Highlights

  • 90 pk turbomotor

  • vernieuwd ontwerp

  • goed audiosysteem

Een kleine koets met een sterke motor, dat concept heeft in de geschiedenis al heel veel leuke auto’s voortgebracht. De nieuwste entree in dit genre komt van Volkswagen, dat de vernieuwde Up! ook met een turbomotor levert. Eens kijken of deze muzikale ‘Beats’-uitvoering net zo lekker rijdt als dat ‘ie klinkt.

Deze speciale Beats-uitvoering is bedoeld om de introductie van het gelijknamige audiosysteem, eh, luister bij te zetten. Het merk Beats past goed bij de Volkswagen Up!, Burmester (Mercedes-Benz) of Mark Levinson (Lexus) zijn eerder het soort audiomerken waar je vader zijn Mozart-cd’s op afspeelt. Geen idee wat Beats-oprichter Dr. Dre ervan vindt, want in zijn thuisland Amerika kun je geen Up! kopen. Wij keuren het in ieder geval goed!

Bekijken

Vorig jaar is de gehele Up!-reeks lichtjes bijgeschaafd. Belangrijkste kenmerken zijn de koplampen in donker glas, de gewijzigde achterlichtunits en het nieuwe ‘bekkie’, waarbij de voorbumper een in carrosseriekleur gespoten ‘beugel’ heeft gekregen.

In het interieur kom je het Beats-logo hier en daar tegen en vanbuiten is deze Up! voorzien van allerlei rode accenten, wat in combinatie met de witte lakkleur erg leuk uitkomt. Zelfs de naafkapjes in de (witte!) lichtmetalen wielen zijn rood. Koop je een rode of grijze Beats Up!, dan zijn alle contrasterende accenten zwart. De kunststof plaat die over de gehele breedte van het dashboard is aangebracht, is ook in een speciaal Beats-design uitgevoerd.

De kofferbak is groter dan die van de meeste concurrenten.

Zitten

In de Up! vind je net als voorheen de ‘nonnenkapstoelen’ zoals je die in veel andere stadsauto’s van dit moment tegenkomt: eenvoudig, weinig contouren en een hoofdsteun die is geïntegreerd in de rugleuning. Ze zijn vooral gemaakt voor regelmatig in- en uitstappen. De zijdelingse steun zou wat beter mogen voor een vlottere versie als deze, toch zijn het ook op langere ritten best prettige stoelen met toereikende verstelmogelijkheden.

De Up! is eens stadsauto en dus hoef je geen wonderen van de ruimte op de achterbank te verwachten. De beschikbare ruimte is eigenlijk best goed, maar de bank is vrij vlak en hard en daardoor niet voor iedereen aangenaam om te zitten. Met 251 liter is de  kofferruimte net iets groter dan bij de meeste concurrenten.   

Bedienen

Een Up! is in basis een eenvoudige auto en dus is de bediening dat ook. De meeste schakelaars kennen we al uit andere Volkswagens en kennen geen geheimen. Het Beats-audiosysteem levert nog de meeste extra knoppen op, maar ook dat laat zich probleemloos instellen. Het klinkt trouwens ook bijzonder lekker.

Een houder voor een smartphone is standaard. Uiteraard kun je dan navigeren met wat de telefoon zelf te bieden heeft, maar het is nog leuker om de gratis ‘maps + more’-app te gebruiken. Dan wordt je eigen telefoon een infotainmentsysteem met navigatie, een hulpje voor zuinig rijden of een setje extra metertjes. De integratie is zelfs zo ver gevorderd dat je de telefoon met sneltoetsen op het dashboard kan bedienen.

Nieuwe achterlichten kenmerken de achterkant van de vernieuwde Up!

De turbo zorgt voor extra snelheidssensatie, zonder dat je daadwerkelijk hard gaat.

Rijden

Met deze Up! beleef je heel veel rijplezier binnen het wettelijk toelaatbare. De turbo zorgt voor extra snelheidssensatie zonder dat je daadwerkelijk hard gaat. En juist omdat het geen echte sportauto is, zit de Up! veel eerder aan zijn limieten dan een auto met speciale banden, remmen, veren of andere ‘sportartikelen’. Dan heb je aan 90 pk op nog geen 1.000 kilo auto meer dan voldoende. ‘Analoog autorijden’, het kan anno 2017 gelukkig nog. Deze Up! rijdt zo leuk omdat er juist van alles niet op zit.

Het enige wat de pret enigszins drukt is de versnellingsbak. Dan gaat het niet om de bediening, want die is oké, maar de overbrengingsverhoudingen. Als je met een rustige rijstijl opschakelt valt de Up! net buiten het toerengebied waar de turbo werkt. Daar is wel een mouw aan te passen: niet luisteren naar de schakeladviezen van de boordcomputer en iets verder doortrekken. Luister je wel, dan kun je met de Up! in elk geval een prettig laag verbruikscijfer te scoren. Een verbruik van 5,0 l/100 km (1 op 20) is bij normaal gebruik heel goed haalbaar.

Betalen

Wil je een Up! in Beats-uitvoering, dan heb je keus uit drie benzinemotoren, waarvan deze 1.0 TSI de sterkste en dus ook de prijzigste is: 14.675 euro. De 75 pk-uitvoering zonder turbo is 900 euro voordeliger en met 60 pk kost de Up! beats 13.105 euro. De Up! is er vanaf 11.475 euro, privé een Up! leasen kan vanaf (tijdelijk) vanaf 199 euro per maand bij Volkswagen zelf.

Het is bijna niet te missen in welke uitvoering je rijdt.

Airconditioning is niet standaard. Dat kun je los bestellen, maar voor vrijwel hetzelfde bedrag heb je ook een Executive-pakket met die airco en elektrisch verstelbare en verwarmbare spiegels, plus nog eens digitale radio-ontvangst. De Up! op de foto’s heeft in totaal voor 3.563 euro aan extra’s, waaronder een glazen schuifdak, parkeercamera en stoelverwarming, plus die witte 16 inch lichtmetalen wielen. Standaard staat de Beats Up! overigens ook op lichtmetaal, maar dan een maatje kleiner (15 inch) en in de kleur zilvergrijs.

Samenvatting en conclusie

De kleinste Volkswagen staat nog steeds zijn mannetje. De concurrenten zitten niet stil, natuurlijk, maar de Up! is en blijft een prima auto voor alledag die zowel in de stad als ver daarbuiten degelijke rijkwaliteiten biedt. Voor al die kwaliteiten betaal je ook, zeker bij deze turboversie met Beats-opdruk.

Waar die uitvoering dan goed voor is? Nou, het is toch meer een hebbeding dan een standaard Up! en in combinatie met de TSI-motor is de Up! ineens een optie voor mensen die autorijden als meer beschouwen dan simpelweg van A naar B komen. En dan te bedenken dat de Up! GTI nog moet komen...