De Mini Countryman groeide uit tot een volwaardige gezinsauto. De Mini Countryman heeft een wat zakelijkere, serieuze uitstraling. De achterkant is opvallend rechthoekig en stoer. Deze fraaie kleur heet traditioneel 'British Racing Green'. Mini Countryman Mini Countryman is groot, maar z'n ontwerp is onmiskenbaar Mini. Deze 19 inch wielen zijn een optie die de auto perfect staat. De Countryman heeft minder ronde vormen dan voorheen, en is daardoor stoerder. Het zwarte dak maakt de auto optisch nog langer. Maar liefst 4,3 meter lang, deze Countryman. De lampen in de bumper branden dag en nacht, ze maken de auto heel herkenbaar. De testauto is chique samengesteld. De wielen met gepolijste rand passen mooi bij de chroomstrips op de auto. De naam-badge is uitgesmeerd over de gehele achterklep. Zoals het een Mini betaamt heeft ook de nieuwe Countryman 'side scuttles'. Ook het logo is niet klein meer - Mini staat nu voor 'mag gezien worden'. Deze led-koplampen zijn optioneel en zorgen voor een nog modernere aanblik. Deze dakrails passen bij het stoere Countryman-karakter. De grote 'klok' in het midden is rondom verlicht, je kunt uit diverse kleuren kiezen. Je ziet ook vanbinnen direct dat dit een Mini is. Het instrumentarium beweegt mee als je het stuur verstelt. Deze startknop geeft uitnodigend, pulserend licht als je instapt. Met deze ring selecteer je drie rijstanden die het karakter van de auto beïnvloeden. De kleur en functie van deze led-verlichting kun je zelf kiezen. Dit systeem bedien je vanaf nu ook met je vingers. Mooie materialen en zelfs verlichte sierstrips: het past helemaal in de Mini-filosofie. Het ziet er spannend uit, maar de bediening is juist heel eenvoudig. Keurige knoppen links van het stuur. Ook in het dak vind je de typische tuimelschakelaars. Mini Countryman Deze hoofdsteunen zijn zonder meer 'very British'. Zelfs met het open dak is de hoofdruimte achterin uitstekend. Deze stoelen zijn uitgebreid verstelbaar, de zitpositie is helemaal goed. Op de achterbank veel ruimte voor lijf en leden - zelfs als je hem een stukje naar voren schuift. De Countryman heeft een typisch Mini-dashboard. De kofferbak meet standaard 450 liter, net zoveel als voorheen. De laadvloer wordt bijna vlak als je de bank omklapt. Er past maximaal 1.390 liter in. De Mini Countryman is ruim en behoorlijk flexibel. Het voorste deel van dit dak kan open. Deze 1,5 liter driecilinder produceert een sportief geluid en is voldoende krachtig. Tijdens het rijden werken deze knoppen prettiger dan een touchscreen. De Mini Countryman heeft een bijzonder goede wegligging. De Mini Countryman bewijst dat een grotere auto ook sportief kan rijden. De Mini Countryman is duidelijk geënt op sportief rijden. De Mini Countryman is er naar wens ook met 'All4' vierwielaandrijving. In rechte lijn is de Mini Cooper Countryman niet de snelste, plezier beleef je het meest in bochten. De Mini Countryman is een SUV die je ook voor het rijplezier koopt.

Een naam die door de jaren heen niet meer aansluit bij het product, dat komt regelmatig voor. Veel autofabrikanten hernoemen dan hun auto om aan te geven dat er serieuze stappen zijn gezet. Maar hoe moet dat wanneer je mérknaam niet meer past bij je nieuwste, 4,3 meter lange model? Dan rek je de merkwaarden op totdat het wel gaat. Mini slaagde er overtuigend in om te transformeren van ‘iets dat maar weinig ruimte inneemt’ naar ‘iets dat gezien mag worden’. Voor de nieuwe Countryman werkt het, nu de Dikke Van Dale nog overtuigen.

De vorige generatie Mini Countryman was met z’n 4,10 meter nog relatief bescheiden van formaat, de huidige doet er zó 20 centimeter bij. Dat merk je niet alleen in de uitstraling, maar ook in het ruimte-aanbod. Het is nu een volwaardige gezinsauto in een uniek segment, waarin hij de taart alleen hoeft te delen met de (iets kleinere) Audi Q2.

Bekijken

Deze startknop geeft uitnodigend, pulserend licht als je instapt.

Dat de Mini Countryman gegroeid is, dat zie je direct. De auto heeft meer ‘présence’ en minder ronde vormen dan voorheen. Ook zakelijk kun je prima aankomen met de nieuwe Countryman, want het ‘tuttige randje’ is er wel vanaf. Vanwege zijn forse voorkomen en classy inborst noemde ik de auto dikwijls ‘mini-Bentayga’, naar de majestueuze Bentley.

Vanbinnen is de Countryman duidelijk een Mini. De grote, centrale ‘klok’ en veel tuimelschakelaars zorgen voor dat onmiskenbare Mini-gevoel. De materialen zijn van hoogstaande kwaliteit en alles wat je aanraakt voelt goed. De Union Jacks op de hoofdsteunen zijn een leuk detail – very British.

Zitten

De Mini Countryman is ruim en behoorlijk flexibel.

Dat de Mini Countryman gegroeid is, merken vooral de achterpassagiers. Tijdens het beoordelen van de ruimte achterin ben ik echt onder de indruk van de plek voor benen, voeten en hoofd. Pas later blijkt dat de bank nog eens 5 centimeter verder naar achteren kan. Hier achterin is niets meer Mini en mag je gerust een Dikke Van Dale zijn – da’s fijn.

Ook voorin zit je als een vorst en bij het stoplicht kijk je subtiel neer op andere auto’s. Zonder het gevoel dat je op de bok zit, want de zitpositie en instelbaarheid van stuur en stoelen zijn zonder meer goed. De kofferruimte meet net als voorheen een keurige 450 liter. Dankzij de verschuifbare achterbank met verstelbare leuning kun je uitgebreid variëren en klap je alles plat, dan kan er 1.390 liter mee.

Bedienen

Op het eerste gezicht lijkt de bediening gelijk aan die van andere Mini’s, maar vanaf nu is het centrale scherm ook aanraakgevoelig. De joystick is gebleven en houdt de voorkeur tijdens het rijden, de toegevoegde waarde van het aanraken is dan ook beperkt. Niet alle instellingen vind je op een logische plek, maar dat went op den duur. In de praktijk is het infotainmentsysteem gewoon snel en goed. De diverse tuimelschakelaars zijn vooral leuk, en doen qua functionaliteit niet onder voor ‘gewone’ knoppen.

Je ziet ook vanbinnen direct dat dit een Mini is.

Rijden

Hoe mooi, groot of praktisch een Mini ook is, het draait uiteindelijk om een sportieve rijbeleving. Mini weet maar al te goed dat grote auto’s hier vaak minder goed op scoren, dus is juist daar extra aandacht aan besteed en komt comfort op de tweede plek. Die inspanningen hebben effect, want bochten zijn het domein van de Countryman. Dat blijkt als ik een tourrit rijd waarin ook veel snellere en lichtere auto’s meedoen. De Mini-Maxi helt amper over en gaat als op rails door de bocht. Pas in korte bochten merk je dat de vrij zware koets liever rechtdoor gaat, in de gemiddelde curve bezorgt de Countryman je gewoon een brede glimlach. En dat is waar het allemaal om draait.

De Mini-Maxi helt amper over en gaat als op rails door de bocht.

Het is trouwens niet dat de Countryman oncomfortabel is, het onderstel is stevig afgestemd en korte hobbels voel je daardoor behoorlijk goed. De vrij zware weerstand in het stuur voelt enigszins kunstmatig, maar draagt tegelijkertijd bij aan het degelijke gevoel. Op een draai aan het stuur reageren de wielen direct, maar op snelwegtempo blijft de Mini stabiel koers houden. Een fijne combinatie van eigenschappen bij dagelijks gebruik. Minder prettig is het vrij aanwezige gezoem van de banden.

De testauto is voorzien van de instap-benzinemotor, de 1,5 liter driecilinder met 136 pk. Een bekende uit de ‘gewone’ Mini’s, waarin hij buitengewoon goed voldoet. In de Countryman moet het blok bijna 300 kg meer meetorsen en opboksen tegen een grotere luchtweerstand. Dat doet hij nog verrassend goed, al zijn er geen ruime reserves meer. De vrij lange versnellingen zorgen ervoor dat je zo nu en dan wat gretigheid mist – iets wat de motor wel in zich heeft. Het testverbruik is met 1 op 12,5 prima, maar het kan eenvoudig beter als je níet aan enthousiasmerende tourritjes meedoet. Reken dan op 1 op 14.

Tot zover alles koek en ei, een punt van kritiek is er ook. De handgeschakelde zesversnellingsbak is niet de allerfijnste. In eerste instantie voelt hij aardig strak aan, in werkelijkheid zit er behoorlijk wat speling op het mechaniek en dat merk je bij sportiever schakelwerk. Ook het inschakelen van de achteruitversnelling vereist behoorlijk veel kracht, dat zal niet iedereen kunnen waarderen. Investeren in de versie met fijne achttrapsautomaat lijkt mij dan ook een goed idee.

In rechte lijn is de Mini Cooper Countryman niet de snelste, plezier beleef je het meest in bochten.

Betalen

Dat een Mini geen koopje is weten we allang, het staat z’n succes niet in de weg. De testauto kost op een paar tientjes na 50.000 euro, maar de vanafprijs bedraagt een behoorlijk schappelijke 32.897 euro. Geniet, maar kies je opties dus met mate. Met vierwielaandrijving is de Countryman er vanaf 36.597 euro, dieselen gaat vanaf 44.498 euro. Aantrekkelijker is de stekkerhybride, die mag mee vanaf 40.700 euro. Wat leaseprijzen betreft valt de Countryman tussen de Audi Q2 (voordeliger) en de BMW X1 (duurder) in.

Samenvatting en conclusie

De achterkant is opvallend rechthoekig en stoer.

De Mini Countryman voelt ondanks zijn maxi-male buitenmaten toch als een echte Mini, en dat is knap. De focus ligt duidelijk op sportiviteit, comfort staat lager op de ladder. Je zult zelf moeten bepalen of het voor jou werkt, maar ik beloof je dat het weggedrag garant staat voor bovengemiddeld veel smiles. De motor voldoet, maar voelt door de lange versnellingen niet zo gretig als ‘ie zou kunnen zijn.

De Mini Countryman is een geslaagd product, zoveel is zeker. Hij speelt z’n eigen spel in een nagenoeg concurrentieloos landschap, al komen concurrenten wel in zicht als je de optielijst ter hand neemt. Goed, dat weet je als je gaat shoppen voor een Mini. Je kunt wel stellen dat deze auto mij heeft overtuigd, nu is de beurt aan dat woordenboek…