Highlights

  • subtiele facelift

  • nieuw infotainmentsysteem

  • vanaf 21.900 euro

De Seat Leon is gefacelift en daardoor weer helemaal bij de tijd. De bescheiden wijzigingen zorgen ervoor dat de Leon er weer een paar jaar tegenaan kan, maar laten we wel wezen: echt oud is ‘ie niet. Ik test de meest luxueuze Xcellence-versie, die voorzien is van alle gadgets die de update kenmerken.

De Seat Leon is het sportievere alternatief voor een Volkswagen Golf, Skoda Octavia of Opel Astra. Tenminste, zo positioneert Seat hem graag. In de praktijk is het ook een voordelige keuze, vooral wanneer je kiest voor een Business Intense-uitvoering. Dan krijg je behoorlijk veel luxe voor een heel schappelijk bedrag. De Leon is leverbaar met maar liefst vier benzinemotoren en in drie verschillende dieseluitvoeringen. Ook is er een TGI-uitvoering op aardgas te koop.

Bekijken

De grille werd een stukje breder.

De belangrijkste uiterlijke wijzigingen zijn gedaan aan de bumpers. Deze hebben nu iets scherpere lijnen. De grille is breder gemaakt en op de Xcellence-uitvoering voorzien van chromen facetten. Aan de achterzijde zien we soortgelijke veranderingen en een fraaie dubbele uitlaat, die is voorbehouden aan de Xcellence en FR-uitvoeringen. De mooie led-koplampen zijn een optie, die zowel los als onderdeel van een upgrade-pakket verkrijgbaar is. 

Vanbinnen is de middentunnel hertekend en opnieuw ingedeeld. Nieuwe sier- en afwerklijsten zorgen ervoor dat het interieur hoogwaardiger oogt dan voorheen, wat rest is een strakke, doelmatige en mooi afgewerkte cockpit. Het nieuwe multimediasysteem met 8 inch (in plaats van 5 inch) groot scherm (Media System Navi Plus) is een vrij dure optie, maar standaard op de Business Intense-uitvoering.

Zitten

De testauto is voorzien van uitstekend ondersteunende sportstoelen met stroeve, alcantara bekleding. Hierin blijf je netjes op je plaats, hoe scherp je een bocht ook aansnijdt. De zitpositie is uitgebreid instelbaar, waardoor de meesten hier goed zullen zitten. Het fraaie panoramadak (v.a. 1.450 euro) neemt zowel voor- als achterin wat hoofdruimte weg, daar moet je rekening mee houden voordat je het bestelt.

Zonder panoramadak zijn zowel hoofd- als beenruimte achterin in lijn met die van de concurrentie. Je zit er prima met z’n vieren en voor de bagage is plek genoeg. De Leon ST slikt tot 587 liter bagageruimte achter de bank: dat is segmentconform. De bagagevloer kent twee hoogtes, een lage voor maximale ruimte en een hoge voor een minimale tildrempel. Klap je de bank neer en gebruik je de ‘diepe’ laadvloer, dan past er maximaal 1.470 liter in je Leon. Een mooie waarde, maar veel andere auto’s in dit segment overbieden hier met minstens 150 liter.

Bedienen

Het 8 inch navigatiescherm reageert snel op je vingers.

De bediening is over het algemeen erg logisch, al zijn er schoonheidsfoutjes. Zo is er geen controlelampje voor het dimlicht en moet je de interieurverlichting omslachtig dimmen via het centrale scherm.

De menustructuur is soms even wennen, maar verder werkt het systeem erg fijn. Het reageert vlot, typt goed en ‘swipet’ bijna als een tablet. Ook goed en vlot werkt de spraakbediening, waarmee je in één zin je bestemming kunt invoeren. Eveneens een welkome nieuwe optie is de mogelijkheid om telefoons die dit ondersteunen draadloos op te laden.

Rijden

Seat mag zich dan wel een sportief imago hebben aangemeten, de Leon overtuigt voornamelijk met zijn rijcomfort. Het onderstel verwerkt zowel grote als kleine oneffenheden met glans. De stuurinrichting werkt vrij licht en reageert niet heel direct op je stuurinput, wat een ontspannende uitwerking op je rijgedrag heeft. Het geluidscomfort aan boord is keurig bij Nederlands snelwegtempo, daarboven hoor je met name de wind doorklinken. 

De 1.8 TSI-motor met 180 pk heeft altijd kracht over en maakt de Leon tot een serieus vlotte auto.

Het huzarenstukje van de testauto ligt onder de motorkap. De 1.8 TSI-motor met 180 pk heeft namelijk altijd kracht over en maakt de Leon tot een serieus vlotte auto. De zeventraps DSG-transmissie weet het koppel en vermogen maximaal te benutten. Zo schakelt hij zo nu en dan al halverwege de versnelling op (shortshifting) om de volledige sprintkracht in het volgende verzet te benutten. De Leon gaat er dan ook als een haas vandoor en bereikt vanuit stilstand 100 km/u na 7,7 seconden. Ook tussensprints verlopen vlot, maar ook beheerstomdat de DSG-automaat niet voor elk wissewasje terugschakelt. Het enige dat op de versnellingsbak aan te merken valt is de lange bedenktijd als je de voor- of achteruit inschakelt. Met 1 op 13,2 is het testverbruik heel netjes voor een auto met dit vermogen.

De Leon is leverbaar met diverse comfort- en veiligheidssystemen zoals adaptieve cruise control, die in de praktijk goed functioneert. Dat het systeem niet tijdelijk uitgeschakeld kan worden is in druk verkeer niet handig, maar dat zien we bij meer merken. De rijstrookassistent kent twee standen. De ene houdt je constant bij het handje, de andere grijpt pas in wanneer je je rijstrook dreigt te verlaten. Wat je prettiger vindt kun je dus zelf bepalen, het is goed te weten dat ze beide prima functioneren. Helemaal uit kan natuurlijk ook, al werkt het systeem zo goed dat er eigenlijk geen reden voor is.

De Seat Leon overtuigt voornamelijk met zijn rijcomfort.

Betalen

De prijskaart van de geteste Leon toont een riante 39.590 euro. Dat komt vooral op het conto van de zeer krachtige motor, want met een meer modale aandrijving is de Leon relatief voordelig. Hij is er vanaf 21.900 euro en het zijn vooral de rijk uitgeruste Business Intense-uitvoeringen (v.a. 23.710 euro) die hem interessant maken. Daarbij heb je het mooie 8 inch infotainmentscherm en zaken als climate control immers standaard.

Stationwagon ST kost in alle gevallen 1.000 euro extra, de sportieve driedeursvariant SC is er alleen als 1.8 TSI en nóg snellere Cupra. De leaseprijzen zijn net iets hoger dan die van een vergelijkbaar uitgevoerde Opel Astra, terwijl auto’s als de Volkswagen Golf in een dergelijke trim al snel enkele tientjes per maand meer kosten.

Samenvatting en conclusie

Een fraaie dubbele uitlaat siert de achterkant.

De Seat Leon is subtiel aangepakt, meer was ook niet nodig. De iets strakkere bumpers zijn mooi meegenomen, maar met name het interieur is interessanter geworden. De nieuwe dashboardinleg tilt de afwerking naar een hoger plan en het grotere infotainmentsysteem is een echte upgrade. De Leon is niet uitgesproken sportief en blijkt vooral een fijne en comfortabele metgezel op lange (snelweg)ritten.

De Leon kan er dus weer tegen en blijft een onverminderd goede aanbieding. De Seat Leon was al een mooie, goede auto en deze facelift maakt hem subtiel nog beter. Een strakke aanbieding, dus.