Deze Hyundai i30 is duidelijk van een nieuwe generatie. Van de Hyundai i30 verschijnt op termijn een sportieve N-versie met krachtige motor. Naast deze hatchback komen er ook een stationwagon en een coupé-achtige variant. Dit grijs is netjes, maar Hyundai levert ook veel uitbundigere kleuren. Hyundai i30 Als je goed kijkt zie je ook de voorste mistlampen zitten, standaard vanaf de Comfort. Dit zijn de 'traditionele' achterlichten, op topuitvoering Premium krijg je led-exemplaren. Deze 16 inch lichtmetalen wielen zijn standaard op First Edition en Premium-uitvoering. De Hyundai i30 is gewoon een keurige hatchback. De led-dagrijverlichting in de voorbumper dient tevens als richtingaanwijzer. De separate mistlampen achter maken de Hyundai i30 optisch breder. De Hyundai i30 heeft een opvallend lage, stoere neus. Deze zogenaamde Cascade-grille zal alle nieuwe Hyundai-modellen kenmerken. Deze volledige led-verlichting is standaard op de First Edition en Premium-uitvoeringen. De i30 scoort nog steeds goed op de verhouding prijs – uitrusting. De nieuwe Hyundai i30 steekt niet boven het maaiveld uit, maar wordt waarschijnlijk mooi oud. De zitpositie is goed instelbaar, de stoelen mochten iets beter ondersteunen. Een zakelijk, rustig dashboard. Het dashboard van de Hyundai i30 doet degelijk aan. Het instrumentarium is overzichtelijk, de boordcomputer heeft uitgebreide functionaliteit. Hyundai i30 Het 8 inch grote scherm reageert vlot op je vingers. Het dashboard is rustiger, zakelijker vormgegeven dan voorheen. Nu is het een opbergvak, optioneel kun je hier je telefoon draadloos opladen. Deze lege knoppen rond de pook doen de uitrusting geen eer aan. Vanaf de Comfort-uitvoering is er climate control met twee zones aan boord. Het hooggeplaatste infotainmentscherm werkt vlot en is goed afleesbaar. Het ruimte-aanbod op de achterbank is uitstekend. met 395 liter laadruimte is de i30 een van de grootste in zijn klasse. Met neergeklapte achterbank past er 1.301 liter in de Hyundai i30. Onder de laadvloer kun je nog wat extra spullen kwijt, zoals dit pechpakket. Deze basismotor levert 120 pk en heeft 171 Nm aan koppel, dat is meer dan voldoende. Het is de basismotor, maar je komt niets tekort.

Highlights

  • altijd met turbomotor

  • ontwikkeld in Europa

  • 5 jaar garantie

Hyundai is met de nieuwe i30 nog altijd ambitieus en neemt als vanouds de ‘Golf-klasse’ op de korrel. Ik reed hem al tijdens de Nederlandse introductie, en nu kan ik deze voor Hyundai zeer belangrijke auto uitgebreider testen. Dat doe ik met de 1,0 liter turbo-benzinemotor met 120 pk. Het is de instapmotor, maar gezien zijn cijfers ben je daarmee prima bedeeld. Tijd om dat in de praktijk te testen!

De Hyundai i30 opereert in de compacte middenklasse. Hier concurreert hij met marktleider Volkswagen Golf en heeft ook de Opel Astra en Peugeot 308 in het vizier. Concurreren doet Hyundai niet zozeer meer op prijs, maar op kwaliteit en uitrustingsniveau. Dat eerste komt tot uiting in de standaard 5 jaar fabrieksgarantie zonder kilometerbeperking, die met name particuliere kopers aan zal spreken.

Bekijken

Een zakelijk, rustig dashboard.

De Hyundai i30 is duidelijk een auto van een nieuwe generatie. Dat betekent niet dat hij een nieuwe trend zet, maar juist keurig beneden het maaiveld blijft en waarschijnlijk niet snel veroudert. Mocht je trouwens iets meer willen opvallen: je kan kiezen uit maar liefst twaalf lakkleuren waarvan vijf nieuwe, die de titel kleur daadwerkelijk eer aan doen.

Het dashboard oogt net zo keurig als de buitenkant, is zakelijk opgezet en oogt een stuk rustiger dan voorheen. De bedieningselementen zien er goed uit en voelen ook zo. Het hooggeplaatste multimediascherm is opvallend gevormd en de bedieningsknoppen zitten ernaast. De vele lege knoppen rond de versnellingspook doen de daadwerkelijke uitrusting geen eer aan en qua materiaalgebruik nestelt Hyundai zich onderaan in het segment. Het geheel is wel netjes afgewerkt en doet degelijk aan.

Zitten

Hyundai heeft de i30 merkbaar ruimer gemaakt. Vooral achterpassagiers, die in het uitgaande model ook al geen reden tot klagen hadden, zitten nu nog beter met meer dan voldoende hoofd-, been- en voetenruimte. Voorin is de zitpositie goed instelbaar, al zijn de stoelen wat te zacht voor de onderrug. Niets is zo persoonlijk als hoe je in een autostoel zit, maar voor mij schiet de ondersteuning op langere ritten wat tekort. Met 395 liter heeft de Hyundai i30 één van de grootste kofferruimtes in zijn klasse, met neergeklapte bank kun je een eveneens riante 1.301 liter kwijt.

Bedienen

Het 8 inch grote scherm reageert vlot op je vingers.

De bediening van de basisfuncties behoeft geen nadere uitleg, die is logisch en doordacht. Slim is ook de eigen lichtsensor van de dashboardverlichting, die losstaat van de automatische buitenverlichting. Zo dimt het navigatiescherm niet als je een tunnel in rijdt, maar pas als het echt nacht wordt. 

Vanaf de Comfort-uitvoering heb je het 8 inch grote infotainmentsysteem met navigatie aan boord. Het is bekend van andere Hyundai’s en reageert vlug op je vingers. Al snel kun je ermee lezen en schrijven, het invoeren van een navigatiebestemming is met dit systeem bijvoorbeeld kinderspel. Het enige dat ik mis is ingebouwde spraakbesturing: de stembedienings-knop op het stuur verlangt een aangesloten telefoon met Android Auto-ondersteuning.

Rijden

De nieuwe Hyundai i30 volgt de regel dat elke nieuwe Koreaanse auto duidelijk beter rijdt dan zijn voorganger. Zelfs als je niet zoveel met auto’s hebt voel je dit verschil. De nieuwe i30 heeft een aangename, niet te lichte besturing waarmee de auto gretig instuurt. Vervolgens biedt de stuurinrichting voldoende vertrouwen om bochten op hoge snelheid te nemen. De koets helt daarbij amper over en wanneer je in zo’n bocht wat gas terug neemt stuurt de neus vanzelf nog net iets nadrukkelijker in. Bij de eerste rij-indruk op koud wegdek stapte de achterkant zelfs enigszins opzij, dit gedrag heb ik onder betere weersomstandigheden niet kunnen reproduceren. Het geeft  aan dat de auto een goede, zelfs leuke onderstelbalans heeft.

Het is de basismotor, maar je komt niets tekort.

Mocht je naar aanleiding van het bovenstaande denken dat de Hyundai i30 een sportieve auto is, dat is het niet. Een sportieve auto nodigt namelijk uit tot een dergelijke rijstijl, de i30 faciliteert het vooral als je jezelf ertoe zet. Voor alledaagse ritten is de i30 juist overwegend comfortabel en opvallend stil. De banden maken nog het meeste geluid, en zelfs dat is bescheiden. Het onderstel weet goed raad met de meeste oneffenheden in het wegdek en geeft alleen de kortste hobbels wat steviger door.

De gereden 1,0 liter benzine met 120 pk is de instapmotor, en het fijne is dat hij niet als zodanig aanvoelt. Hij presteert over het algemeen goed, maar bromt licht beneden de 1.800 tpm en voelt zich vooral bij iets meer toeren lekker. Iets vaker schakelen dus! Eenmaal op de snelweg is er nog maar weinig reden om aan de soepel schakelende versnellingspook te zitten en kun je zelfs in het hoogste verzet prima inhalen. Opvallend: Hyundai beperkt het motorvermogen na een ‘koude start’ om de motor te beschermen. Goed voor de levensduur, maar houd er rekening mee dat je pas na 5 á 7 minuten over het volledige vermogen beschikt.

Dit grijs is netjes, maar Hyundai levert ook veel uitbundigere kleuren.

Betalen

De Hyundai i30 is qua instapprijs wellicht geen koopje meer, hij scoort nog steeds goed op de verhouding prijs – uitrusting. Het basismodel i-Drive kun je door het ontbreken van airconditioning beter laten staan, het model i-Motion daarboven is voor 21.995 euro een goede aanbieding. Zaken als airco, cruise control, een lichtsensor en vier elektrisch bedienbare ramen zijn daar standaard. De testauto is een First Edition, de tijdelijk verkrijgbare introductieversie. Vanaf 25.495 euro heb je dan eigenlijk alles wat je nodig kunt hebben, aangevuld met led-koplampen en 16 inch lichtmetalen wielen.

De sterkere 1.4 T-GDI met 140 pk is er vanaf de Comfort-uitvoering en kost minimaal 26.495 euro, een meerprijs van 2.000 euro ten opzichte van de 1,0 liter in dezelfde uitvoering. De automaat is 3.000 euro duurder. Dieselrijders krijgen altijd een 1.6 CRDi-diesel met 110 pk, die er is vanaf 23.495 euro en is ook met automaat leverbaar. De leaseprijs is in lijn met die van de concurrenten, de prijsverschillen in dit segment zijn klein.

Samenvatting en conclusie

De i30 scoort nog steeds goed op de verhouding prijs – uitrusting.

Met de Hyundai i30 wordt de Koreaanse ambitie om de Europese top te evenaren beloond. De i30 is een goede, ruime auto waarvan vooral de rij-eigenschappen naar een hoger niveau getild zijn. Op de belangrijkste punten kan hij zich dus met de concurrenten meten, al onderscheidt de i30 zich niet meer met zijn uiterlijk of met een gunstiger prijs.  

De Hyundai i30 heeft dus voldoende kwaliteiten in huis en kiezen voor een zwaardere motor is eigenlijk niet nodig. De concurrentie overtroeven doet de i30 voornamelijk op iets wat ik in een week niet kan testen: zijn kwaliteitsbelofte. Die 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking geeft het laatste zetje en maakt de nieuwe i30 tot een goede aanbieding.