dit kan (standaard vanaf uitrustingsniveau Intens) ook met knoppen in de bagageruimte. Het systeem laat eerst de hoofdsteunen zakken en vouwt daarna de bank om. Goed bedacht en uitgevoerd!  

Bedienen

Als je de nieuwste generatie Renaults al kent heeft de nieuwe Scénic geen verrassingen voor je. Ook in de Scénic beslaat een opvallend groot, staand aanraakscherm bijna de hele middenconsole waarmee je bijna alles bedient.  De menustructuur van dit systeem is niet altijd even duidelijk en het systeem werkt wat trager dan je tablet thuis. Het grote scherm is overigens alleen standaard op de Bose-uitvoering, de andere uitvoeringen hebben géén of een kleiner aanraakscherm. Je kunt dus zelf kiezen welk systeem voor jou het beste werkt.

Door de grote wielen lijkt de nieuwe Renault Scénic wel een concept car.

Rijden

De Renault Scénic ziet er niet alleen sportiever uit dan voorheen, zo rijdt ‘ie ook. De besturing is aangenaam licht en direct, waardoor de uit de kluiten gewassen auto heel wendbaar aanvoelt. Vering en demping zijn comfortabel afgestemd, de grote wielen zorgen ervoor dat je voelt hoe het wegdek eraan toe is. Korte hobbels komen iets te nadrukkelijk door, maar verkeersdrempels worden wel goed gedempt. Door de soepele onderstelafstemming helt de auto in bochten zoals je van een MPV kan verwachten - merkbaar, maar niet hinderlijk.

De besturing is aangenaam licht en direct, waardoor de uit de kluiten gewassen auto heel wendbaar aanvoelt. 

De 1,2 liter TCe-benzinemotor met 130 pk vormt een prima combinatie met de 1.405 kg wegende Scénic. Helemaal onderin het toerengebied is de motorkracht nog wat beperkt, maar eenmaal voorbij de 2.000 tpm trekt de motor er lekker aan. Om het wegrijden te vergemakkelijken geeft de auto zelf gas bij als je de koppeling laat opkomen. De zesversnellingsbak schakelt prima en voor een Franse auto zelfs bovengemiddeld strak. Tijdens de test zijn er veel snelwegkilometers gemaakt en werd het land geteisterd door harde wind, regen en kou, waardoor het testverbruik met 1 op 11,5 niet erg gunstig uitpakt. Eerdere ervaringen met deze motor tonen aan dat 1 op 13 ook kan.

Een prettig kenmerk van deze motor is de stilte waarmee hij presteert. Ook wanneer je iets meer van hem vraagt blijft zijn geluidsproductie beschaafd. Bij 120 km/u draait de motor een nette 2.700 tpm en is het motorgeluid nagenoeg afwezig, het wind- en bandengeluid hoor je nadrukkelijker. De winterbanden onder de testauto, waarvan het profiel doorgaans iets meer geluid produceert, kunnen daar deels debet aan zijn.

Betalen

De Renault Scénic is een opvallende MPV.

De Renault Scénic is er met 115 pk sterke benzinemotor vanaf 26.360 euro, diesel rijden kan vanaf 34.160 euro. De dieselmotor is in dat geval gekoppeld aan een zestraps automaat, een benzinemotor met automatische versnellingsbak is (nog) niet leverbaar. In de zakelijke lease kost de Scénic minimaal 426 euro per maand, een van de voordeligste in zijn segment.

Op de basisuitvoering Life zijn cruise control en een noodremsysteem met voetgangersdetectie standaard. De Zen-uitvoering voegt daar onder meer sleutelloos starten, automatische klimaatregeling en lichtmetalen wielen aan toe. Een aanraakscherm is optioneel verkrijgbaar en standaard op de uitvoering Intens. Het topmodel Bose heeft full-led koplampen en, jawel, een Bose-audiosysteem aan boord.  

Samenvatting en conclusie

De Renault Scénic is nog steeds een familieauto, maar niet langer een busje. Dat blijkt een goede keuze, al is er achterin wat minder ruimte dan voorheen. Dankzij de vlak wegklappende achterbank is de auto nog praktischer geworden en ook het rijgedrag werd een stuk aansprekender.  

De Renault Scénic is een auto voor wie waarde hecht aan praktisch gemak, maar liever geen saaie auto rijdt. Zoals met alles wat mooi is lever je voor de looks iets aan ruimte in, maar ’t maakt de auto niet minder flexibel. Het is dan wel geen busje meer, deze Scénic is een betere versie van zichzelf.