De Sportline Business is één van de meest luxe uitvoeringen. 190 pk diesel, automaat én een grote auto, maar toch relatief betaalbaar. Waar al die beenruimte vandaan komt? De wielbasis verraadt het al. Een stoere kleurencombinatie, het contrasterende zwart en wit. Onmiskenbaar een grote auto. Met deze led-dagrijverlichting maak je indruk in de binnenspiegel. Op het ontwerp lijkt geen cent bespaard. De 19 inch grote wielen staan de Superb voorbeeldig. Zeker in het opvallende zwart/wit is de Superb Sportline Business een indrukwekkende auto om te zien. De zwarte grille hoort bij de Sportline, het geeft de auto een imposant aangezicht. Mooi: de koplampen zijn met oog voor detail vormgegeven. Er staat dan wel Skoda, maar dat betekent niet 'goedkoop'. Led-achterlichten geven de achterzijde een moderne uitstraling. Logo's op de voorschermen, om aan te geven dat het hier om een Sportline gaat. Het ver openende schuifdak is een optie van 1.150 euro. Het dashboard is eenvoudig van opzet, maar wel gemaakt van mooie materialen. De stoelzittingen zijn aangenaam lang en dragen flink bij aan het comfort. Op de Sportsline Business is dit kleurenscherm tussen de tellers standaard. Opvallend mooie tellers, ook het kleurenscherm daartussen is keurig. Het infotainmentsysteem 'Columbus' werkt lekker snel. Standaard op de Sportsline Business, dit 8 inch infotainmentscherm. Koolstofvezel-look en Sportline-logo's: over de uitvoering bestaat geen twijfel. Draadloos opladen van je telefoon? Dat kan ook! Met de Mode-knop verander je van rijmodus, de verschillen zijn subtiel. Even wennen aan de menustructuur, maar het systeem werkt verder erg goed. Skoda Superb Combi Je verwacht ze bijna niet in zo'n auto, deze fraaie sportstoelen. Koning van de beenruimte, de Skoda Superb Combi. Zoveel beenruimte dat je je bijna afvraagt: wie heeft dat nu nodig? In de voorste deurpanelen zit een paraplu verstopt. Achterpassagiers kunnen hun eigen temperatuur instellen. Typisch Skoda: de ijskrabber achter het tankklepje. Verschuivende bagage? Ook daar heeft Skoda een oplossing voor. Hier kun je lichte, grotere spullen kwijt. Een jas, bijvoorbeeld. Handig: stevige, uitklapbare haakjes aan weerszijden van de kofferbak. Van 660 liter tot bijna twee kuub: als 't hier niet past, wordt het tijd voor een busje. Met 190 pk en 400 Nm koppel weet deze motor wel raad met de grote Skoda.

Stel, je hebt een riant (lease)budget te besteden en kunt kiezen voor een vlotte auto met veel luxe opties. Een groter model rijden kan ook, maar dan moet je op het gebied van luxe en vermogen een stapje terug doen. De Skoda Superb Combi is zowel groot, krachtig als erg luxe uitgerust – maar toch relatief voordelig. Is dit het antwoord op zo’n ‘dikkebakkendilemma’ en kan de Superb op tegen de grote namen? Ik vind het uit met één van de meest kostbare Superbs.

Ja, het is inderdaad een Skoda. Niet het merk waaraan iedereen direct zal denken als het gaat om een grote luxewagen. Desondanks zie je behoorlijk wat bestuurders tevreden rondrijden in hun grote Superb. Een stapje terugzetten op de imagoladder levert je behoorlijk wat genot op, daar komen steeds meer mensen achter. Zou Skoda daar wellicht ook op doelen met hun slogan Simply Clever?

Bekijken

De stoelzittingen zijn aangenaam lang en dragen flink bij aan het comfort.

De laatste generatie Skoda Superb wordt gekenmerkt door strakke, eenvoudige lijnen. Alles draait om de eenvoud, zonder dat er ook maar een cent bespaard is op design. Kijk bijvoorbeeld eens naar de motorkapnaad, die onzichtbaar is opgenomen in de karakterlijn. Dat zie je eigenlijk alleen bij de laatste generatie van Audi! Ook op detailniveau heeft Skoda zichzelf overtroffen, met name de koplampen zijn bijzonder fraai vormgegeven. De conclusie: een verfijnd en doordacht ontwerp dat veel meer waarde uitstraalt dan de daadwerkelijke prijs. 

Het interieur geeft iets meer van Skoda’s down-to-earth-karakter weg. Het dashboard is relatief eenvoudig van opzet, al doet dat aan de kwaliteit niets af. Een mooi groot infotainmentscherm, zachte materialen en glanzend zwarte kunststof maken het tot een keurige werkplek. De met alcantara afgewerkte deurpanelen zorgen voor een sportief sfeertje, dat wordt afgemaakt door ruitvormig beklede sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteun. Als je niet beter wist, dan  zou je denken dat deze stoelen rechtstreeks afkomstig zijn uit… een Audi. Wel vind ik het jammer dat het dashboard zo nu en dan met de motor mee vibreert – iets wat je dealer waarschijnlijk in een handomdraai voor je oplost.

Zitten

Je verwacht ze bijna niet in zo'n auto, deze fraaie sportstoelen.

De sportstoelen zitten in ieder geval zoals ze eruit zien: lekker comfortabel met een goede ondersteuning. Mocht het stroeve alcantara je nog niet voldoende op je plek houden in een bocht, dan word je wel opgevangen door de sportief geprofileerde wangen. Ook opvallend zijn de prettig lange zittingen.

Achterin merk je waarom de Superb zo geliefd is, ook onder taxichauffeurs. De beenruimte is zó riant dat ik mij afvraag wie dat ooit nodig zal hebben. Ook op de hoofdruimte is niets af te dingen. Hier zit je gewoon góed. Bagageruimte? Meer van hetzelfde. Standaard meet de kofferbak maar liefst 660 liter en met de bank plat heb je zomaar 1.950 liter tot je beschikking: bijna 2 kuub. Als ik dan toch ergens op moet afdingen, dan is het op de laadvloer die niet vlak is.

Bedienen

Dat de ergonomie in de Superb goed in orde is, spreekt eigenlijk voor zich. Dat heeft Skoda altijd goed voor elkaar. Het infotainmentsysteem is niet helemaal duidelijk ingericht, maar na een tijdje weet je wel waar je de verschillende instellingen moet vinden.

In de voorste deurpanelen zit een paraplu verstopt.

Interessanter bij Skoda zijn de slimmigheidjes onder de noemer ‘Simply Clever’. Zo kun je het kofferbaklampje uitnemen en als zaklamp gebruiken, zit er een houder voor een afvalzakje in het deurpaneel en verstopt het merk een ijskrabber onder het tankklepje. Doordachte details die ik kan waarderen.

Rijden

De Skoda Superb beschreven we al eerder als een comfortabele reisgenoot, dat geldt onverminderd voor de iets verlaagde Sportline-variant met sportonderstel. Dit maakt de auto subtiel steviger, waardoor de koets minder deinerig is dan die van een reguliere Superb. Toch houdt het comfort altijd de overhand, de grote 19 inch wielen met platte banden nemen alleen op de korte oneffenheden wat comfort weg.

 Een standaard Superb stuurt al niet onverdienstelijk, deze banden voegen nog wat meer stuurgevoel en extra grip toe. 

Een leuk gevolg van de grote, brede wielen is het verbeterde weggedrag. Een standaard Superb stuurt al niet onverdienstelijk, deze banden voegen nog wat meer stuurgevoel en extra grip toe. Het is niet zo dat je schaterlachend van plezier over klaverbladen jaagt, wel dat je met vol vertrouwen het overige verkeer in zo’n bocht voorbij kunt stuiven. Pas heel laat merk je dat de auto over de voorwielen wil wegschuiven, al zorgt het behoedzame stabiliteitssysteem ervoor dat je niet te dicht bij de gripgrens komt.

De 190 pk sterke dieselmotor is een fijne machine, gekoppeld aan de zestraps DSG-automaat. Die combinatie maakt de Superb tot een bovengemiddeld  vlotte auto, die in 7,6 seconden van 0 naar 100 accelereert en een topsnelheid van 230 km/u moet kunnen halen. Dat zit er ongetwijfeld in, al zorgen de vrij lange versnellingen van de automaat ervoor dat het minder snel aanvoelt. Tijdens het optrekken laat de diesel overigens wel van zich horen, op constante snelheid merk je niks van hem. Tsja, het verschil met premium moet toch ergens gemaakt worden. Het testverbruik van 1 op 16 tijdens gevarieerde omstandigheden is keurig, op langere afstanden lukt 1 op 18 ook wel.

Waar al die beenruimte vandaan komt? De wielbasis verraadt het al.

Betalen

De Skoda Superb concurreert enigszins op prijs, maar nog sterker op de ruimte/prijsverhouding. In de lease is de Superb Combi een paar tientjes voordeliger dan de ook niet dure Ford Mondeo, auto’s als de Volkswagen Passat en Renault Talisman moeten maandelijks nog wat meer opbrengen.

Rekenen we in catalogusprijzen, dan is de testauto met een bedrag van 56.880 euro zeker geen prijs die je bij een Skoda verwacht. Maar dan heb je wel alles wat je hartje begeert. Zo’n beetje alle opties, een krachtige motor en een automaat. Met 150 pk benzinemotor is de Superb Sportline Business Combi er vanaf 42.690 euro, de hatchback is 1.500 euro goedkoper.

Samenvatting en conclusie

Op het ontwerp lijkt geen cent bespaard.

Lost de Skoda Superb Combi een mogelijk ‘dikkebakkendilemma’ op? Dat is heel persoonlijk, maar hij heeft er in ieder geval de potentie voor. Hij ziet er goed uit, biedt alle mogelijke luxe en altijd meer ruimte dan zijn concurrenten. Kun je leven met een net iets minder premium interieur, dan moet je hem zeker gaan proberen als je voor de keuze staat.

De Skoda Superb wil dus, meer dan veel andere Skoda’s, geen auto voor iedereen zijn. Wel een serieuze optie voor wie die verder kijkt dan zijn neus lang is en beslist op basis van daden in plaats van namen en merkimago. De ‘gewone’ Superb scoort vooral op de verhouding ruimte/prijs, de luxueuzer uitgevoerde exemplaren zijn bijzonder concurrerend als het budget eens wat meer ruimte toelaat. Simply Clever, zullen ze dat noemen. 

Video

Wat betekent Skoda's Simply Clever? We laten het zien met een paar voorbeelden.